حال که دوربین‌های هک شده سازمان زندان‌ها و نیز ادعای یکی از زندانیان افکار عمومی ر ا تحت تاثیر قرار داده ،وظیفه قوه قضائیه را سنگین‌تر کرده است. ریاست محترم دستگاه قضا با توجه به اینکه شخصا فرد فعالی است و ابایی ندارد تعطیل و غیرتعطیل، سرزده یا از قبل معین شده به دادگستری، دادسراها، زندان‌ها سر بزند، کاش در برنامه خود بازدید از بوشهر که فردی مدعی رفتار غیرقانونی وغیراخلاقی در آن شده است را در برنامه خود قرار دهند.

 

نعمت احمدی نوشت: وقتی دوربین‌های اوین هک شد و اندکی پرده کنار رفت، توقع این بود فعل و انفعالاتی در سطح سازمان زندان‌ها صورت گیرد و مهمتراینکه نمایندگان مجلس حداقل از طریق ابزار عادی مثل کمیسیون اصل ۹۰ که در اختیار دارند، به وضع موجود رسیدگی کنند.

حیثیت نظام بستگی به آن دارد که رافت و عطوفت اسلامی در همه زمینه‌ها اعمال و اجرا شود .ظاهرا بعد از عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها که متاسفانه از زندانیان عذرخواهی هم صورت نگرفت وعملا افرادی که مورد ستم واقع شدند، به بازی گرفته نشدند، کار دیگری صورت نگرفت. اما آنچه که خانم سپیده قلیان، فعال اجتماعی زندانی در زندان بوشهر به آن پرداخته است، بسیار مهمتر از آنچه که دوربین‌های اوین پس از هک نشان دادند، می‌باشد. آنچه که خانم قلیان از آن یاد کرده است، دو صورت دارد: یا آنگونه که رئیس سازمان زندان‌ها گفته است و در آخرین بازدیدی که در هفتم خرداد از زندان بوشهر داشته‌اند، زندان بوشهر بند نسوان آن نه اینکه از استانداردهای معمولی برخوردار است، بلکه شرایطی به مراتب بهتر از دیگر زندان‌های ایران دارد.

آنچه که خانم قلیان به زبان و قلم خود و گویا به صورت کتابی که در دست انتشار دارد به آن پرداخته است، قصه پرغصه‌ای است که اگر موشکافی نشود، جنبه منفی آن تاثیر بسیار بدی بر اذهان عمومی خواهد داشت. زندان، آخر دنیاست؛ این تیتر قریب به مضمون نشانه آن است که شرایط در زندان بوشهر خطرناک‌تر از دیگر زندان‌هاست.

آنچه که این زندانی بیان کرده است، موضوعات عادی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. نحوه برخورد با زندانیان واینکه شرایط نگهداری زندانی و رعایت دستورالعمل‌هایی که در دیگر زندان‌ها به آن پرداخته نمی‌شود در جای خود قابل تامل است اما مهمترین مسئله موضوعاتی است که اگر واقعیت داشته باشد، باید به خدا پناه برد. هدف از زندانی نمودن افراد این نیست که مورد شکنجه قرار گیرند بلکه به گفته مسئولان بازپروری، هدایت و راهنمایی آنان به زندگی متعارف است.

آقای محسنی اژه‌ای که هنوز سه ماهه اول دوران ریاست خود را پشت سر نگذاشته است، بیشترین حساسیت را نسبت به زندانیان طی این مدت ابراز داشته‌اند. حداقل به سه زندان سرزده وارد شده است. زندان اوین و ملاقات با زندانیان امنیتی و صحبت رودررو با آنها. موضوعی که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اخیرا بازدیدی از زندان دماوند داشته‌اند و به یکی از زندان‌های نزدیک تهران هم در گذشته سری زده‌اند. اینکه ساعت‌ها در زندان با زندانیان رودر رو صحبت کنند، اقدام مثبتی در کارنامه ایشان است.

آنچه به مسئولان قضائی خصوصا قضات دادسرا توصیه می‌کنند و اینکه در مورد قرارهای تعقیب همه جوانب را رعایت کنند و قانون را به نفع متهم که اتفاقا تکلیف قانونگذار است، تفسیر نموده و از صدور قرار بازداشت موقت و قرارهای سنگین خودداری شود، حساسیت رئیس قوه قضائیه به وضع زندانیان را می‌رساند. اما دو مطلب؛ یکی تصاویری که از هک شدن دوربین سازمان زندان‌ها در معرض دید عموم قرار گرفت و پذیرشی که رئیس سازمان زندان‌ها نسبت به رفتار برخــی از پرسنل خود در مورد زندانیان و عذرخواهی انجام دادند و حالا بیانات یکی از زندانیان زن که برای مداوا از زندان بوشهر در مرخصی به سر می‌برد.

شایسته است ریاست محترم قوه قضائیه با همه حساسیتی که نسبت به وضع زندانیان طی این مدت از خود نشان داده‌اند در این دو مورد بنا به تکلیف قانونی که در اصل ۱۵۶ وظیفه ذاتی رئیس قوه قضائیه نظارت بر اجرای قوانین را دانسته است و نگهداری زندانی در زندان تحت قواعد و مقررات آئین‌نامه سازمان زندان‌ها می‌باشد که نظارت بر آن برعهده رئیس محترم قوه قضائیه است، به این مهم توجه شود. اینکه صرفا هیاتی فرستاده شود و منتظر بمانند که شاید خروجی آن مثبت یا منفی باشد درمان دردی نیست که هم‌اکنون زخم آن روح جامعه را آزرده کرده است.

باید به سرعت هیاتی با اختیارات کامل به بوشهر بروند. حتی می‌توان با حضور خانم قلیان به ادعاهای او رسیدگی کرد که اگر خلاف گفته است، با او برخورد کرد و اگر درصدی واقعیت داشته باشد، اینجاست که هم قانون، هم شرع و هم اخلاق رئیس قوه قضائیه را مسئول دانسته است. به سابقه تاریخی نحوه رفتار ضابطان با متهمان در گذشته نیم‌نگاهی داشته باشیم آیت‌ا… مرحوم هاشمی‌شاهرودی در پی اخباری که در نحوه تحقیق و اخذ اقرار به شیوه غیرقانونی به ایشان رسید، بخشنامه‌ای صادر کردند خطاب به ضابطین دادگستری و دادسراها که آن بخشنامه عینا توسط مجلس ششم به قانون تبدیل شد و باقیات صالحاتی است که رئیس وقت قوه قضائیه در پی گزارش‌های صورت‌گرفته به آن توجه داشتند.

حال که دوربین‌های هک شده سازمان زندان‌ها و نیز ادعای یکی از زندانیان افکار عمومی ر ا تحت تاثیر قرار داده ،وظیفه قوه قضائیه را سنگین‌تر کرده است. ریاست محترم دستگاه قضا با توجه به اینکه شخصا فرد فعالی است و ابایی ندارد تعطیل و غیرتعطیل، سرزده یا از قبل معین شده به دادگستری، دادسراها، زندان‌ها سر بزند، کاش در برنامه خود بازدید از بوشهر که فردی مدعی رفتار غیرقانونی وغیراخلاقی در آن شده است را در برنامه خود قرار دهند. اگر چنین رفتارهایی در جریان است، از آن جلوگیری به عمل آورند. در پی صحبت‌های خانم سپیده قلیان ده‌ها تلفن از خانواده‌هایی که به هر علت یکی از اعضای آنان در بند نسوان است، داشته‌ام که با چشمی گریان می‌پرسیدند آیا حقیقت دارد؟