اختصاصی؛

ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، نظر حقوقی وزارت دادگستری را مبنی بر اینکه نمی‌توان رئیس‌جمهور را متهم کرد، اتخاذ کرد. بااین‌حال، هنگامی که یک رئیس‌جمهور ریاست‌جمهوری را ترک می‌کند، این حفاظت از بین می‌رود.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از آسوشیتدپرس، «دونالد ترامپ» بارها تاریخ‌ساز شده است. اولین رئیس‌جمهور بدون تجربه دولتی و نظامی، اولین کسی که دو بار استیضاح شد و اولین کسی که شهادت جانشین خود را به‌شدت به چالش کشید.

حتی باوجوداینکه امیدوار است در سال ۲۰۲۵ به کاخ سفید بازگردد، او اولین رئیس‌جمهور سابق است که متهم شده است.
آخرین خطی که ترامپ از آن عبور کرد و هاله ریاست‌جمهوری آمریکا را که در عصمت جورج واشنگتن پرورده شده است، از طریق رسوایی‌هایی که ناشی از حرص و آز و سوءاستفاده از قدرت، فساد و ساده‌لوحی و دروغ در مورد رابطه جنسی است، دوباره به چالش کشید.
اما ترامپ به‌سختی اولین رئیس‌جمهوری است که چه در زمان قدرت و چه بعد از آن با مشکلات حقوقی روبرو می‌شود.
در سال ۱۹۷۴، ریچارد نیکسون تنها به این دلیل که رئیس‌جمهور جرالد فورد، او را چند هفته پس از استعفا از سمت ریاست‌جمهوری عفو کرد، از اتهامات جنایی در مورد ممانعت از اجرای عدالت یا رشوه، مربوط به رسوایی واترگیت شانه خالی کرد.
مجوز وکالت بیل کلینتون در زادگاهش آرکانزاس پس از اینکه در سال ۲۰۰۱ با دادستانی در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری خود به توافق رسید، به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه تحت سوگند در مورد رابطه خود با مونیکا لوینسکی کارآموز کاخ سفید دروغ گفته بود، به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمد.
برخی از مورخان در مورد سرنوشت رئیس‌جمهور وارن هار دینگ، حیرت‌زده‌اند. مقامات متعددی از جمله وزیر کشور آلبرت بی فال، در جنایات مختلف که معاملات فاسد زمین و رشوه‌خواری که به رسوایی تیپات دُم معروف شد، دست داشتند.
داگلاس برینکلی، مورخ ریاست‌جمهوری درباره هار دینگ می‌گوید: به آخر خط داشت می‌رسید.
گزارش شده است که کیفرخواست ترامپ در نیویورک دررابطه‌با پرداخت ۱۳۰٫۰۰۰ دلار به بازیگر فیلم‌های مستهجن استورمی دنیلز در سال ۲۰۱۶ و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مربوط است. این در حالی است که ترامپ رابطه جنسی با او را تکذیب می‌کند.
ترامپ همچنین به اتهام تلاش برای تغییر نتایج رأی‌گیری ۲۰۲۰ در جورجیا، ایالتی که با اختلاف اندکی از جو بایدن دموکرات شکست خورد، و همچنین به دلیل نقشش در شورش حامیانش در ساختمان کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، زمانی که حامیان ترامپ تلاش کردند تا مجوز کنگره بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور متوقف کنند، مورد بازرسی قرار گیرد. ترامپ هرگونه تخلفی را رد کرده و تحقیقات نیویورک را «تعقیب توهمات» خوانده است.
ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری، نظر حقوقی وزارت دادگستری را مبنی بر اینکه نمی‌توان رئیس‌جمهور را متهم کرد، اتخاذ کرد. بااین‌حال، هنگامی که یک رئیس‌جمهور ریاست‌جمهوری را ترک می‌کند، این حفاظت از بین می‌رود.
اکثر رؤسای جمهور سابق در نیم‌قرن گذشته زندگی عمومی نسبتاً بدون حاشیه‌ای داشته‌اند. رسوایی نیکسون سال‌ها شخصیت او را خدشه‌دار کرد، اگرچه او در نهایت دوباره ظاهر شد تا در مورد امور جهانی صحبت کند و به سیاستمداران مشتاق و رؤسای جمهور بالقوه، از جمله ترامپ، مشاوره دهد.
علت فوری استعفای نیکسون، کشف «مدرک غیرقابل‌انکار» بود. نوارهای ضبط شده در دفتر بیضی‌شکل که توسط خود نیکسون تأیید شده بود که نشان می‌داد او دستور داده بود که ورود غیرقانونی سال ۱۹۷۲ در مقر کمیته ملی دموکرات در مجتمع واترگیت افشا نشود. در واشنگتن در سال ۱۹۷۴، این رسوایی بسیار فراتر از جنایت اولیه گسترش یافت. بسیاری از دستیاران ارشد نیکسون کنار رفته و در نهایت به زندان افتادند. خود نیکسون هدف احتمالی بازرس ویژه واترگیت بود.

جان آ. فارل، نویسنده کتاب «ریچارد نیکسون: زندگی» می‌گوید: افرادی در کنگره وجود داشتند که دوست داشتند نیکسون پس از استعفا متهم شود. یا حداقل معتقد بودند که عفو زودهنگام بوده است. اما دادستان ویژه، لئون جاورسکی، پیوسته تصمیم گرفته بود با نیکسون از طریق قانون اساسی و روند استیضاح برخورد کند.
فارل خاطرنشان می‌کند که عفو فورد به‌قدری پس از کناره‌گیری نیکسون اتفاق افتاد که دفتر جاورسکی فرصت بررسی کامل اتهامات علیه نیکسون را نداشت. خود فورد می‌گوید که یک کیفرخواست، محاکمه، محکومیت، و هر چیز دیگری که اتفاق افتاد می‌توانست کشور را از مشکلات فوری‌تر منحرف کند.
فارل با اشاره به مبارزات نیکسون، گفت: خود نیکسون در مورد احتمال تعقیب قضایی بسیار نگران بود، تاحدی‌که سلامتش را از بین برد. او با صدای بلند در مورد اینکه چگونه برخی از نوشته‌های بزرگ سیاسی در تاریخ در سلول‌های زندان ساخته شده‌اند، فکر می‌کرد. خانواده بسیار نگران او با کاخ سفید تماس گرفتند و به دستیاران فورد در مورد وخامت اوضاع رئیس‌جمهور سابق هشدار دادند.
دولت‌های نیکسون و هار دینگ در میان چندین مورد رسوایی بودند، بدون اینکه رئیس‌جمهور متهم شود.
اولیس گرانت، ژنرال اتحادیه و

اولیس گرانت، ژنرال اتحادیه و قهرمان جنگ داخلی، در مورد اطرافیانش ساده‌لوح بود. تعداد زیادی از اعضای دولت ریاست‌جمهوری او در تخلفات مالی، از اخاذی گرفته تا دست‌کاری بازار، دست داشتند. خود گرانت برای یک جرم بی‌اهمیت‌تر دستگیر شد. در سال ۱۸۷۲، در دوره اول ریاست‌جمهوری خود، دو بار به دلیل سرعت زیاد، کالسکه‌اش متوقف شد.
ران چرنو مورخ که زندگینامه گرانت در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، می‌گوید: بار دوم گرانت مجبور شد ۲۰ دلار جریمه بپردازد، اما هرگز یک شب را در زندان نگذراند.
در پاییز ۱۹۶۳، لیندون جانسون، معاون رئیس‌جمهور، در دولت کندی ممکن بود به‌خاطر اینکه دستیار ارشد او، بابی بیکر، به دلیل معاملات مالی تحت بازجویی قرار داشت، در خطر پیگرد قانونی قرار گیرد. جانسون، با سابقه‌ی مشکوک مالی خود، هرگونه ارتباط نزدیک با مردی را که زمانی ادعا می‌کرد به‌عنوان یک پسر دوستش دارد را انکار می‌کرد.
در صبح روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، مجله Life در حال برنامه‌ریزی برای تحقیق بود و جلسات استماع کنگره تازه شروع شده بود. اما در عرض چند ساعت، کندی ترور شد، جانسون به‌عنوان جانشین او سوگند یادکرد و پیگیری‌های امور اساساً پایان یافت.

ترجمه: گلناز سادات غفاری