اختصاصی؛

آکسفام اعلام کرد که افزایش هزینه‌ها می‌تواند باعث شود که مواد غذایی ۴۰ درصد از درآمدها را در جنوب صحرای آفریقا به خود اختصاص دهد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، آکسفام هشدار داده است که افزایش قیمت مواد غذایی ناشی از حمله روسیه به اوکراین و افزایش هزینه‌های انرژی می‌تواند ۲۵۰ میلیون نفر را به فقر شدید بکشاند.
این مؤسسه خیریه اعلام کرد که این چالش‌های جدید به بحران‌های اقتصادی ایجاد شده توسط کووید افزوده شده است. همچنین این مؤسسه خواستار اقدام فوری بین‌المللی از جمله لغو بازپرداخت بدهی برای کشورهای فقیرتر شد.
«گابریلا بوچر»، مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی آکسفام، گفت: بدون اقدام شدید و فوری، ممکن است ما شاهد عمیق‌ترین فروپاشی بشریت به فقر شدید باشیم.
در جلسه توجیهی آکسفام که روز سه‌شنبه قبل از نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت، آمده است که دولت‌های بدهکار ممکن است مجبور شوند هزینه‌های عمومی را کاهش دهند تا هزینه‌های فزاینده واردات سوخت و مواد غذایی را تأمین کنند.
آکسفام اعلام کرد که لغو بازپرداخت بدهی‌های امسال و سال آینده می‌تواند ۳۰ میلیارد دلار برای ده‌ها کشوری که با بزرگ‌ترین بدهی‌ها مواجه هستند، مفید باشد.
بانک جهانی پیش‌ازاین تخمین زده بود که ۱۹۸ میلیون نفر ممکن است در سال جاری در نتیجه همه‌گیری به فقر شدید دچار شوند. اما آکسفام تخمین می‌زند که اگر حمله به اوکراین و افزایش قیمت انرژی در نظر گرفته شود، ۶۵ میلیون نفر دیگر در خطر هستند. همچنین این سازمان تخمین می‌زند که ۲۸ میلیون نفر دیگر دچار سوءتغذیه خواهند شد.
آکسفام خواستار مالیات بیشتر بر ثروتمندان و همچنین شرکت‌هایی شد که از بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا یا جنگ اوکراین سود می‌برند، شد. همچنین از گروه ۲۰ خواست تا ۱۰۰ میلیارد دلار از صندوق موجود را برای کشورهای فقیر اختصاص دهند تا از طریق یارانه‌ها و کاهش مالیات بر کالاها و خدمات از فقیرترین افراد در برابر تورم محافظت کنند.
سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد هفته گذشته گزارش داد که جنگ در اوکراین باعث گرانی مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری شده است و قیمت مواد غذایی در ماه مارس بیش از یک‌سوم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش قیمت داشته است.
انتظار می‌رود خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا به دلیل اختلال در واردات غلات از منطقه دریای سیاه که بحران‌های اقتصادی و اقلیمی موجود را تشدید کرده، تحت‌تأثیر قرار گیرند.
آکسفام اعلام کرد که افزایش هزینه‌ها می‌تواند باعث شود که مواد غذایی ۴۰ درصد از درآمدها را در جنوب صحرای آفریقا به خود اختصاص دهد.
بوچر گفت عدم اقدام دولت‌ها برای مقابله با فقر فزاینده غیرقابل‌توجیه است.
وی اظهار کرد: ما هر ادعایی را که دولت‌ها پول یا ابزار لازم برای رهایی همه مردم از فقر و گرسنگی و تضمین سلامت و رفاه آنها را ندارند، رد می‌کنیم. ما فقط فقدان برنامه‌ریزی اقتصادی و اراده سیاسی برای انجام این کار را می‌بینیم.

ترجمه: گلناز سادات غفاری