اختصاصی؛

بر اساس گزارشی که توسط Action for Humanity (AFH) انجام شد، زلزله ویرانگر فوریه در ترکیه و سوریه که ده‌ها هزار نفر کشته بر جای گذاشت، وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای حدود ۹۸ درصد از سوری‌هایی که در اردوگاه‌های بدون سرپناه زندگی می‌کنند به همراه داشته است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، بر اساس یک نظرسنجی جدید، از هر ۱۰ نفری که در اردوگاه‌های فلاکت‌زده آوارگان داخلی در شمال غرب سوریه زندگی می‌کنند، ۹ نفرشان چندین بار بی‌خانمان شده‌اند.
بر اساس گزارشی که توسط Action for Humanity (AFH) انجام شد، زلزله ویرانگر فوریه در ترکیه و سوریه که ده‌ها هزار نفر کشته بر جای گذاشت، وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای حدود ۹۸ درصد از سوری‌هایی که در اردوگاه‌های بدون سرپناه زندگی می‌کنند به همراه داشته است.
جنگ داخلی سوریه که روز چهارشنبه گذشته دوازدهمین سالگرد خود را سپری کرد، حدود ۱. ۸ میلیون نفر را مجبور به زندگی در ۱۴۲۰ اردوگاه در سوریه کرد. نظرسنجی از ۲۶۳ خانواده آواره داخلی در شمال غرب سوریه نشان داد که ۹۲ درصد از خانوار‌های آواره داخلی از زمان آغاز درگیری چندین بار بی‌خانمان شده‌اند. دو سوم (۶۴ درصد) بین چهار تا هفت بار آواره شده‌اند، در حالی که ۲۳ درصد گفتند که هشت بار یا بیشتر آواره شده‌اند.
«هانی حبال»، اهل حلب، که در شمال سوریه بر پروژه‌های بشردوستانه سازمان AFH نظارت می‌کند، گفت: به عنوان یک سوری، ۱۲ سال گذشته برای من دلخراش بوده است. بسیاری از مردم ما کشته، مجروح و خانه‌های خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، همین اواخر زلزله محل اقامت آن‌ها را ویران یا به آن آسیب رساند یا باعث شد احساس کنند که این مکان ناامن است.
حبال افزود: بسیاری چندین بار خانه‌های خود را از دست داده‌اند. هنگامی که جنگ شروع شد، مردم در نقاطی مانند دمشق بودند، جنگ که به شهر یا روستای آن‌ها می‌رسید، آن‌ها آواره می‌شدند. آن‌ها برای حفظ جان خود به مکان‌هایی مانند حلب و رقه گریختند، بار دیگر به مکان‌هایی مانند ادلب آواره شدند اما زمانی که جنگ به آنجا رسید، یک بار دیگر آواره شدند.
او گفت: در برخی از موارد، مردم بیش از ۲۰ بار مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. آیا می‌توانید زندگی‌ای را تصور کنید که در آن شما و خانواده‌تان از ترس جانتان چهار، پنج یا شش بار مجبور به بی‌خانمانی شده باشید؟ این واقعیت برای میلیون‌ها نفر در شمال غرب سوری اتفاق افتاده است.
دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات، بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به سوریه را مورد نکوهش قرار داد و در بیانیه‌ای گفت: « برزخ برای میلیون‌ها نفر در شمال غرب سوریه سبک زندگی نیست.
وی اظهار کرد: زلزله ماه فوریه یادآور این بود که بحران فراموش شده، بحران حل نشده نیست. این حقیقت گرافیکی در مورد زندگی را برای کسانی که در جنگ به سر می‌برند برملا می‌کند: آن‌ها در دام رویداد‌ها هستند، در دام شرایط گرفتار شده‌اند و در برابر شوک‌ها آسیب‌پذیر هستند.
سازمان ملل متحد در ماه نوامبر اعلام کرد که علاوه بر نگرانی در مورد خشونت، استثمار و کار کودکان در اردوگاه‌های آوارگان، مردم در معرض خطر حملات مرگبار در جنگ هستند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری