اختصاصی؛

فهرستی از افغانستانی‌هایی که در حال حاضر در افغانستان مخفی شده‌اند، توسط گاردین رویت شده است. تقریباً ۲۰۰ مترجم، محافظان امنیتی و کارمندان محلی سابق که منتظر پاسخ وزارت دفاع و وزارت کشور انگلیس هستند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، تقریباً باگذشت یک سال پس از بازپس‌گیری افغانستان توسط طالبان، بیش از ۱۷۰ نفر که برای سفارت بریتانیا در کابل کار می‌کردند از ترس جانشان در افغانستان مخفی هستند.
فهرستی از افغانستانی‌هایی که در حال حاضر در افغانستان مخفی شده‌اند، توسط گاردین رویت شده است. تقریباً ۲۰۰ مترجم، محافظان امنیتی و کارمندان محلی سابق که منتظر پاسخ وزارت دفاع و وزارت کشور انگلیس هستند. همه افراد نام‌برده در این فهرست واجد شرایط انتقال به بریتانیا تحت سیاست جابه‌جایی و کمک در افغانستان (Arap) هستند که هدف از آن آوردن افرادی که قبلاً برای دولت بریتانیا کار می‌کردند و اعضای خانواده‌شان در امنیت کامل است.
«آرش» در استخدام GardaWorld، یک پیمانکار امنیتی فرعی وزارت دفاع بریتانیا بود و بیش از ۱۰ سال در سفارت انگلیس کارکرد. او و فرزندانش از خانه خود گریخته‌اند و در زیرزمینی در روستایی خارج از شهر مخفی شده‌اند و با یک وعده برنج در روز شکمشان را سیر می‌کنند.
آرش در ارتباطی امن گفت: طالبان به‌تمامی جزئیات محافظان و کارت شناسایی آنها دسترسی دارند. دو بار برای تفتیش خانه ما آمدند، بنابراین مجبور شدیم فرار کنیم. می‌گویند ما جنایتکاریم، مسلمان واقعی نیستیم، برای خارجی‌ها کار کردیم. اگر آنها ما را پیدا کنند، ما را خواهند کشت. حتماً این کار را می‌کنند.
در اوت ۲۰۲۱، زمانی که طالبان کابل را تصرف کرد، آرش به همراه خانواده‌اش سوار بر اتوبوسی که قرار بود شهر را تخلیه کند بود. یک بمب انتحاری در داخل فرودگاه آنها را مجبور به بازگشت کرد. او از آن زمان مخفی شده است.
وی گفت: هر بار که ما پیامی از وزارت دفاع بریتانیا دریافت می‌کنیم، آنها می‌گویند صبر کنید. بیش از ۱۰ ماه است که منتظریم. ما امیدوار بودیم که دولت بریتانیا به ما کمک کند، اما آنها هیچ کاری انجام ندادند. آنها ما را در اینجا تنها گذاشته‌اند تا بمیریم.
وی افزود: دولت بریتانیا همه چیز را درباره ما می‌داند. آنها می‌دانند که ما واجد شرایط برای آمدن به بریتانیا هستیم زیرا سال‌ها برای آنها کارکرده‌ایم. ما کار خوبی برای آنها انجام دادیم. ما با احترام از دولت انگلیس می‌خواهیم که به ما کمک کند و انتقال ما را دراسرع‌وقت آغاز کند.
«سارا ماگیل»، مدیر مؤسسه خیریه آزادی، گفت که افغان‌های واجد شرایط ده‌ها هزار نفر هستند. او گفت: آنها در افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه در مخفیگاه و وحشت به سر می‌برند. ما می‌خواهیم انرژی دیپلماتیک و سرمایه‌گذاری بیشتری برای ایجاد مسیرهایی برای آنها از جمله از طریق تاجیکستان و ازبکستان صرف شود. اتکای صرف به پاکستان، کشوری که در آشفتگی سیاسی قرار دارد، باعث ایجاد تنگنا شده است.
«سارا دی جونگ»، یکی از بنیان‌گذاران ائتلاف صلح که برای اسکان افغان‌ها در بریتانیا فعالیت می‌کرد، می‌گوید: کندی و عدم گروه مجهز Arap انتقال افغان‌هایی که سابقاً برای دولت بریتانیا کار می‌کردند را در بلاتکلیفی قرار داده است، درحالی‌که آنها از جانشان ترس دارند. رسیدگی به درخواست‌ها باید تسریع شود، و به متقاضیان باید جدول زمانی مشخص داده شود که به کاهش درخواست‌های تکراری از سوی افغان‌هایی که صرفاً از دریافت پاسخ ناامید هستند، کمک می‌کند.
آخرین انتقاد از مدیریت بحران توسط دولت است. در گزارشی اهانت‌آمیز از کارگروه روابط خارجی در ماه مه آمده است: فقدان کامل برنامه برای تخلیه افغان‌هایی که از مأموریت بریتانیا حمایت می‌کردند بدون اینکه مستقیماً استخدام شوند و زندگی‌شان را به خطر انداخته‌اند، وجود دارد.
«جیمز هیپی»، وزیر نیروهای مسلح هفته گذشته در پاسخ به یک سؤال کتبی گفت که یکی از پرونده‌های Arap که مربوط به زمان افتتاح این طرح است، حل نشده باقی‌مانده است. وی افزود که این پرونده به فردی مربوط می‌شود که ما سه بار با او تماس گرفته‌ایم و اطلاعات بیشتری در مورد واجد شرایط بودن آنها درخواست کرده‌ایم.
بااین‌حال، وی اوایل این ماه، در پاسخ به یک سؤال پارلمانی گفت که تصمیمات تنها در مورد ۲ مورد از ۳۲۲۶ درخواست Arap دریافت شده از آوریل ۲۰۲۲ بررسی شده است.
هیپی به نمایندگان پارلمان گفت که ۹ هزار و پانصد افغان تحت برنامه Arap به بریتانیا منتقل شده‌اند. وی افزود: ما فکر می‌کنیم از نظر تعداد افرادی که واجد شرایط هستند، تقریباً همین مقدار هستند.
دفتر مشترک‌المنافع و توسعه بریتانیا در این ماه یک سامانه آنلاین راه‌اندازی کرد که در آن واجدین شرایط می‌توانند اظهار علاقه را برای انتقال به بریتانیا به‌عنوان بخشی از طرح اسکان مجدد شهروندان افغان ACRS که جدا از Arap است ارسال کنند. ACRS برای حمایت از افرادی که به اعضای گروه‌های اقلیت بر اساس قومیت، مذهب یا جنسیت کمک کردند، طراحی شده است. کارمندان سابق GardaWorld و British Council در نظر گرفته خواهند شد، اما امکان درخواست برای این طرح برای آنها وجود ندارد.
سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت: از ماه آوریل تا آغاز ماه ژوئن، ۶۸۳ غیرنظامی افغان واجد شرایط به همراه خانواده‌ها و وابستگانشان به بریتانیا تحت نظارت Arap منتقل شدند. در مجموع، وزارت دفاع بیش از ۹۵۰۰ واجد شرایط طرح Arap و خانواده‌های آنها را از آغاز این طرح جابه‌جا کرده است. ما می‌دانیم که هنوز راهی وجود دارد تا همه کسانی را که واجد شرایط هستند در ایمنی کامل به بریتانیا بیاوریم. دولت به همکاری با کشورهای ثالث ادامه می‌دهد تا جابه‌جایی افراد واجد شرایط تحت Arap را تسهیل کند. ما به پردازش درخواست‌ها به ترتیب دریافت آنها ادامه می‌دهیم. ما می‌دانیم که افراد زیادی منتظر پاسخ هستند و این قابل‌قبول نیست. به همین دلیل است که ما منابع بیشتری را در یک گروه مجهز اختصاصی برای پردازش برنامه‌های Arap قرار می‌دهیم.

ترجمه: گلناز سادات غفاری