بخشی از انتخاب‌های رئیسی همچنان حول مدیران سابق دولت‌های نهم و دهم، یاران و همراهانش در آستان قدس و قوه قضائیه می‌‌چرخد.

 

انتصابات دو روز اخیر سیدابراهیم رئیسی از نگاه خیلی‌ها مهر تاییدی بر همان مسیری است که دولت احمدی‌نژاد می‌رفت‌. رئیسی که قبل از این هم با انتخاب برخی وزرا خیلی‌ها را مایوس کرد به نحوی که برآوردها نشان می‌داد بیش از پنجاه درصد وزرای او از مدیران یا وزرای احمدی نژاد بودند و از همین رو نیز مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت اکنون بار دیگر نشان داده که کما فی‌السابق تصمیم دارد تا روی دیوار لااقل منتسبان به احمدی نژاد یادگاری بنویسد‌. احکام پیاپی او موجی از تردیدها درباره ادامه این روند را به همراه داشته است‌.

یکی از این چهره‌ها سید صولت مرتضوی است. رئیسی وی را به سمت معاون اجرائی خود و البته سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزیده است این درحالی است که مرتضوی در دوران احمدی‌نژاد معاون سیاسی وزیر کشور آن هم در سال‌های ۸۸ به بعد بود‌. البته ناگفته نماند مرتضوی مدیرعامل سازمان اوقاف آستان قدس هم بوده و احتمالا رئیسی که پیش‌تر نیز از نزدیکان و دوستانش در آستان قدس و قوه قضائیه برای انتخاب برخی از سمت‌های خاص دولت خود استفاده کرده بود اینبار هم احتمالا به‌واسطه همین سابقه مرتضوی در آستان قدس وی را انتخاب کرده است‌. ادعا می‌شود که البته نام مرتضوی هم در لیست تحریمی‌‌های غرب بوده است‌.

فرهاد رهبر یکی دیگر از مدیران دوران احمدی‌نژاد است که اکنون به سمت دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب شده است‌. او رئیس دانشگاه تهران در دوران دولت‌های نهم و دهم بود البته که انتصاب وی به این سمت می‌‌تواند عرصه سیاسی و موقعیتی را بر مخبر معاون اول رئیسی هم تنگ‌تر کند. چراکه رئیس دولت سیزدهم بعد از حکم  قابل تاملی که به محسن رضایی به‌عنوان معاون اقتصادی خود داد اکنون به سراغ یکی دیگر از چهره‌های مدعی رفته و رهبر را کنار مخبر گذاشته است. این در حالی است که بعد از انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی بسیاری این مطلب را بیان کرده‌اند که این انتخاب باعث می‌شود تا این دو در ادامه راه به مشکل بربخورند و احتمالا رقابت بر سر جایگاه و اینکه چه کسی بیشتر از آن دیگری است مخبر را به حاشیه  ببرد، حال آنکه انتخاب شخصی مثل رهبر هم بر این گمانه‌زنی‌ها می‌‌افزاید‌.

رئیسی برای انتخاب استاندار خوزستان هم به سراغ یک مدیر دیگر در دولت‌های‌ نهم و دهم رفته است‌. صادق خلیلیان‌. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و عضو شورای بیمه مرکزی کشور به عنوان نماینده این وزارتخانه در دولت نهم و نیز وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار در دولت دهم. خلیلیان البته خودش جزو نامنویسی کنندگان انتخابات ۱۴۰۰ بوده است‌. میثم لطیفی نام دیگری در میان انتصاب‌های اخیر رئیسی است‌. او معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور شد.

می‌‌گویند لطیفی، از مهرماه ۹۵ رئیس دانشکده معارف اسلامی‌ و مدیریت دانشگاه امام صادق بوده است. او همچنین، سابقه مدیر مسئولی و عضویت هیأت تحریریه فصلنامه مدیریت جهادی را نیز در کارنامه خود دارد! اما انتخاب‌های دیروز نیز دراین زمینه بسیار بحث برانگیز بوده‌اند. در یک انتصاب، «اکبر نیکزاد»، برادر علی نیکزاد وزیر احمدی‌نژاد و نائب رئیس مجلس، رئیس بنیاد مسکن شد! وی، قبلا شهردار اردبیل بود.

علی نیکزاد هم از روسای اصلی ستاد ابراهیم رئیسی در انتخابات بود. البته خیلی‌ها از شخص علی نیکزاد نیز  به‌عنوان یکی از اعضای کابینه سخن به میان می‌آوردند اینکه او یا معاون اول دولت می‌شود یا با توجه به سابقه‌اش در وزارت راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد وزیر راه‌. اما در نهایت علی نیکزاد در مجلس ماند و به جایش اکبر رئیس بنیاد مسکن شد‌.

پیش از نیکزاد، محمدرضا تابش ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به مدت ۱۶ سال بر عهده داشت که چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. اما اوج رسانه‌ای شدن این انتخاب‌ها، انتصاب مدیرعامل خبرگزاری دولت ایرنا بود‌. کاوه اشتهاردی‌. چهره معروف دولت‌های نهم و دهم در حوزه رسانه‌. مدیرعامل موسسه مطبوعاتی  ایران در آن زمان و حامی‌ان آن وقت‌های احمدی نژاد‌. حالا «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر ارشاد در حکمی‌ مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ ایران را منصوب کرد.

وی کاوه اشتهاردی را به‌عنوان مدیرعامل جدید ایرنا منصوب کرد. کاوه اشتهاردی، از جمله افراد رسانه‌ای نزدیک به سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ بود. به صورت کلی انتصابات  بازهم نشان از همان مسیر آشنای دولت‌های نهم و دهم داد. نکته اینکه امروز در کابینه رئیسی کسانی وزیر یا سمت‌های بالایی دارند که در دولت احمدی‌نژاد جزو مدیران می‌انی و رده پایین تراز وزارت بودند و این خود بر شگفت آور بودن این انتخاب‌ها صحه می‌‌گذارد. هرچند که برخی اقدامات مثل برخی سفرها و دیدارهای او را نیز با دوران وی مقایسه می‌‌کنند.

هر چه هست اینکه بازهم مدیران احمدی‌نژادی در جلب حمایت رئیسی موفق عمل کردند و شاید هم باید از قبل چنین گمانه زنی‌هایی هم می‌شد. به هر حال بخشی از انتخاب‌های رئیسی همچنان حول مدیران سابق دولت‌های نهم و دهم، یاران و همراهانش در آستان قدس و قوه قضائیه می‌‌چرخد. همه این‌ها در حالی است که وقتی عده‌ای از حضور برخی چهره‌ها در ستاد انتخاباتی او هشدار داده و در مورد این نوع گرایش هشدار می‌‌دادند او اعلام می‌‌کرد که افراد در ستادهای من قرار نیست که نقشی در کابینه داشته باشند، و کابینه و مدیران  دولت برآیند ستاد انتخاباتی من نیستند آنچه که مشخص است اینکه مدیران دولت‌های نهم و دهم در دولت سیزدهم دست بالا را در تصاحب صندلی‌های مدیریتی دارند.

 

منبع: آرمان