اختصاصی؛

میلی مدعی شد: ارتش ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را ایجاد کرده‌ است که آیا ایران تصمیم به ساخت یک سلاح هسته‌ای واقعی می‌گیرد یا نه.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از فاکس نیوز، به گفته یک مقام ارشد ارتش آمریکا، اگر ایران بخواهد بمب تولید کند، تنها چند ماه تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.
ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه به کنگره گفت: از زمان تصمیم ایران، این کشور می‌تواند در کمتر از دو هفته مواد شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای تولید کند و تنها چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد تا یک سلاح هسته‌ای واقعی تولید کند.
مارک میلی، جدول زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت به مقاماتی که قبلاً در مورد توانایی‌های هسته‌ای ایران گزارش داده بودند، ارائه کرد.
وی افزود: آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد که «سلاح هسته‌ای میدانی» داشته باشد.
میلی مدعی شد: ارتش ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را ایجاد کرده‌ است که آیا ایران تصمیم به ساخت یک سلاح هسته‌ای واقعی می‌گیرد یا نه.
پس از تلاش‌ها برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به توافق هسته‌ای ایران (برجام) که ایالات متحده در زمان دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، مقامات همچنان نگران توانایی‌های هسته‌ای ایران هستند.
دیپلمات‌های ارشد ناشناسی در ماه فوریه به بلومبرگ گفتند که ایران اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را انباشته کرده است، غلظتی که ۶ درصد کمتر از مقدار موردنیاز برای یک سلاح است که بالاترین میزان کشف شده توسط بازرسان در ایران تا به امروز است.
ایران پیش‌ازاین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که سانتریفیوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح خلوص ۶۰ درصد پیکربندی شده‌اند.
هنوز مشخص نیست که آیا این ماده عمداً تولید شده است یا تجمع غیرعمدی در داخل سانتریفیوژهای مورداستفاده برای جداسازی ایزوتوپ‌ها بوده است.
بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، جدول زمانی ساخت سلاح هسته‌ای همچنان نامشخص است و برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است بین ۶ ماه تا سه سال زمان لازم داشته باشد.
«گری سیمور»، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براندیس و یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دوران دولت اوباما، به وال‌استریت ژورنال گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ایران چقدر می‌تواند کار تحقیق و توسعه‌ای را که قبل از سال ۲۰۰۳ انجام می‌داد، دوباره شروع و به پایان برساند.
سرهنگ «دیو باتلر»، سخنگوی ژنرال میلی، از توضیح بیشتر در مورد ارزیابی خود برای کنگره خودداری کرد و به وال‌استریت ژورنال گفت که بیانیه رئیسش گویای همه چیز است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری