در گفت و گو با صبح ما؛

نعمت احمدی گفت: ۱۳میلیارد دلار قاچاق کالا داریم. تا اسم قاچاق می‌آید همه توجه‌ها به مواد مخدر جلب می‌شود، اما بخش زیادی از قاچاق در کشور ما مربوط به کالایی است که وارد کشور شده و عوارض گمرکی نمی‌پردازد. چرا قوه قضائیه طی این مدت که ایشان مسئول بود جلوی این ماجرا را نگرفت؟ درحالی‌که در قوه مجریه اصلاً نمی‌شود چنین کاری کرد، مجریه هرکاری بخواهد انجام دهد باید برود سراغ قوه فضائیه.

 

صبح ما|چیزی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی نمانده است، هفت نامزد بدون توجه به پایگاه مردمی و حزبی از سوی شورای نگهبان معرفی شده اند، حالا در میان آنها نام سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا هم دیده می‌شود. کسی‌که به‌نظر می‌رسد با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده و مشارکت خداقلی مردم، شانس زیادی برای نشستن بر صندلی قوه مجریه داشته باشد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که وی در همین مدت حضور در قامت رئیس دستگاه قضا چه عملکردی داشته که در پی تکرار آن در قوه مجریه است؟

درهمین‌باره نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به پایگاه خبری «صبح ما» می‌گوید: «به باور من آن مقدار که از آقای رئیسی توقع داشتیم تا در قوه قضائیه خواسته‌هایی را برآورده کند این کار را انجام نداد، آقای رئیسی با افراد دیگر متفاوت است ایشان از ابتدای زندگی کاری‌اش در دستگاه قضایی بوده و پست‌های عالی داشته و تمام منافذ تاثیرگذار در قوه قضائیه را می‌شناخت. از دادستان کل کشور گرفته تا معاون اول قوه و همچنین دادستان تهران و بسیاری از موارد دیگر مسئولیت داشته است، زمانی‌که آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه شد من باتوجه به‌همین سوابق گفتم ایشان بهترین گزینه بود، به‌خاطر این‌که یک فردی از داخل دستگاه قضائی آمده بود و مسئولیت قوه را به‌عهده گرفته بود.

وی ادامه می‌دهد: اما ایشان باتوجه به همه سوابقی که داشت آن‌طور که انتظار می‌رفت در سمت رئیس دستگاه ظاهر نشد. یک‌سری از کارهایی که انجام شد ادامه همان اقدامات آقای لاریجانی بود. مثلاً همین دادگاه‌های مفاسد در دوره آقای آملی لاریجانی بود که مانند یک تب تندی آمد و با همان سرعت سرد شد. اگر هم الان بپرسیم خروجی این دادگاه چه شد شاید آن انتظاری که داریم برآورده نشده باشد. چراکه ما گاهی با فساد مبارزه می‌کنیم و گاهی با مفسد، مبارزه با فساد سخت‌تر است. گاهی با کسی که از بستر ارز ۴۲۰۰تومانی استفاده کرده مبارزه می‌کنیم اما همچنان بستر فساد باقی‌ست.

این وکیل دادگستری بیان می‌کند: البته درخصوص نوع نگاه آقای رئیسی به کارخانه‌هایی که معوقات بانکی دارند باید بگوییم که برخلاف اسلاف خودش نگاه بهتری داشت چراکه معتقدند این کارخانه‌ها نباید تعطیل شود. اما در بقیه موارد کار خاصی صورت نگرفت. مثلاً قبل‌تر که آمد یک تبصره گذاشت و گفت یک تعدادی وکیل برای پذیرفتن پرونده‌ها مورد اعتماد هستند گویی که بقیه وکلا نامحرم باشند، اما ما دیدیم از درون همان وکلای مورد وثوق درخواست دریافت پول برای پروندهای امنیتی شد. نقل شد آقای رئیسی گفته‌ با این تبصره مخالف است، دو  سال از مسئولیت ایشان در دستگاه می‌گذرد پس چرا اقدامی برای توقف این ایده نکرد؟ لذا باید گفت میان برنامه تا اجرا فرق وجود دارد، درخصوص اجرا آن‌طورکه از ایشان در قوه قضائیه انتظار داشتیم برآورده نشد.

این حقوقدان یادآور می‌شود: امروز می‌گویند ۱۳میلیارد دلار قاچاق کالا داریم. تا اسم قاچاق می‌آید همه توجه‌ها به مواد مخدر جلب می‌شود، اما بخش زیادی از قاچاق در کشور ما مربوط به کالایی است که وارد کشور شده و عوارض گمرکی نمی‌پردازد. چرا قوه قضائیه طی این مدت که ایشان مسئول بود جلوی این ماجرا را نگرفت؟ درحالی‌که در قوه مجریه اصلاً نمی‌شود چنین کاری کرد، مجریه هرکاری بخواهد انجام دهد باید برود سراغ قوه فضائیه، ضمن اینکه قوه قضائیه برابر قانون اساسی وظیفه تهیه لوایح قضایی دارد، حتی اگر درخصوص مبارزه با قاچاق کالا قانون مناسب نبود خود قوه می‌توانست لایحه بدهد. لذا از شعار تا عمل فاصله زیاد است و شعارها بر عمل توفیق پیدا کرده‌اند.

احمدی عنوان می‌کند: قوه مجریه، یک قوه اجرایی است که صرفاً با فرمان دادن پیش نمی‌رود. ضمن این‌که خود قوه اجرایی در ایران گرفتاری‌های زیادی دارد طوری‌که اگر بهترین اقتصاددانان و سیاستمداران دنیا هم برای قبول مسئولیت بیایند موفق نمی‌شوند. مثلاً طبق قانون همه درآمدها باید به خزانه دولت وارد شود و کلیه هزینه‌ها هم باید از طریق لایحه بودجه توسط مجلس دستور هزینه‌کرد بگیرد، با این وجود اعلام می‌کنند بخشی از درآمدها وارد خزانه نمی‌شود. نهادها و سازمان‌هایی که درآمدهای‌شان وارد خزانه دولت نمی‌شود هزینه‌ای هستند روی دوش دولت، اما چنین مسئله‌ای به‌راحتی قابل جبران نیست چراکه نوع قانون نویسی و اداره کشور به‌گونه‌ای است که یک فرد نمی‌تواند این وضعیت را درست کند.