اختصاصی؛

قاسم میرزایی نیکو در گفت و گو با «صبح ما» جلسه اخیر شورای سیاسی و مرکزی حزب مجمع ایثارگران را تشریح کرد.

به گزارش صبح ما، قاسم میرزایی نیکو در تشریح ششمین جلسه مشترک شورای سیاسی و مرکزی مجمع ایثارگران گفت: پیرو هماهنگی های بعمل آمده جلسه مشترک به صورت مجازی برگزار شد. مهمان اول جلسه سرکار خانم طیبه سیاوشی بود که با عنوان فعالیت های راهبردی اصلاح طلبان (حزب) در امور زنان و جوانان، سرفصل های طرح را ارائه و بیان نمود که در ادامه می آید:

۱-شرایط کلان اجتماعی و سیاسی کشور و عزم مجمع ایثارگران برای راه اندازی کمیته زنان حزب موجب شد تا پس از چندین جلسه طرح مقدماتی در خصوص فعالیت زنان در چهارچوب فعالیت های حزبی تهیه شود.

۲-روحیه ایثارگری اجتماعی در شرایط کنونی با ابتدای انقلاب متفاوت است، به ویژه نسبت به دوران دفاع مقدس که نشاط و هیجان ناشی از شکست رژیم شاه و موفقیت انقلاب وجود داشت و همچنین اعتماد کامل مردم به نظام و مسوؤلان بالا بود و از سوی دیگر بنیه اقتصادی مردم و وجود طبقه متوسط قابل ملاحظه (که اکنون اکثر انها به زیر خط فقر رفته اند) و آزادی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی نیز بدون نشانی از فساد در سیستم اجرایی و سیاسی قابل ملاحظه بود، بنابراین شرایط به صورت آشکار کاملا با موقعیت فعلی متفاوت است.

۳-تقسیم مردم به خودی و غیرخودی، مذهبی و غیرمذهبی، انقلابی و ضد انقلاب، و … جامعه را دو قطبی کرده است؛ و اصولگرایان علاقمند به حفظ وضع موجود برای حامیان سنتی خود هستند، اصلاح طلبان نیز به نحو دیگری.

۴-بخش بزرگی از جمعیت به خصوص جوانان و زنان، حامی و سخنگویی برای بیان مطالبالت خود از نظام سیاسی ندارند. مجمع ایثارگران اصلاح طلب می تواند حزب مخاطب قطب سوم که شامل قشر نوجوانان و جوانان دهه هفتادی و هشتادی هستند و نیز زنانی باشد که محروم ترین قشر از حقوق انسانی و شهروندی در ایران محسوب می شوند.

۵-لازمه موفقیت، تسامح و احترام مجمع به دیدگاهها و نیازهای نسل جدید و در واقع اتخاذ رویکرد نوگرا و جوانگرا و توجه به زنان و جوانان با گفتمانی به روز می باشد که باید سازو کار آن آماده شود.

۶-حدود ۳۲ درصد جمعیت کل کشور را جوانان یا همان جمعیت (۱۵ الی ۲۹ ) سال تشکیل می دهند و باتوجه ‌به این ساختار سنی جمعیت، سیاستگذاری های فعالیت حزبی بیش از پیش اهمیت دارد.

۷-چالش های اصلی مجمع برای دستیابی به اهداف خود شامل نوع حکومت، فقه سنتی و سردرگمی هویتی جوانان و در نتیجه نداشتن هدف مشخص است که حزب ایثارگران می تواند با برنامه های جمعی، امید بخش و هویت بخش، مطالبات گروه را هدفمند نماید.

.-راهبردها و اهداف حزب در ۵ بند شامل:

‎١- مفهوم، مصادیق و معیارهای ایثارگری
‎٢- بررسی تجربیات مختلف برای جذب و برقراری ارتباط با نسل جدید: به ویژه خانم ها
‎٣- بررسی اجمالی مطالبات نسل جدید و موانع اجرائی
‎۴- تکمیل راه حل ها و اولویت بندی روش های اجرائی با زمان بندی و امکانات لازم
‎۵- تدوین مقدمه و نتیجه گیری کمیته بر اساس اطلاعات حاصل شده

-برای تحقق این اهداف حزب می تواند از ؛ فعالیت های داوطلبانه، ورود برای حل بحران های مختلف، کادرسازی از میان مخاطبین، ضرورت موضوعات روز و اولویت بخشیدن به آن و ایجاد پایگاه قوی اطلاع رسانی -تشکیل سازمانی مستقل در امر زنان در حوزه ایثارگری اجتماعی و تحول فرهنگ ایثارگری در همه ابعاد بهره برد.
———
قاسم میرزایی نیکو گفت: دستور و بحث بعدی جلسه توسط جناب زحمتکش تحت عنوان؛ رفتار عکس العملی اصلاح‌طلبان در مقابل اصل غافلگیری حاکمیت در انتخابات ریاست جمهوری ارائه شد. مهمترین نکات مورد بحث در این رابطه به صورت خلاصه این بود که:

– حاکمیت از ۴ سال گذشته به دنبال تسلط و برتری دادن کاندیدای منتخب مورد نظر خودش بوده است. از این رو، از سال ۹۶ آقای رئیسی را به صحنه آورد.

-واگذاری ریاست مهمترین مرکز خیرات و مبرات به آقای رئیسی و اختیار تام در بذل و بخشش ارزاق عمومی به توده مردم برای وجاهت بخشیدن و نشان دادن دست و دل بازی ایشان در اذهان عمومی با هزینه آستان قدس و با شعار “اطعمهم من جوع”

-سپس واگذاری قوه قضاییه با هدف “آمنهم من خوف” که امنیت را با هدف معینی برقرار نماید.

-سبد رای را هم با آوردن ایشان در مقابل روحانی با همه عده و عده به جمع بندی رسیدن و تمرین کردن برای امروز.

-کانالیزه کردن اطلاعات و تصمیم گیری ها با هدف کم کردن تنش ها و انتقادات احتمالی و شروع سفرهای استانی

-تبلیغات صد درصدی توسط سیما و پوشش کامل خبری در تمام شبکه ها و در اغلب ساعات .

-همزمان خارج کردن تمام کاندیداهی احتمالی و رای آور از صحنه رقابت به اشکال مختلف از جمله حاج حسن آقا با توصیه، ظریف با نقشه دیگر، جهانگیری به رای و شکل دیگر و بدون رقیب گذاشتن کاندیدای نهایی.

-معرفی هدفمند مهرعلیزاده و همتی با عنوان کاندیداهای اصلاح طلب و حتی کنار گذاشتن رقبای سنتی مانند لاریجانی برای اینکه این صحنه آماده باشد.

و بعد هم انتخاب رییس جمهور منتخب با رای میلیونی.

سخنگوی مجمع ایثارگران گفت: حزب ما و جبهه اصلاحات نباید ناامید و منفعل شود چرا که آنها به دنبال از بین بردن جمهوریت نظام هستند.
-با این مقدمه و مطالب باید تبیین کنیم که چه باید کرد؟ من پیشنهاد دادم که حزب ایثارگران و همه شخصیت های موثر می توانند و باید برای راه کارهای پیش رو، خلق آینده را در دستور کار خود قرار دهند و با چارچوب محکم حزبی فعالیت خود را ادامه دهند.
————-
میرزایی نیکو به بخش سوم جلسه نیز اشاره کرد که به ارائه گزارشی از روند شکل گیری جبهه اصلاحات و اقدامات انجام شده در این مدت توسط آقای میردامادی اختصاص داشت.

دکتر محسن میردامادی در نشست مشترک شورای سیاسی و اجرایی حزب مجمع ایثارگران گفت: در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری تاکنون برای تصمیم گیرندگان انتخابات، همواره مشارکت بالای مردم اولویت داشته است. یعنی ضمن اینکه تلاش می شده نتیجه نهایی انتخابات مطلوب باشد ولی نتیجه نسبت به مشارکت بالا اولویت کمتری پیدا می کرد.

وی افزود: ولی در انتخابات مجلس قبل رویکرد متفاوتی اتخاذ شد. بدین طریق که حاکمیت تصمیم گرفت حضور پر رنگ مردم در انتخابات را فدای نتیجه تضمین شده کند. لذا با وجود اینکه قبل از انتخابات روشن بود رغبت مردم به شرکت در انتخابات کاهش یافته، ولی بازهم رد صلاحیت های گسترده نامزدها انجام شد تا نتیجه مطلوب تضمین شود و مجلسی یکدست انقلابی تشکیل شود، که دیدیم نتیجه چنین رویکردی، انتخاباتی با پایین ترین میزان مشارکت در طول حیات جمهوری اسلامی بود.

معاون سیاسی حزب اتحادملت در ادامه گفت: در انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا تردید وجود داشت که آیا مثل گذشته مشارکت بالا مورد نظر خواهد بود یا مشابه انتخابات مجلس بازهم نتیجه تضمین شده تقدم پیدا خواهد کرد. در موضع گیری های رهبری بیشتر روی مشارکت بالا تکیه می شد، ولی شواهد دیگر به خصوص از سوی دستگاه های امنیتی دلالت بر همان تقدم نتیجه تضمین شده داشت.

میردامادی اظهار کرد: تصمیم گیری نهایی در مورد صلاحیت نامزدها مشخص کرد که تصمیم گیرندگان انتخابات به هیچ وجه نمی خواهند در مورد نتیجه نهایی انتخابات ریسکی انجام داده باشند و مشارکت بالا دیگر در اولویت آنها نیست. با همین رویکرد، تمامی کاندیداهای جبهه اصلاحات را که تا حدی می توانستند باعث حضور بیشتر مردم پای صندوق های رآی شوند، رد صلاحیت کردند و حتی به کاندیدای جبهه اصولگرایی مانند اقای لاریجانی هم رحم نشد.

دبیرکل حزب مشارکت ایران اسلامی بیان کرد: اینکه چرا پس از ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، چنین تصمیمی ملاک عمل قرار می گیرد، به چند عامل می توان اشاره کرد: ابتدا موضوع جانشینی رهبری در آینده و دوم یکدست شدن تام و تمام ارکان انتخابی کشور و هماهنگی آنها با نهادهای انتصابی و اطمینان از  همراهی کامل آنها با جانشین مورد نظر و سوم بهره برداری از شرایط مناسبی مطرح است که پس از رفع تحریم ها و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران به وجود می آید.

وی افزود: بنابراین انتخاب تضمین شده و تعیین یک رییس دولت کاملا هماهنگ با این سیاست ها در مقابل مشارکت و حضور پر شور مردم اولویت یافته است.

به گزارش صبح ما، میردامادی با تشریح بیشتر آنچه در جریان است، گفت: در این طرح به احتمال قوی مسائل منطقه ای تعدیل خواهد شد و مذاکرات با سعودی ها در جهت کاهش تنش ها و بهبود روابط در پیش گرفته می شود. همچنین بازگشت به برجام و مذاکرات وین به مرحله نهایی خواهد رسید و زمینه بازگشت اموال و داریی ها ی انباشته شده کشور فراهم خواهد شد. حتی می توان انتظار داشت که تبادل زندانی ها نیز با غرب انجام  گیرد و فروش نفت و محصولات تحریمی به تدریج آغاز شود.

او ادامه داد: البته تا روز انتخابات باید دید که صحنه چه تغییراتی خواهد کرد، اما اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات که نسبت به دوره های گذشته از سازمان و انسجام بهتری برخوردار هستند، رسما اعلام کرده اند که کاندیدایی نخواهند داشت و می بایست با همین انسجام تشکیلاتی فعالیت ها و گفتمان و راهبرهای تبیین شده خود را پیگیری کنند.

میرزایی نیکو گفت: در پایان جلسه به تعدادی از سوالات دوستان پاسخ داده شد. و البته به نکته مهمی هم اشاره شد که اساسا در فقه شیعه (به نظر بعضی از فقها و مراجع ) مسئله نصب و انتصاب معنی و مفهوم واقعی دارد و مردم نقش کمک کننده در این انتصابات را داشته و دارند و چیزی به عنوان حق مردم در تعیین سر نوشت مفهوم معنی درستی ندارد.