در گفت و گو با صبح ما؛

رپیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران گفت: تاکید مجمع ایثارگران این است که باید به سراغ شخصیت هایی مانند آقایان سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی به مثابه اشخاصی رفت که اقبال عمومی را به همراه دارند. این جمع بندی نهایی مجمع ایثارگران است و با اینکه حزب ما خود را متعهد به تصمیمات جبهه اصلاحات ایران می داند، اما کاندیداهای مورد نظر خود را هم معرفی می کند.

 

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با صبح ما درباره جلسه روز گذشته شورای سیاسی مجمع ایثارگران با حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: این جلسه در ادامه دومین کنگره سالانه مجمع ایثارگران و شکل گیری شورای مرکزی جدید برگزار شد. قرار بود اعضای شورای مرکزی دیداری با هم داشته باشند تا کمی بیشتر همدیگر را بشناسند و در عین حال درباره فعالیت های خود گفت و گو کنند. ضمن اینکه دیداری هم با سیدحسن خمینی تدارک دیده شده بود.

وی افزود: اما متاسفانه به دلیل شدت گرفتن کرونا، جلسه شورای مرکزی و گفت و گوی اعضا به شکل مجازی انجام شد. جلسه بسیار خوبی بود که در آن درباره فعالیت های آینده حزب گفت و گوهایی صورت گرفت. سپس گروهی از اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران دیداری با سیدحسن آقا داشتند و گزارش هایی از برگزاری دومین کنگره و روند فعالیت های مجمع ایثارگران به ایشان ارائه کردند.

رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران در ادامه گفت: در نهایت گفت و گویی با یادگار امام درباره سازوکارهایی که به یک انتخابات موفق و پرشور می انجامد به علاوه لوازمی که نیاز دارد صورت گرفت. سید حسن آقا در این زمینه مباحث خوبی را مطرح نمودند و به یکی از مهم ترین علل مشکلات کنونی اشاره کردند و بحث اصلی شان این بود که اگر سال ۵۷ تحولی در کشور رخ داد، به این دلیل بود که خواست مردم و اجماع آنها روی ظالمانه و استبدادی خواندن رژیم سابق وجود داشت و آنها را به این نتیجه رساند که نظام سابق را سرنگون کنند. بعد از پیروزی انقلاب هم هرکجا که این اراده مردمی شکل گرفته، منجر به نتیجه شده است. به ویژه در دفاع مقدس، وقتی مردم اراده کردند که آن تجاوز بزرگ را دفع کنند به پیروزی انجامید.

وی گفت: تاکید سیدحسن خمینی روی این موضوع بود که امروز مهم ترین مشکلات کشور فاصله طبقاتی و فقر است و به اعتبار همین مسائل ما با مشکلات اقتصادی و فرهنگی مواجه هستیم. و اگر بخواهیم به حل آن مشکلات بپردازیم یکی از کانونی ترین سازوکارها، انتخابات است و نیاز دارد که نظام سیاسی ما به مردم و خواست آنها بازگردد.

رئیس شورای سیاسی مجمع ایثارگران اظهار داشت: بازگشت به خواست مردم می تواند مسائل پیچیده و بغرنج کشور را حل کند و اگر این برگشت به خواست مردم صورت نگیرد و مردم نتوانند کسی را که می خواهند به راحتی انتخاب و مسیری را که دوست دارند طی کنند، مشکلات امروز با آنکه ممکن است راه حل های موقتی داشته باشند اما راه حلی بنیادین نخواهند داشت. لذا این امر تنها با رجوع به خواست مردم در اداره کشور و تعیین سرنوشت خودشان امکان پذیر است.

او بیان کرد: کانونی ترین بحث یادگار امام این بود که اگر نظام بازگشت به مردم را در پیش بگیرد، این امید ایجاد خواهد شد که مشکلات قابل حل هستند. ما باید با رجوع به رای مردم این امید را ایجاد کنیم که آنچه خواست مردم است محقق می شود نه اینکه خواست یک عده اقلیت بر سرنوشت مردم جاری و ساری شود.

ظریفیان گفت: تاکید سیدحسن خمینی این بود که اگر چنین روندی حاکم شود مصادیقی که انتخاب می شوند چندان اهمیتی ندارند. اگر این راهبرد در پیش گرفته شود مردم هر که را که می خواهند و منطقش را می پذیرند انتخاب خواهند کرد. اما اگر این اتفاق نیفتد ممکن است انتخاب مردم نتیجه ای که جامعه از آن انتظار دارد، محقق نسازد.

وی گفت: ما در ارتباط با معرفی کاندیدای شایسته ریاست جمهوری از مدت ها قبل در شورای سیاسی مجمع ایثارگران بحث های مفصلی داشته ایم. بحث کاندیداها و چگونگی اقبال به آنها همواره مطرح بوده است. نهایتا جمع بندی صورت گرفته در حزب این بود که باید به سراغ شخصیت هایی رویم که نگاه و منطقشان با منطق مردم سالاری و تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان پیوند عمیق دارد. و با معنویت و اسلامی که در عرصه نظام حاکمیتی است سازگار بوده و گرایشات روشن اصلاح طلبانه داشته باشد و در عین حال مورد اقبال جامعه باشد.

ظریفیان در پایان اظهار کرد: مجمع ایثارگران به دنبال کاندیدای عاریتی یا کاندیداهایی که این خصوصیات را نداشته باشند، نخواهد رفت. هرچند این حزب جزئی از جبهه اصلاحات ایران است و طبیعتا منطبق با سازوکار همین جبهه حرکت می کند. به هر حال با این نگاه تاکید مجمع ایثارگران این است که باید به سراغ شخصیت هایی مانند آقایان سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی به مثابه اشخاصی رفت که اقبال عمومی را به همراه دارند. این جمع بندی نهایی مجمع ایثارگران است و با اینکه حزب ما خود را متعهد به تصمیمات جبهه اصلاحات ایران می داند، اما کاندیداهای مورد نظر خود را هم معرفی می کند.