باید منتظر ماند که نامه ۳۰ صفحه‌ای لاریجانی به  سران قوا و شخصیت‌های سیاسی چه نتیجه‌ای به دنبال دارد.

 

پس از آنکه شورای نگهبان اعلام کرد دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی را به وی اعلام کرده است، رئیس پیشین مجلس در متنی تفصیلی به مباحث مطرح شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحث خود را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است. لاریجانی در متنی که حدود ۳۰ صفحه است سعی کرده به همه شبهات و سوالات شورای نگهبان پاسخ دهد. وی اظهار کرده، هرچند این قبیل اقدامات دیگر سودی برای وی ندارد اما باعث اصلاح رویکرد شورای نگهبان می‌شود. هنوز ابهامات ردصلاحیت علی لاریجانی در افکار عمومی از بین نرفته و با اینکه اکنون دولت سیزدهم رسما فعالیت خود را آغاز کرده است، اما همچنان بحث چرایی ردصلاحیت فردی که ۱۲ سال رئیس مجلس بود و پیش از آن مسئولیت‌های مهمی مانند ریاست صداوسیما را برعهده داشت و همین حالا مشاور رهبری به حساب می‌آید، ادامه دارد. بارها خواستار آن شد که دلایل ردصلاحیتش به‌صورت علنی اعلام شود و نوشت:« مطابق دستور حاکمیتی رهبرانقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند.»   طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است.  نکته مهم دیگری که در سخنان آقای سخنگو مطرح شد این بخش است: «آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست. شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا این‌جا هم اعلام شده اما این‌که دلیل عدم احراز چه بوده چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم».
 تلاش ناکام برای حذف لاریجانی
برای لاریجانی اعلام دلایل عدم احراز صلاحیتش برای کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری آنچنان اهمیت ندارد اما جامعه هنوز این سوال را دارد که چگونه شخصیتی با سابقه ۱۲ سال ریاست مجلس نمی‌تواند کاندیدای ورود به پاستور شود و میخواهند بدانند در پشت پرده چه می‌گذرد. علی لاریجانی به دانشگاه برگشت وتدریس فلسفه را از سر گرفت اما هنوز فلسفه تصمیمی که برای حذف او گرفتند مشخص نشده است. اما از این موضوع مهم نمی‌توان عبور کرد که جریانی از داخل اردوگاه اصولگرایی خواهان حذف لاریجانی با هر روش هستند چنانکه یک روز در مجلس به او می‌تازند، روزی دیگر متوهمانه او را بر سر سفره اصلاح طلبان به تصویر می‌کشند و این توهم را به جامعه نزدیک به خودشان القا می‌کنند. علی خضریان نماینده فعلی تهران در مجلس چندی پیش ادعایی کرد که توجهی به آن نشد چرا که مشخص بود لاریجانی مسیر تخریب را طی نمی‌کند. او گفته بود:« «حجت‌الاسلام‌ رئیسی در ادامه به تخلفات مجلس و رئیس این قوه پرداخته و اظهار می‌کند آقای‌علی لاریجانی مرکز پژوهش‌های مجلس را مأمور کرده بود تا جزواتی علیه من و آقای قالیباف یعنی کاندیداهای انقلابی آماده کند و پخش می‌کردند.» خضریان اما شاید دلیلی برای طرح این ادعا داشت و آن هم ناکامی از گوشه نشینی لاریجانی  است. درهمان روزها بود که حکم رهبری برای عضویت لاریجانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد؛ حکمی که به اذعان بسیاری از آگاهان نشان داد اعتماد رهبری به لاریجانی بیش از یک حکم مشاورت است . دلسوزان اصولگرا اما حامی لاریجانی هستند مانند غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو ارشد جامعه روحانیت و عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این پرسش که آیا ردصلاحیت‌شدن لاریجانی برایش تعجب‌آور نبود، گفته است: «چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی می‌افتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند که حکایت از این داشت که یا مناقشه‌ای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند، ولی تکلیف نکردند یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهارنظرهای دیگران درباره لاریجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب می‌آید». جالب اینجاست که برخی سایتها شایعاتی را درباره لاریجانی مطرح می‌کنند به عنوان نمونه یکی ازاین سایتها نوشته بود:« علی لاریجانی به همراه خانواده از تهران به لاریجان رفته است. او بعد از بحث انتخابات با جمع کردن ستادهای خود، به طور کلی از تهران خارج شده و در روستایی در لاریجان به همراه خانواده خود در ویلای شخصی خود مستقر شده است. وی برای برخی جلسات گاهی به تهران می آید.  و دیگر اینکه حجت الاسلام ناطق نوری هم در شمال کشور مستقر شده است و گاهی برای شرکت در جلسات مهم، به تهران می‌آید.»
  در نهایت…
در نهایت باید منتظر ماند که نامه ۳۰ صفحه‌ای لاریجانی به  سران قوا و شخصیت‌های سیاسی چه نتیجه‌ای به دنبال دارد. آیا او از عرصه مسئولیت یا سیاست خداحافظی‌خواهد کرد و یا اینکه با فراموش کردن ردصلاحیتش به فعالیت می‌پردازد.
منبع: آرمان