یک اقتصاددان گفت: پذیرش FATF به نفع ماست. من امیدوارم این مساله را متوجه شود که پذیرش FATF به نفع ملت ایران خواهد بود. اگر این لوایح پذیرفته و تصویب نشود هیچ بانکی در دنیا با ایران کار نخواهد کرد.

 

حسن روحانی هفته‌های آخر عمر خود را می‌گذراند و کمتر از ۲ ماه دیگر سید‌ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد. همین امر نیز باعث شده بسیاری این مساله را مطرح کنند که دولت جدید چگونه و با چه راه‌حلی می‌تواند به حل مشکلات مردم بپردازد. در این راستا بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که اگر رئیسی و دولتش در حوزه سیاست خارجی تعامل پیشه کنند و به اجرا و ادامه برجام همت گمارند قدر مسلم تاثیرات آن در حوزه اقتصادی و وضع زندگی مردم نیز هویدا خواهد شد. با این حال مشخص نیست دولت رئیسی چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد. اما آنچه مسلم است رئیسی در‌صدد حل مشکلات است و در این راستا موضعی برخواهد گزید که کمترین فشار بر ملت آید. در این راستا برای بر شمردن اولویت‌های دولت پیش‌رو در جهت حل مشکلات مردم و  چگونگی موضع‌گیری دولت بعدی با مهدی پازوکی، اقتصاددان به گفت‌و‌گو پرداخته ایم که می‌خوانید.
با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در یک ماه آینده آقای رئیسی و دولتش چه اولویت‌هایی را برای حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه معیشتی و اقتصادی خواهند داشت؟
اگر دولت آقای رئیسی ۲ کار را در دستور کارشان قرار دهند قطعا در زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت. نکته اول تعامل با جهان است. یعنی اگر آقای رئیسی برجام را نپذیرد و تحریم‌های ظالمانه بیشتر شده و ادامه پیدا کند حتی اگر بهترین اقتصاددان‌ها نیز از سرتاسر جهان دعوت شوند در یک اقتصاد بسته کاری از پیش نخواهند برد. پس بنابر‌این اولین کار
آقای رئیسی در دولت جدید باید ادامه رفع تحریم‌ها و برجام باشد. اگر رئیس‌جمهور منتخب مرگ برجام را که تندروهای خارجی از جمله اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا در پی آن هستند، اعلام کند قطعا ارزش پول ملی دچار خدشه خواهد شد‌ و فشار بیشتری به توده‌های مردم خواهد آمد. لذا راه‌حل، تعامل با جامعه جهانی است. دومین نکته به استفاده از توانمندی‌های داخلی بازمی‌گردد. یعنی استفاده از حکمرانی خوب که اگر از بهترین و تحصیلکرده‌ترین متخصصان و بهترین مدیران داخلی که تجربه کار  هم دارند، استفاده شود قطعا می‌تواند در بهبود زندگی مردم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال مجلس خلاف لایحه دولت، بودجه سال ۱۴۰۰ را به شدت افزایش داده است. این کار نیازمند یک تیم اقتصادی قوی در دولت جدید است که اصلاحیه بودجه را برای کاهش مخارج دولت به پارلمان بفرستد که به دنبال کاهش مخارج، شاهد کاهش نقدینگی‌ و به دنبال آن کاهش تورم باشیم. بنابر‌این هم باید نظام تدبیر بر نظام تصمیم‌گیری کشور جاری و ساری شود و هم تعامل با جامعه جهانی صورت گیرد. ولی اگر این اتفاق نیفتد و از آدم‌های درجه ۲ و ۳ استفاده شود یا کسانی که تجربه‌ اداره یک بنگاه کوچک را نداشته‌اند وارد دولت شوند و تعاملی هم با جامعه جهانی رخ ندهد، شاهد فشار بیشتری خواهیم بود. کما‌اینکه  تجربه نشان داده در دولت اول آقای روحانی نرخ تورم کاهنده بوده و بعد از پذیرش برجام نیز شاخص‌های کلان اقتصادی همه مثبت شده است. یعنی نرخ رشد اقتصادی فزاینده شده، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در حال افزایش بوده، نرخ رشد تورم و بیکاری کاهنده شده  و شاخص‌ها به سمت مثبت شدن حرکت کرده است. درست از اردیبهشت ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد، فشارها بیشتر شده و از آن سمت هم جنگ اقتصادی و بیماری کرونا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا تاثیر مستقیمی
بر عملکرد دولت روحانی داشته باشند. پس شاکله دولت روحانی تغییر نکرده و همان دولت نخست بوده؛ اما این تاثیر مسائل بین‌المللی و بیرونی بوده که باعث برخی ناکامی‌ها در دولت شده است. امیدوارم تیمی که به آقای رئیسی مشورت می‌دهد خط قرمزش منافع ملی ملت ایران باشد. اگر اینگونه عمل کنند قطعا می‌توانند با تعامل با جامعه  جهانی و استفاده از نظام تدبیر در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر عمل کنند.
 بسیار مطرح می‌شود که دولت آقای رئیسی با موانع و مشکلاتی که دولت روحانی در حوزه‌های مختلف با آنها مواجه بوده، برخورد نخواهد کرد. اساسا با توجه به یکدست بودن قوا چه میزان به این مساله قائلید؟
اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از آقای رئیسی اعلام حمایت کرده‌اند پس قوه مقننه باید در خدمت توسعه کشور و همراه دولت جدید باشد. رئیس‌جمهور هم که درصدد پیشرفت کشور است و در همین راه می‌خواهد قدم بردارد. رئیس جدید
قوه قضائیه نیز معاون رئیس‌جمهور منتخب در این دستگاه بوده است. لذا در ظاهر همه‌چیز آماده است و مردم ایران به آن بلوغ سیاسی رسیده‌اند که با توجه به فراهم‌بودن همه شرایط دیگر بهانه‌ای را قبول نکنند؛ چرا که هماهنگی کاملی میان این سه قوه خواهد بود و این پوئن مثبتی است. در واقع این مساله بر‌ای کشور یک نقطه عطف است و اگر با این هماهنگی نتوانند مشکلات را حل کنند جامعه نخواهد پذیرفت و واکنش نشان می‌دهد. به هر جهت ایراداتی که به دولت روحانی گرفته می‌شد، این بود که بخشی از مدیران این دولت تحت‌فشار بودند. اما امیدوارم در این هماهنگی در دولت جدید مشکلات حل‌‌و‌فصل شود. البته
بر این عقیده‌ام که اگر آقای رئیسی تعامل نکند این هماهنگی اگر صد‌درصد ‌هم باشد، شاید کاری از پیش نرود. پس تعامل با جامعه جهانی به نفع ما است. رقبای ما در منطقه مثل ترکیه، امارات، عربستان سعودی و آذربایجان  دوست ندارند ایران در منطقه یکه‌تاز باشد و حرف اول را بزند. بنابر‌این دولت باید بفهمد که به نفع منافع ملی ملت ایران خواهد بود که با جامعه جهانی تعامل داشته باشد چراکه این تعامل‌ باعث خواهد شد شرایط در داخل کشور رو به بهبودی و مطلوبیت پیش برود.
 پیش از این مطرح می‌شد در دولت بعدی، که اصولگرا خواهد بود، مساله لوایح FATF در مجمع تشخیص به سرانجام مشخصی خواهد رسید. چقدر می‌شود به این گفته در این دولت امید داشت؟
قطعا این موضوع باید در دولت آقای رئیسی حل شود؛ چرا که پذیرش FATF به نفع ماست. من امیدوارم این مساله را متوجه شود که پذیرش FATF به نفع ملت ایران خواهد بود. اگر این لوایح پذیرفته و تصویب نشود هیچ بانکی در دنیا با ایران کار نخواهد کرد. در این راستا بانک‌های درجه ۲ اروپایی و حتی روسی و چینی هم با ما کار نخواهند کرد. چنانکه توصیه روس‌ها و چینی‌ها در دولت روحانی این بوده که FATF  را بپذیریم چون به نفع کشور است.
منبع: آرمان