اختصاصی؛

«حزب مجمع ایثارگران» به عنوان سخنگوی بخش بزرگی از نیروهای سیاسی خیرخواه منتقد درون نظام از جنابعالی تقاضا دارد هر گونه که صلاح میدانید دستور فرمایید حکم دادگاه مزبور متوقف و نقض شده و جلوی این رویه ناصواب که تکرار آن تآثیر مخرب فراوان در فضای سیاسی، حقوقی و علمی کشور بر جای می گذارد، گرفته شود.

 

به گزارش صبح ما، مجمع ایثارگران در نامه ای به حجت الاسلام محسنی اژه ای به آنچه ابطال پروانه وکالت دکتر علی اکبر گرجی، حقوقدان برجسته و استاد دانشگاه خوانده شده، اعتراض کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه ای
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام

در هفته های گذشته خبر مربوط به ابطال پروانه وکالت دکتر علی اکبر گرجی، استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی، در رسانه ها منتشر شد. ابطال پروانه وکالت ایشان که از شخصیت های علمی شناخته شده در عرصه حقوق عمومی کشور بوده و نوشته ها و دیدگاه های او در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی است، توسط دادگاه انتظامی بدوی مستقر در مرکز وکلا و مشاوران صورت گرفت که زیر نظر مستقیم قوه قضائیه فعالیت میکند. این اقدام نه به دلیل تخلفات مرتبط با حرفه وی که البته با توجه به تودیع پروانه وکالت ایشان سالبه به انتفاع موضوع است، بلکه تنها و تنها به دلیل امر به معروف و نهی از منکر حاکمان، صورت گرفت که قطعا زیبنده شأن آن قوه نیست، قوه ای که باید حافظ و پشتیبان و ملجأ مردم در مقابل قدرت باشد.
همان طور که مستحضرید بر اساس مفهوم «النصیحه لائمه المسلمین» و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» مذکور در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه نفس آزادی بیان و انتقاد صرف نظر از نیت فرد، به رسمیت شناخته شده و به مثابه تکلیف همگانی و متقابل حکومت و مردم دانسته شده است‌. از این رو، نصیحت حاکمان و انتقاد از حکومت تکلیف شرعی و قانونی شهروندان است و هر کس به این تکلیف مقدس عمل کند مستحق پاداش است. اصل ۱۵۶ قانون اساسی نیز حمایت و پشتیبانی از حق آزادی بیان و دیگر حقوق شهروندان را بر عهده قوه قضائیه گذاشته است. اکنون، پرسش این است که آیا محکوم کردن یک شهروند (وکیل دادگستری) که با حسن نیت و از باب خیرخواهی منصوح و به منظور اصلاح امور جامعه، در گفتار و نوشتار خود مطالب انتقادی را مطرح کرده است، چگونه با رفتار و منش پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(علیهم السلام) در برخورد توأم با سعه صدر با منتقدین حتی منتقدینی که نسبت به ایشان عناد می ورزیدند، قابل تطبیق است و آیا چنین رفتاری ناقض اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست؟
با عنایت به اینکه رابطه وکیل و موکل یک رابطه کاملا خصوصی است و حکومت ها اجازه اعمال مداخلات محدودکننده در این حوزه را ندارند و از سوی دیگر استدلال غیر حقوقی مبنی بر حمایت از یک جناح سیاسی از مصادیق تفتیش عقاید وکیل قلمداد می شود و لذا مجازات ایشان در مرکز وکلا، آن هم به خاطر اظهار نظر در فضای عمومی کشور با هیچ مبنای شرعی، حقوقی، اخلاقی و عرفی سازگار نیست و همچنین با رویکرد و مشی اعلامی جنابعالی مغایرت دارد.
با این وصف، «حزب مجمع ایثارگران» به عنوان سخنگوی بخش بزرگی از نیروهای سیاسی خیرخواه منتقد درون نظام از جنابعالی تقاضا دارد هر گونه که صلاح میدانید دستور فرمایید حکم دادگاه مزبور متوقف و نقض شده و جلوی این رویه ناصواب که تکرار آن تآثیر مخرب فراوان در فضای سیاسی، حقوقی و علمی کشور بر جای می گذارد، گرفته شود. و من ا… التوفیق
حزب مجمع ایثارگران
چهارشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰