یادآور می‌شویم در شرایط کنونی ثبات شکننده فعلی در دانشکده تضمین شده نیست و صدور احکام مغایر با شیوه‌نامه انضباطی شرایط را بیش از پیش ملتهب خواهد ساخت.

 

 انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران، درخصوص احکام انضباطی اخیر نامه ای را منتشر کرد که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا»
کسانی که مردان و زنان مومن را [با متهم کردن] به اعمالی که انجام نداده اند، می آزارند؛ زیر بار بهتان و گناهی آشکار رفته اند.

جناب آقای دکتر قناعتی
ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران

با سلام و احترام
در روزهای اخیر شاهد صدور حکم بدوی کمیته انضباطی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بوده‌ایم. احکامی که در آغاز بهت و حیرت و پس از آن، شبهات بسیاری پیرامون نقض اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویان مطابق “شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب سال ۱۳۹۸” در اذهان دانشجویان به وجود آورده است. در ادامه مواردی از ابهامات را متذکر می‌شویم:

۱. نقض اصل حق دفاع؛ چنانچه شاهد بودیم در شورای بدوی اجازه و زمان کافی جهت ارائه دفاعیات شفاهی به برخی از دانشجویان داده نشده است.
۲. اصل تناسب؛ به نظر می‌رسد در احکام بدوی صادر شده، تناسب و تجانس تخلف ارتکابی با نوع و میزان تنبیه رعایت نشده.
۳. اصل شفافیت؛ دانشجویان پس از تشکیل کمیته بدوی از اطلاع نسبت به مراحل رسیدگی به پرونده انضباطی خود محروم بوده‌اند.
۴. اصل عدم تجسس؛ بر مبنای این اصل رعایت حریم خصوصی دانشجو الزامی است. بر این اساس ادله و شواهدی که با نقض حریم خصوصی دانشجویان یا سایر طرق غیر قانونی اعم از تهیه مخفیانه هرگونه صوت، فیلم یا تصویر نمی‌تواند مستند تصمیم شورا قرار بگیرد و آرا و احکام صادره مبتنی بر این موارد فاقد وجاهت قانونی هستند. حال آنکه در احکام بدوی برخی از دانشجویان، اتهامات مطروحه با استناد به تصاویری که مصداق نقض حریم شخصی دانشجویان بوده است صادر شده و بر مبنای این اصل، این اتهامات فاقد وجاهت قانونی است.
۵. مطابق مواد ۶۶-۶۷ ، دعوت دانشجو باید پس از طی مراحل قانونی با ارائه “دعوت نامه”  توسط دبیرخانه شورای انضباطی صورت گیرد. احضار دانشجو به وسیله تماس تلفنی نقض آشکار این مواد است.

یادآور می‌شویم در شرایط کنونی ثبات شکننده فعلی در دانشکده تضمین شده نیست و صدور احکام مغایر با شیوه‌نامه انضباطی شرایط را بیش از پیش ملتهب خواهد ساخت.
در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی خواستار پاسخگویی و رسیدگی به ابهامات مطروحه و پاسداری از حقوق حقه دانشجویان این دانشکده می‌باشد.
والسلام علی من اتبع الهدی

رونوشت به:
۱. دکتر مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
۲. حجت الاسلام و المسلمین میر مجید سید قریشی، مسئول نمایندگی نهاد رهبری دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران