اختصاصی؛

ما هنوز در سیستم‌های بی‌عدالتی گره خورده‌ایم و برای نجات جان خود در پی بخشندگی کشورهایی که از نظر فنی و اجتماعی توسعه‌یافته‌اند، هستیم.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، یک نهاد سازمان ملل اعلام کرده است که نژادپرستی که ریشه در برده‌داری، استعمار و آپارتاید دارد، عامل افزایش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کووید در میان مردم آفریقا، آسیایی و همچنین مردم کولی و بومیان است.
بنا به اظهار کارگروه رفع تبعیض نژادی، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق واکسن‌های کووید -۱۹ در کشورهای با درآمد بالا و با درآمد متوسط روبه‌بالا تزریق می‌شوند که «سلسله‌مراتب نژادی دوران برده‌داری و استعماری» را تکرار می‌کند.
این کارگروه اعلام کرد که عدم جبران بی‌عدالتی‌ها باعث سلب حقوق اولیه بشر برای سلامتی و وخیم‌تر شدن اوضاع تبعیض و محرومیت شده است.
در بیانیه‌ای که در روز جمعه منتشر شد، این گروه اعلام کرد که این تأثیر نامتناسب بیماری همه‌گیر تا حد قابل‌توجهی به پیامدهای بی‌عدالتی‌های نژادی و تاریخ برده‌داری و استعمار نسبت داده می‌شود که امروزه عمدتاً از آنها خبری نیست.
این بیانیه افزود: توزیع نابرابر واکسن‌ها بین کشورها و حتی داخل کشورها به‌عنوان یک سیستم جهانی که در آن قدرت‌های استعماری سابق به کشورهای مستعمره سابق فشار می‌آورند، آشکار می‌شود. این در حالی است که تا آوریل ۲۰۲۲، تنها کمی بیش از ۱۵ درصد از جمعیت کشورهای کم‌درآمد یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.
«پروث نبیره» از پویش جهانی مراقبت‌های بهداشتی EqualHealth، گفت: مهم است که کشورهایی که شرکت‌های دارویی در آن‌ها مستقر هستند، مسئول ایجاد نابرابری در سلامت بوده‌اند.
وی تاکید کرد: ما هنوز در سیستم‌های بی‌عدالتی گره خورده‌ایم و برای نجات جان خود در پی بخشندگی کشورهایی که از نظر فنی و اجتماعی توسعه‌یافته‌اند، هستیم.
بیانیه کارگروه رفع تبعیض نژادی، بریتانیا، آلمان و سوئیس را به دلیل ادامه جلوگیری از معافیت لغو قوانین مالکیت معنوی که توزیع و افزایش جوابگویی به کووید را ممکن می‌سازد، محکوم می‌کند.
هند و آفریقای جنوبی برای اولین‌بار معافیت موقت قوانین سازمان تجارت جهانی برای مالکیت معنوی را در اکتبر ۲۰۲۰ پیشنهاد کردند.
«مینا جاگانات»، مدیر برنامه‌های جهانی در Movement Law Lab و هماهنگ‌کننده شبکه جهانی جنبش وکلا، گفت: اینکه دولت‌ها حقوق مالکیت معنوی شرکت‌های دارویی را بر حقوق بشر ارجح بدانند، غیرقابل‌قبول است.
وی افزود: تصمیم به جانب‌داری کردن از شرکت‌های داروسازی باعث تعمیق تبعیض نژادی که محصول سیاست‌های استعماری و برده‌داری است، شده است.
کارگروه رفع تبعیض نژادی، بدنه‌ای متشکل از کارشناسان مستقل است که بر نحوه اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی، مصوب دسامبر ۱۹۶۵ توسط کشورهای عضو نظارت می‌کند. طبق این کنوانسیون، کشورهای عضو از جمله بریتانیا موظف به ازبین‌بردن همه اشکال بی‌عدالتی نژادی و تضمین برابری بدون تبعیض بر اساس نژاد، رنگ، تبار یا منشأ ملی یا قومی هستند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری