در شرایطی که ورزش کشور با مخاطرات و مشکلات زیادی مواجه است، برخی با پرداختن به موضوعات فرعی درصدد سرپوش گذاشتن بر مشکلات واقعی هستند. به عنوان نمونه بهانه جدیدشان انتقاد از لباس اعضای تیم فوتبال بانوان است. چند روز قبل تیم ملی با پرواز اختصاصی و با لباس‌های متحدالشکل از تهران راهی تاشکند ازبکستان […]

در شرایطی که ورزش کشور با مخاطرات و مشکلات زیادی مواجه است، برخی با پرداختن به موضوعات فرعی درصدد سرپوش گذاشتن بر مشکلات واقعی هستند. به عنوان نمونه بهانه جدیدشان انتقاد از لباس اعضای تیم فوتبال بانوان است. چند روز قبل تیم ملی با پرواز اختصاصی و با لباس‌های متحدالشکل از تهران راهی تاشکند ازبکستان شدند و تصاویر زیبایی در این باره ثبت شد. در این پرواز اختصاصی خدمه و کادر پروازی همگی زن بودند و همچنین ملی‌پوشان که در سال‌های دور با مشکلاتی در زمینه لباس تمرین هم مواجه بودند، این‌بار از لباس‌های مسافرتی و رسمی در طول پرواز به تاشکند استفاده کردند و شکل حرفه‌ای به خود گرفتند اما برخی این نوع پوشش را بر نتابیدند و به نقد آن پرداختند، مانند رئیس کمیته تربیت‌بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس که گفت: موضوع طراحی لباس تیم فوتبال بانوان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخگو باشد.

احمد راستینه در مورد لباس اعزامی تیم ملی بانوان به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا که با حواشی زیادی روبه‌رو بود، اظهار داشت: متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد. وی ادامه داد: فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنند که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد، اما آنچه دیده می‌شود برخی مدیران و مسئولان با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند.

رئیس کمیته تربیت‌بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: گرچه، این مسأله ساده‌ای است اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند. وی ادامه داد: بانوان ورزشکار ما افتخارآفرین هستند و همیشه خوش درخشیده‌اند؛ مانند بانویی که با چادر روی سکو ایستاد و فرهنگ ما را به نمایش گذاشت.

باید این نوع کارها سرلوحه اقدامات مسئولان ما باشد. راستینه تأکید کرد: به عنوان مسئول کمیته تربیت‌بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به مسئولان ذی‌ربط تذکر شدید می‌دهیم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آنها برخورد شود.
بازهم اعتراض دلواپسانه
خبرگزاری فارس هم در انتـــقاد از پوشـش فوتبالیست‌های خانم نوشت: «براساس تصاویر، لباس رسمی اعزام این تیم، کت‌و‌شلواری برخلاف عرف فرهنگی و اجتماعی کشور بوده است. تیم‌های ملی کشــورمان در رشـــته‌های مختلف، همواره با لباس‌هایی با قواعد مشخص در رویدادهای بین‌المللی و برون مرزی شرکت کرده‌اند که تشکیل یافته از یک عرف و ادب ملی و دینی بوده اما فدراسیون فوتبال به یکباره مبادرت به تهیه کت‌و‌شلوارهایی کرده که بیشتر مردانه بوده تا جهت لباس رسمی بانوان ملی‌پوش. این موضوع که در کنار بی‌توجهی به عرف کشور و آداب اعزام‌های برون‌مرزی ورزش روی داده، با کج‌سلیقگی نیز همراه بوده است. این موضوعات موجی از واکنش‌های منفی و انتقادی را در پی داشته که به نظر می‌رسد بایستی فدراسیون فوتبال در جهت اصلاح این اشتباه، اقدامی فوری کند. چنین بی‌توجهی به عرف و آداب رسمی اعزام‌های برون‌مرزی ورزش بانوان، موضوعی است که سابقه نداشته و باید توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی نیز قرار گیرد که هم‌اکنون چه اتفاقی در فوتبال بانوان در حال روی دادن است.» نکته قابل تامل آنجاست که خبرگزاری اصولگرای آنا بر خلاف فارس به تمجید پوشش دختران تیم‌ملی فوتبال پرداخته و نوشته است:« تیم ملی فوتبال بانوان برای نخستین بار با پوششی زیبا و پروازی اختصاصی راهی ازبکستان شدند. اعزام دختران فوتبال با لباس فرم و پرواز اختصاصی به همراه خلبان زن نقطه عطفی در ورزش بانوان به حساب می‌آید و امیدواریم این توجه‌ها تنها به مدت زمان کم محدود نشود و نه تنها در فوتبال بلکه سایر رشته‌های ورزشی بانوان ورزشکار با شرایط قابل‌قبولی به مسابقات اعزام شوند.»
لباس المپیک عبرت شد
تغییر فرم لباس فوتبالیست‌های دختر تیم ملی که به اذعان اکثریت بسیار زیبا و درخور ورزشکاران ایرانی است، شاید به انتقاداتی بازگردد که اونیفورم لباس زنان در المپیک شد. طراحی لباس کاروان اعزامی کشورمان به مسابقات المپیک، سال‌هاست که محل مناقشه بوده و در مواردی انتقادها به تغییر این پوشش هم منجر شده است. امسال نیز وقتی در دقیقه ۹۰ از لباس کاروان اعزامی ورزشکاران کشورمان به توکیو، درونمایی شد، برخی با طرح این پرسش‌ها که این لباس المپیک است یا کادر درمان و یا مهمانداران هواپیما، طرح‌ها را به چالش کشیدند. ناصری پژوهشگر مد و لباس و مدرس دانشگاه با اشاره به اظهار نظر برخی افراد که برای لباس کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو طرح ارائه کرده بودند، گفت: این دوستان مطرح می‌کردند داوری طرح‌ها پروسه وبی داشت. چینش این داوری، هم حوزه صنعت، هم دانشگاهی و  نیز همه حوزه‌ها را دربرمی‌گرفته است ولی متاسفانه این دوستان هم شوکه شده بودند که چگونه یکدفعه این طرح تایید شد. دوستانی که طرح ارائه داده بودند، مطرح کردند طرحی که برای خانم‌ها طراحی شده بود از یک مرحله‌ای به بعد وارد مرحله داوری شده و همه نگاه‌ها به سمت آن لباس رفته است. از طرفی یکسری لابی‌گری‌هایی هم وجود دارد. به نوعی که یکی از دوستان می‌گفت با او تماس گرفتند و پیشنهاد دادند یکسری طرح روی کارهایت انجام بده ما طرح را در رده‌های کارهای برتر می‌بریم.

 

تصویری از تیم ملی فوتبال زنان عربستان را در زیر مشاهده کنید:

 

 

منبع: آرمان