رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: اصلاح‌طلبان باید به جامعه بازگردند. به جرئت می‌گویم که ۸۰درصد مردم خواهان اصلاحات هستند. شاید خواهان ما اصلاح‌طلبان نباشند اما حتما اصلاحات را می‌خواهند.

 

حجت‌الاسلام ناصر قوامی، درباره این موضوع گفت: «بعد از رحلت امام برخی نیروها سعی کردند که اصلاح‌طلبان از گرونه سیاست حذف شوند که اوج این رویکرد در انتخابات مجلس هفتم رخ داد؛ به‌نحوی که به یاد داریم چه تعداد از نمایندگان مجلس ششم ردصلاحیت شدند. بعد از آن بنا نبود اصلاح‌طلبان در سیاست جایی داشته باشند اما به دلیل آنکه اصلاح‌طلبان دلسوز انقلاب بودند، سعی کردند به هر نحوی که شده، در انتخابات مشارکت داشته باشند».

این فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس گفت ادامه داد: «در دهه شصت دو جناح راست و چپ حضور داشتند و هر دو هم فعالیت می‌کردند و گاهی این گروه و گاهی آن گروه پیروز انتخابات می‌شدند؛ لازم هم بود زیرا اکنون می‌بینیم در کشورهای دموکراتیک هم دو یا چندجناح سیاسی با هم رقابت دارند اما خب این روند ادامه پیدا نکرد و نهادهای نظارتی سعی کردند یک جناح در کشور قدرت داشته باشد».

این فعال سیاسی درباره آنچه امروز اصلاح‌طلبان می‌توانند انجام دهند، اظهار کرد: «اکنون اصلاح‌طلبان باید به جامعه آگاهی دهند که تنها راه‌حل برون‌رفت از بحران‌ها، اصلاحات است. تصمیم‌سازان هم باید بدانند که تنها راه اصلاحات است زیرا اگر اصلاحات رخ ندهد معلوم نیست چه آینده‌ای رقم می‌خورد؟ معلوم نیست که اگر مردم به خیابان‌ها آیند، سرنوشت کشور چه می‌شود؟»

او درباره اینکه برخی اصلاح‌طلبان باور دارند باید با حاکیمت تعامل کرد تا بتوان موانع ردصلاحیت را برطرف کرد، تصریح کرد: «من چنین باوری ندارم زیرا شدنی نیست. به یاد داریم که در جریان انتخابات مجلس هفتم و ردصلاحیت تعداد بسیاری از نمایندگان مجلس آقای کروبی چه‌قدر تلاش کرد، صحبت و رایزنی کرد اما هیچ چیزی تغییر نکرد و هرچه پیش رفتیم اوضاع بدتر هم شد تا الان که دیدیم چیزی از اصلاح‌طلبان باقی نگذاشتند. اراده‌ای وجود دارد که اصلاح‌طلبان در هیچیک از سِمت‌ها نباشند».

قوامی در پایان گفت: «اصلاح‌طلبان باید به جامعه بازگردند. به جرئت می‌گویم که ۸۰درصد مردم خواهان اصلاحات هستند. شاید خواهان ما اصلاح‌طلبان نباشند اما حتما اصلاحات را می‌خواهند. شاید بگویند شما اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب نیستید و فرصت‌طلبید اما نمی‌گویند اصل اصلاحات امر بدی است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان باید از اصلاحات و نه از خود دفاع کنند تا جلوی انفجار عصبانیت مردم گرفته شود زیرا آن شرایط به سود هیچکس نیست؛ نه خود مردم، نه کشور و نه نظام».

 

منبع: نامه نیوز