در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم به «صبح ما» گفت: طالبان در افغانستان از مدرسه رفتن دختران جلوگیری می‌کند اینجا برخی می‌گویند چرا لباس ورزشی این‌گونه شد، یعنی همه مشکلات کشور حل شده و فقط همین مسئله باقی مانده است؟

 

صبح ما | چهره‌های سیاسی یک به یک دارند حذف می‌شوند و حلقه نیروهای خودی تنگ‌تر می‌شود. مسئله‌ای که سبب نگرانی دلسوزان نظام و انقلاب شده است.

درهمین‌باره ناصر قوامی، نماینده سابق مجلس در دوره‌ی ششم، در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «در هر کشور و حکومتی که نهادهای خاصی در آن قدرت دارند و تمامیت‌خواهی در آن برقرار است، نمی‌توانند غیر از حلقه خودی‌ها کسی را بپذیرند و مقام و منصبی به دیگری بدهند. مثلاً امروز طالبان در افغانستان حلقه‌ای را درست کرده و هرکسی هست باید در آن حلقه جای بگیرد، کشور ما هم مستثنی از سایر کشورها نیست. منتها در کشور ما این‌گونه نبود چراکه مرحوم امام سعه صدر بالایی داشتند و اجازه نمی‌دادند شخصیت‌ها حذف شوند. اما متاسفانه بعد از فوت امام مرتباً دارد از دایره شخصیت‌ها حذف می‌شود، حلقه‌ها تنگ‌تر می‌شوند تا جایی‌که آیت‌الله هاشمی، جهانگیری و علی لاریجانی در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند، این‌ها ضربه‌ای است برای جمهوری اسلامی.

او درخصوص حذف جریان‌های سیاسی ادامه داد: «امروز قسمت مهمی از جریان‌های سیاسی حذف شدند، در میان جبهه ملی افراد بسیار خوب، متعهد و متدینی بودند اما حذف شدند، بعد از مدتی بخش مهمی از اصلاح‌طلبان در دوره ششم مجلس حذف شدند، اما همچنان گروهی از آن‌ها باقی ماندند. متاسفانه هر روز حلقه تنگ‌تر شد تا مجلسی که امروز شاهد آن هستیم شکل گرفت، مجلسی که امروز مردم دچار مشکلات فراوان و متعددی هستند اما نمایندگان اصولگرای آن به فکر این هستند که چرا لباس ورزشکاران زن این‌گونه است، طالبان در افغانستان از مدرسه رفتن دختران جلوگیری می‌کند اینجا برخی می‌گویند چرا لباس ورزشی این‌گونه شد، یعنی همه مشکلات کشور حل شده و فقط همین مسئله باقی مانده است؟»

قوامی با اشاره به حذف چهره‌های اصلاح‌طلب و تلاش برای حذف جریان اصلاحات بیان کرد: «درحال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده بخشی از اصلاح‌طلبان مایوس از اصلاحات در کشور هستند، با این وجود همچنان نظر بخش عظیمی از این جریان سیاسی این است که از راه اصلاحات می‌شود بحران‌های کشور را اداره کرد، معتقدند جز اصلاحات راه چاره‌ای وجود ندارد چراکه اگر فروپاشی شود نتیجه‌ سخت و ناگواری خواهد داشت و ممکن است پنجاه شصت سال کشور را به عقب بیندازد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: «ما انقلابی کردیم که در راس آن صالح‌ترین انسان‌های دنیا بودند، مانند آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله مشکینی و مواردی دیگر، این افراد در راس انقلاب بودند، اگر خدایی نکرده فروپاشی رخ دهد چه کسانی می‌خواهند امور را در دست بگیرند، بنابراین بخش بزرگی از اصلاحات معتقدند راهی جز اصلاحات سیاسی و اقتصادی در داخل وجود ندارد، همچنین اصلاح سیاست‌گذاری درخصوص روابط با دنیا باید مدنظر قرار بگیرد، به شرق چندان نمی‌شود اعتماد کرد، چین و روسیه به وقت خودش به ما ضربه می‌زنند کما این‌که قطعنامه‌هایی که زمان احمدی‌نژاد صادر شد همین روسیه و چین هم پای آن‌ها امضا کردند.»

قوامی در پایان گفت: «من به این قائل هستم که تنها راه اصلاحات هست و باید به آن تن داد. بازرگان به شاه گفته بود آیندگان حرف ما را به شما نمی‌گویند اما الان ما می‌گوییم شما شاه باش، اما در مجلس دخالت نکن، اجازه بده مجلسی مردمی شکل بگیرد، با این وجود شاه غضب کرده بود و دستور زندان بازرگان را داد. ما اعتقاد داریم حاکمیت باید به حرف دلسوزان اصلاحات گوش دهد، ما دلسوز انقلاب هستیم، بخشی از این اصلاح‌طلبان سال‌ها در زندان بودند، خود من سابقه زندان در زمان شاه دارم اما امروز همه ما را کنار گذاشتند، ما دلمان برای انقلاب می‌سوزد. این رفتارها به ضرر جمهوری اسلامی است نه به نفع نظام، تنها راه اصلاحات است.»