در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده پیشین مجلس به «صبح ما» گفت: به‌نظرم کم آبی ناشی از نوع نگاه غلط مدیریتی و عدم تخصیص بهینه و عادلانه امکانات در سطح کشور است و البته ناشی از کم لطفی برخی مسئولان نسبت به مناطقی از کشور است که آثار آن اینگونه دارد خودش را نشان می‌دهد.

 

صبح ما | کم آبی مشکلی‌ست که این روزها مردم برخی استان‌ها مانند خوزستان و سیستان‌وبلوچستان با آن دست به گریبان هستند. مشکلاتی که می‌تواند عوامل زیادی داشته باشد اما مدیریت غلط منابع آبی حتماً یکی از دلایل کم آبی است. درهمین‌باره داریوش قنبری، نماینده سابق مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «ما در این سال‌ها پیشرفتی در استان‌های مختلف کشور نداشتیم. به‌هرصورت ما در شرایط تحریم هستیم و در این وضعیت رشد و توسعه امکان‌پذیر نیست، همین الان ما مشکلات جدی در تمام مناطق کشور داریم. همین مشکل قطع برق یک مسئله مهم است که در همه جای ایران دیده شد. آن‌طورکه گفته می‌شود ۱۱هزار مگاوات برق برای مصرف کم داریم و این ربطی به یک یا دو استان ندارد بلکه یک مشکل جدی و اساسی برای کل کشور است. این قبیل مسائل به تحریم‌ها برمی‌گردد چند سالی است که سرمایه‌گذاری‌ها کم شده، سرمایه خارجی وارد نشده و نیروگاه جدیدی هم تاسیس نشده است، شبکه‌های انتقال برق و نیروگاه‌های ما هم همگی فرسوده شده‌اند و این مسائل دامان مردم را گرفته است.»

وی ادامه داد: «اما در ارتباط با کم آبی شهرهایی مانند خوزستان باید گفت یک نوع بی‌توجهی وجود دارد، در قرن بیست‌ویکم مشکل قطع و نبود آب از مدیران هیچ کشوری پذیرفتنی نیست. چنین مسئله‌ای یک مشکل مدیریتی است که نمی‌شود به‌راحتی از کنار آن عبور کرد. بدون آب ادامه حیات ممکن نیست، اما اینکه در خوزستان با وجود رودخانه‌های پر آب مشکل کم آبی وجود دارد جای تاسف دارد. مدیران کنونی و گذشته در این باره کوتاهی کرده‌اند. اگرچه اقداماتی برای تامین آب این مناطق انجام شده اما اقدامات کارشناسانه‌ای نبوده است.»

قنبری با اشاره به سدهای ساخته شده در خوزستان بیان گرد: «در خصوص مسئله سد سازی باید گفت ساخت سد فی‌نفسه تاثیری در کم آبی ندارد، به‌هرصورت سدها برای مدیریت بهتر آب ساخته شده‌اند. اما مطمئناً در جانمایی سدها کار کارشناسی صورت نگرفته است و مکان‌یابی سد بدون مطالعات زمین شناسی انجام شده تا مشکلاتی مانند سد گتوند ایجاد کند. لذا خود سدسازی پدیده منفی نیست. پروژه سدسازی در ترکیه توانسته است کشاورزی این کشور را متحول کند، اما برعکس در کشور ما ایجاد مشکل کرده است. لذا مشکل عدم مطالعه کافی و کارشناسی برای احداث سدها است. همینطور مدیریت غلط منابع آب ما را به این وضعیت گرفتار کرده است. باید گفت حتی اگر یک روز در یک روستا آب نباشد این یک ایراد بزرگ است و نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «به‌نظرم این مسائل ناشی از نوع نگاه غلط مدیریتی و عدم تخصیص بهینه و عادلانه امکانات در سطح کشور است و البته ناشی از کم لطفی برخی مسئولان نسبت به مناطقی از کشور است که آثار آن اینگونه دارد خودش را نشان می‌دهد.»