اختصاصی؛

اگر واقعا «فقیرسازی» بخش قابل توجهی از مردم، یک پروژه برای تضعیف جامعه مدنی باشد، همانطور که استارت آن از دولت محمود احمدی نژاد خورد و در دولت روحانی تداوم یافت، در دولت رییسی نیز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش صبح ما، گزارش های اقتصادی و همچنین آمارهای بانک مرکزی، از تشدید فاصله فقیر و غنی و کاهش درآمد طبقه متوسط در ایران حکایت دارند. وضعیتی که حتی برخی رسانه ها از آن به عنوان «پروژه فقیرسازی مردم» نام برده اند.

با اینکه از ماه های اخیر و در پی وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، درآمد نفتی ایران با افزایشی چشمگیر مواجه شده است، ولی افکار عمومی چندان امیدی به تغییر اوضاع ندارد.

این درحالیست که صبح امروز، روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت از درآمد ۹۵ هزار میلیاردی دولت ایران تنها در سال ۱۴۰۰ پرده برداشت.

مقایسه این مبلغ با درآمد سال گذشته نشان می دهد که دولت رئیسی، افزایش بیش از ۹ برابری درآمدهای حاصل از فروش نفت را تجربه می کند. امتیازی که دولت سابق به دلیل شرایط خاص بین المللی از آن محروم مانده بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز خبر داده که کارشناسان نسبت به افزایش قیمت نفت به ۱۸۵ دلار در پی تشدید تنش‌ها با روسیه هشدار داده‌اند.

علیرغم همه این پیش بینی ها در خصوص افزایش بشکه های نفت، نکته ای دیگری نیز خودنمایی می کند و آن قیمت بالای دلار در مقطع کنونی است. این بدان معناست که اگر دولت احمدی نژاد، هر بشکه نفت را مبلغی حدود ۱۴۰ دلار می‌فروخت و درآمدی نزدیک به ۴۲۰ هزار تومان بدست می آورد، دولت ابراهیم رییسی از فروش هر بشکه نفتی، درآمدی معادل ۳میلیون و صد هزار تومان کسب خواهد کرد که رقمی قابل توجه است.

این حجم از درآمد می تواند بسیاری از کسری ها و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند و حتی دولت می تواند در صورت داشتن برنامه، به سرعت پروژه های عمرانی را تکمیل کند. اما بعید به نظر می رسد که تغییری در وضعیت قشر متوسط جامعه ایجاد شود؛ به این دلیل که اگر واقعا «فقیرسازی» بخش قابل توجهی از مردم، یک پروژه برای تضعیف جامعه مدنی باشد، همانطور که استارت آن از دولت محمود احمدی نژاد خورد و در دولت روحانی تداوم یافت، در دولت رییسی نیز ادامه خواهد داشت.

بنابراین در چنین حالتی، بخش وسیعی از جامعه تغییر ملموسی در سطح رفاه و معیشت خود مشاهده نخواهند کرد. همانطور که درآمد بالای نفتی در دولت های نهم و دهم نیز نتوانست سطح زندگی مردم را متحول سازد.

جالب اینکه احمدی نژاد، نام دولت خود را دولت مهرورزان نهاده بود و پروژه های ناقص مسکن مهر را نیز با همین تلقی مطرح کرد و ابراهیم رییسی نیز نام دولت خود را «دولت محرومان» گذاشته است، با این تفاوت که هنوز نسخه درخور توجهی در زمینه اقتصاد مطرح نکرده است.

از این رو، هنوز مشخص نیست آیا این دولت نیز با درآمدهای سرشار نفتی اش، سرنوشتی مشابه دولت احمدی نژاد پیدا خواهد کرد یا با پرهیز از هرگونه تندروی و لفاظی، در مسیر توسعه قدم خواهد گذاشت؟