کسانی به راحتی به شخصی به مانند سیدمحمد خاتمی که یک زندگی پاک، سالم و بی‌حاشیه داشته، اتهامات دروغ و ناروا می‌زنند و اصلا به شکایتی که او کرده و سال‌ها از آن شکایت گذشته به هیچ وجه، رسیدگی نمی‌شود. بنابراین، به شخصه امیدی به تغییر رویه ندارم.

 

محمد جعفری: با اتمام دولت دوازدهم، برخی با هشتگ محاکمه روحانی، خواستار حضور رئیس جمهور پیشین در دادگاه شده‌اند و این در حالی است که به عنوان نمونه، هنوز تعدادی از وکلا و فعالین مدنی به دلیل “قصد” طرح شکایت از مقصرین عدم مقابله جدی با کرونا و واکسیناسیون به موقع عمومی مردم در بازداشت به سر می‌برند.

در همین رابطه فیض‌الله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی، اظهار داشت: علی‌الاصول باید در کشور و بخصوص در دستگاه قضائی، رویه‌ها به گونه‌ای باشد که همگان حس اعتماد را درک کنند، که اگر تخلفی از قانون یا تضییع حقی را چه در مورد خود و چه درباره سایرین شاهد باشند، امکان انعکاس آن به دستگاه قضائی و پیگیری بعدی وجود داشته باشد.

وی افزود: چنین وضعیتی ایده‌آل است. اما به نظر نمی‌رسد که امروز شاهد آن باشیم. وقتی شما می‌شنوید که کسانی قصد داشتند از مسئولینی به دلیل آنچه فکر می‌کردند در امر مبارزه با کرونا و واردات واکسن دارای قصوراتی هستند، شکایت کنند اما به همین دلیل، بازداشت و زندانی می‌شوند، این باور را از دست خواهید داد که چنین فضای آماده‌ای برای پیگیری این امور یا از مسیر تشکیل کمپین‌ها یا به صورت فردی وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خاطرنشان کرد: بنابراین و در چنین شرایطی، کمپین‌هایی نظیر محاکمه روحانی با چنین رویکردهایی، حتما با حمایت و پشتیبانی بخش‌هایی از نهاد قدرت شکل می‌گیرد. این مسئله، امری نیست که برای همه مباح یا مجاز باشد.

عربسرخی، عنوان داشت: دست کم، تجربه شخصی من از ماجراهای پس از ۸۸ به من می‌گوید که برخوردها، عمدتا سیاسی و بر اساس سوگیری‌های خاص انجام شد. وقتی که حکم دستگیری امثال من قبل از برگزاری انتخابات صادر شده و از سوی دیگر اتهام‌مان هم، برنامه‌ریزی برای اغتشاشات پس از انتخابات بوده، پیداست که رفتارها با سوگیری سیاسی همراه بوده است.

وی عنوان داشت: شاید از دستگاه قضائی ما هم که عمده مسئولین آن از فعالین سیاسی یک جناح خاص هستند، انتظاری جز این نمی‌توان داشت. اولین گام برای اینکه چنین اعتمادی ایجاد شده و رفتارها با جهت‌گیری‌های سیاسی همراه نباشد، این است که افراد غیرجناحی، مدیریت دستگاه قضا را بر عهده داشته باشند. نگاه به سالیان اخیر نشان داده که این توقع تا چه اندازه به جا بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همچنین تصریح کرد: به نظر من هر کس در کشور تخلفی کرد، باید به تخلف او رسیدگی جدی صورت بگیرد. اگر چنانچه کسانی مدعی‌اند که روحانی متخلف بوده و باید محاکمه شود، حتما عناوین آن تخلفات را اعلام خواهند کرد. ولیکن به نظر من، اگر قرار بر چنین کاری است که بعید می‌دانم، طبعا پیش از او و بیش از او هم در همان شان و جایگاه کسانی مرتکب تخلفات بسیار مهم و جدی شده‌اند که خوب است، اگر نه قبل از روحانی، دست کم به همراه او به این موارد نیز رسیدگی صورت بگیرد.

وی در پایان نیز، عنوان داشت: البته به شخصه چنین تصوری نداشته و معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. شما می‌بینید، کسانی به راحتی به شخصی به مانند سیدمحمد خاتمی که یک زندگی پاک، سالم و بی‌حاشیه داشته، اتهامات دروغ و ناروا می‌زنند و اصلا به شکایتی که او کرده و سال‌ها از آن شکایت گذشته به هیچ وجه، رسیدگی نمی‌شود. بنابراین، به شخصه امیدی به تغییر رویه ندارم.

 

منبع: امتداد