اختصاصی؛

  صبح ما| چند روزی از خبر دستکاری سند بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد با این وجود حالا رسانه‌ها اعداد و ارقام این تخلف مجلس انقلابی را منتشر کردند. رقم‌های میلیاردی که بعد از تصویب لایحه بودجه در خانه ملت، توسط کمیسیون تلفیق به حساب برخی نهادهای مشخص اضافه شد طوری‌که کمتر […]

 

صبح ما| چند روزی از خبر دستکاری سند بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد با این وجود حالا رسانه‌ها اعداد و ارقام این تخلف مجلس انقلابی را منتشر کردند. رقم‌های میلیاردی که بعد از تصویب لایحه بودجه در خانه ملت، توسط کمیسیون تلفیق به حساب برخی نهادهای مشخص اضافه شد طوری‌که کمتر کسی از آن خبر داشت. البته این‌که این کمیسیون بدون هماهنگی با هیئت رئیسه بویژه رئیس آن دست به چنین کاری زده باشد کمی غیرقابل تصور است، از این روی بعد از افشای تخلف گسترده مجلس در جابه‌جایی بودجه سال جاری رسانه‌ها، مردم و کنشگران سیاسی به آن واکنش نشان دادند.

در این میان کاربران فضای مجازی به‌ویژه توئیتر با نوشتن پیام‌هایی از سیل انتقادها به مجلس عقب نماندند و اغلب پیام خود را متوجه رئیس قوه مقننه کردند. مثلا یاشار سلطانی، فعال سیاسی اجتماعی در بخشی از پیام توئیتری خود نوشت: «‏نتیجه بی‌تفاوتی دستگاه قضایی نسبت به هزاران میلیارد تخلف دوران قالیباف در شهرداری و تخصیص غیرقانونی بودجه به خیریه همسر و سایرین…»

همچنین کاربری به‌نام احسان در واکنش به دستکاری در بودجه ۱۴۰۰، چیزی که او کودتا می‌داند نوشت: «‏جدول کودتای ‎قالیباف و دوستانش علیه ‎بودجه را ببینید؛ منابع بسیج ٩۶٪، مجلس ۵۶٪، بنیه دفاعی ٢۴٨٪ و دانشگاه امام حسین ١۴۴٪ افزایش یافت. برای فعالان مجازی صداوسیما ١۵٠٠میلیارد تومان، طب اسلامی ۵٠م.ت و بخش سایبری س.تبلیغات ٢٠٠م.ت کنار گذاشتند. راستی اینها قرار بود ‎معیشت مردم را احیا کنند!»

یک کاربر دیگر هم معتقد است انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ربط زیادی با تخلف مجلس دارد، به‌عقیده او: «‏‎پس جار و جنجال برای صوت ظریف بخاطر همین بود!!!!» همچنین حسین کیانی، روزنامه نگار با نظری مشابه نوشت: «‏روزنامه جمهوری اسلامی: حرفهای قالیباف علیه ظریف برای سرپوش گذاشتن بر دستکاری در بودجه است.»

در میان کنشگران سیاسی و رسانه‌ای محمد مهاجری در حساب توئیتری خودش در واکنش به دستکاری مجلس انقلابی در بودجه تصویب شده سال ۱۴۰۰ نوشت: «‏یک مورد که در قانون ‎بودجه، در تغییرات ابلاغی از سوی آقای قالیباف اضافه شده، ۳هزارمیلیاردتومان اعتبار است که عملا در اختیار نمایندگان قرارگرفته تا در شهرشان هزینه شود. یعنی برای هر نماینده ۱۰میلیاردتومان در یکسال. خدا بده برکت، این پول یعنی ‎رانت بالقوه و فسادی که در یک قدمی است؟»

کاربری به نام داوود هم معتقد است: «‏جدول تغییرات رسوایی بودجه قالیباف را ایرنا منتشر کرده است. الحمدالله سر این سفره همه نشستند. خصوصا فعالان فضای مجازی، حلقه‌های میانی سازمان تبلیغات اسلامی و…اونوقت توئیتی چند با ملت حساب می کنید؟» برخی از کاربران هم تلاش کردند با زبان طنز نقد خود را بنویسند:  «‏قالیباف از اینها بوده که نمره‌های کارنامه‌اش رو عوض می‌کرده و بعد به پدر و مادرش نشون می‌داده.»

کاربر دیگری به نام داوود هم در واکنش به اقدام غیرقانونی مجلس نوشت: «‏با این سروصداها ‎رسوایی بودجه قالیباف فراموش نمی‌شود. ظاهرا ‎پایداری‌ها سهم‌شان را گرفتند که رفتند در لاک سکوت.» محمد هم با انتشار عکس دونفره قالیباف و رئیسی در انتخابات سال ۹۶ این‌گونه واکنش نشان داد: «‏انشا الله که تخلف آقای قالیباف توسط ریاست دستگاه قضایی پیگیری شود!»

میرا، در پیام خود با اشاره به مسائل مربوط به دوران شهرداری قالیباف نوشته که «‏قالیباف در لایحه ‎بودجه پس از تصویب نهایی برای ارائه به دولت دست برده است. این جمله را هر روز و هر ساعت هم تکرار کنیم کم است. تصور کنید اینکه ‎مجلس است، ‎قالیباف کار خودش را کرده، حالا ببینید در شهرداری تهران بدون ناظر و نماینده و سازمان برنامه و بودجه چه کارها که نشده است.»

امیر هم با اشاره به مسئله املاک نجومی توئیت زده «املاک نجومی، حقوق‌های نجومی و اینک ‎بودجه نجومی، هرجا سخن از نجوم و ستاره‌شناسیه اسم ‎قالیباف و دوستانش می‌درخشه» کاربر دیگری هم به‌نام شاهرج با نگاه مشابه به ماجرای املاک نجومی در حساب توئیتری خودش نوشت: «‏فرقی ندارد، ‎املاک نجومی باشد یا ‎بودجه نجومی، همیشه پای قالیباف در میان است.»

از این دست از واکنش‌ها در فضای مجازی به‌مسئله تغییر در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس انقلابی زیاد است، حالا باید دید در روزهای آینده نهادهای نظارتی به مطالبه مردم برای بررسی تخلف انجام شده واکنش نشان می‌دهند یاکه قرار بر این است بیشتر از این به ماجرای دستکاری ارقام بودجه توسط مجلس پرداخته نشود!