دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: زمانی طرح نظارت از سازمان زندان‌ها را به مجلس ارائه دادیم و درخواست داشتیم یک کمیته متشکل از دولت، قوه قضائیه، مجلس و سازمان‌های مردم نهاد از زندان‌ها بازدید کنند.

 

محمودصادقی در گفت‌وگویی، درباره اظهارات رئیس قوه قضائیه در خصوص نظارت روی زندان و همچین بازدید معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری از زندان زنان، گفت: در مجلس دهم طرحی درباره اداره زندان‌ها ارائه دادیم و حتی به شخصه درباره اداره زندان‌ها در گذشته با آقای اژ‌ای مکاتباتی داشته‌ام.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح ساختار در نحوه اداره زندان‌های کشور، عنوان کرد: اصلاح ساختاری؛ به این معنا که ساختار سازمان زندان‌ها اصلاح شود یعنی ساختاری به وجود بیاید که سازمان زندان‌ها نظارت‌پذیر شود؛ چرا این امر لازم است؟ زیرا  امروز  شخص آقای اژه‌ای در رأس قوه قضائیه قرار دارند، فردا روزی شخص دیگری می‌آید، بنابراین باید قانونی شود که  بنا بر سلیقه‌‌ها تغییر نکند.

وی با تاکید بر این‌که اصلاح ساختار نظارت بر زندان‌ها یعنی اینکه این سازمان نظارت‌پذیر شود، ادامه داد: این نظارت‌پذیری می‌تواند به اشکال مختلفی تعمیم شود؛ در طرحی که مجلس برای نظارت بر زندان‌ها ارائه داد، مطرح کردیم یک نهادی  مرکب از سه قوه یعنی مجلس، قوه قضائیه و دولت به منظور نظارت مستمر شکل بگیرد و مطرح کردیم که دبیرخانه این کمیته هم در وزارت دادگستری باشد و به طور دوره‌ای نظارت و گزارش را منتشر کنند و تاکید هم داشتیم حتما در این کمیته خانم‌های نماینده هم باشند تا بتوانند بر زندان زندان به طور خاص نظارت کنند.

صادقی افزود: یکی دیگر این از مواد این طرح نظارت بر زندان‌ها که مجلس آن را ارائه کرد این بود که سازمان زندان‌ها کلاً از زیر نظر قوه قضائیه بیرون بیاید و تحت نظارت دولت و یا وزارتخانه‌های کشور و دادگستری قرار گیرد که اداره زندان‌ها هیأت امنایی شود و از قوای دیگر و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با حقوق شهروندی و زندانیان هم در آنجا باشند که گزارش‌های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: گرچه باید دید در عمل نتایج چه می‌شود اما حساسیت و مراقبت آقای اژه‌ای برای گذاشتن جلسات متعدد خودش نشانه‌های خوبی است و تا اصلاح ساختاری صورت نگیرد نمی‌شود انتظار داشت این مسئله به صورت دائمی حل صورت شود چرا که امروز آقای اژه‌ای است و فردا فرد دیگری می‌آید اما ممکن است سیاست‌ها تغییر پیدا کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باتوجه به یکدستی در قوا شاید در این بازدید‌های صورت گرفته از زندان‌ها مسائل و مشکلات آن طور که باید و شاید مطرح نشود، برای این‌که چنین اتفاقی رخ ندهد چه اقدامی باید صورت گیرد، اظهار داشت: نفس این که فضا باز شود  و نهادی غیر از خود قوه قضائیه در بازدید از زندان‌ها دخیل باشد، فتح باب خوبی است؛ مخصوصا از این‌که نهاد ریاست جمهوری انتخابی است حال کاری نداریم که در حال حاضر یکدست شده‌اند به طور کلی حائز اهمیت است و این امر اگر صورت گیرد، بسیار خوب است و باید استقبال کرد و در عمل هم باید منتظر باشیم که معاونت زنان چگونه می‌خواهد عمل کند.

وی تاکید کرد: از این که زمینه‌ای فراهم شود و فتح بابی صورت گیرد از زندان‌ها که به جز خود قوه قضائیه هیچ نهاد دیگری اساساً بازرسی نداشته است بازرسی انجام شود به نظرم باید استقبال کرد و به مثابه یک مسیر تحولی آن  را در نظر گرفت که در مراحل بعد ارتقا پیدا می‌کند.

 

منبع: ایلنا