در گفت وگو با صبح ما؛

یک تحلیلگر مسائل بین الملل به صبح ما گفت: درگیری‌های شروع شده در افغانستان آغازی برای یک سلسله خشونت‌ها و درگیری‌ها در این کشور خواهد بود.

 

صبح ما| درگیری‌ها در پنجشیر ادامه دارد، گاهی خبر می‌رسد که گروه تروریستی طالبان پیشروی کرده است و گاهی خبرها از پیروزی جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمد مسعود حکایت دارد. با این وجود همچنان بسیاری از دولت‌های منطقه و جهان تلاش دارند موضع شفافی درباره حوادث افغانستان نداشته باشند.

درهمین‌باره صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که چرا آن‌طورکه ملت‌ها انتظار دارند، دولت‌ها از مقاومت پنجشیر حمایت نمی‌کنند، به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «برخی دولت‌ها دنبال نیروهای قوی‌تر در افغانستان هستند و تصور می‌کنند که طالبان قوی‌ترین نیرو در این کشور است. بنابراین اگرچه در طالبان قتل، خشونت، اعمال زور و تخلف از حقوق بشر دیده می‌شود اما دولت‌ها نخواستند با او درگیر شوند، در راس این کشورها خود آمریکا است که می‌دانست رفتار طالبان چگونه خواهد بود.»
او ادامه داد: «در میان کشورهای همسایه‌ افغانستان هم شرایط همین است، متاسفانه پاکستان به‌طور کامل در اقدامات خشونت‌بار طالبان از نظر نیروی انسانی، تجهیزات هوایی و همچنین از نظر اطلاعاتی مشارکت داشت. داعشی‌ها، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی هم از فرصت استفاده کردند تا جایگاهی در آینده افغانستان با همکاری طالبان برای خود‌شان فراهم کنند، چین از طالبان انتظار دارد شرایط عبور و مرور جاده‌ای و لجستیک این کشور را فراهم کند. روسیه درباره طالبان مردد است اما با تاخیر متوجه اشتباه خودش خواهد شد. تاجیکستان قدرت آن‌چنانی برای ایستادگی در برابر طالبان را ندارد و جمهوری اسلامی ایران هم شاید فاصله جغرافیایی‌اش با پنجشیر را یکی از دلایل حمایت نکردن از پنجشیر مطرح کند.»
زنگنه درخصوص واکنش ایران به حوادث افغانستان گفت: «به‌نظر می‌آید انتقال قدرت از دولت قبلی به دولت فعلی در ایران کمی فضا را دچار رخوت و سستی کرده باشد، تا دولت فعلی بتواند بر اوضاع مسلط شود و نیروهای خودش را برسرکار بیاورد ممکن است مدتی در عکس‌العمل‌ها و رصد کردن حوادث تاخیر داشته باشد. سایر دستگاه‌ها هم که در افغانستان حضور داشتند متاسفانه از آن‌ها چیزی دیده و شنیده نشد.»
این کارشناس روابط بین‌الملل و منطقه در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان می‌تواند حمایت‌های بین‌المللی را برای اعلام رسمی تاسیس حکومت در افغانستان کسب کند گفت: «بعید می‌دانم طالبان به‌سرعت بتواند حمایت بین‌المللی را کسب کند. تا مشارکت همه اقوام و گرایش‌ها در افغانستان تضمین نشده باشد بعید می‌دانم به‌سرعت این خواسته طالبان مورد استقبال جامعه جهانی قرار بگیرد، چراکه رفتاری که توسط طالبان در روزهای گذشته در پنجشیر انجام شد صداقت و قدرت التزام آن‌ها به تعهدات‌شان را حسابی زیر سوال برد.»
زنگنه در پایان با اشاره به ادامه‌دار بودن درگیری‌ها در افغانستان یادآور شد: «متاسفانه وقتی خشونت و زور معیار قرار بگیرد، آغاز یک سلسله اتفاقات خواهد بود. زور در اختیار خیلی از نیروها و اقوام داخل افغانستان وجود دارد، حتی در میان خودِ طالبان این‌گونه است. گروه‌های مختلف در میان طالبان همگی هم‌نظر، هم‌شکل و هم‌روش نیستند، آن‌ها وقتی ببینند می‌توانند با اعمال زور قدرت خودشان را وسیع‌تر کنند دست روی دست نخواهند گذاشت. لذا درگیری‌های شروع شده در افغانستان آغازی برای یک سلسله خشونت‌ها و درگیری‌ها در این کشور خواهد بود.»