اختصاصی؛

معلوم نیست روند گفتار درمانی اصولگرایان برای توجیه ناکارآمدی های مدیریتی شان چه زمانی روبه کاهش می گذارد، اما ممکن است که تب بالای انتقادات اقشار جامعه از این وضعیت، تحلیل های این جناح سیاسی را به واقعیت نزدیک تر کند.

 

به گزارش صبح ما، موج گرانی کالاها در کشور وارد مرحله تازه ای شده است و در حالی که اقلام خوراکی و دارویی روند روبه رشدی را طی می کنند، برخی حامیان دولت به جای انتقاد از این وضعیت، تورم ایجاد شده را امری ضروری در راستای «واقعی سازی قیمت ها» برای جلوگیری از قاچاق محصولات تلقی می کنند.

جالب اینکه آنها هیچ اشاره ای به ضرورت متناسب سازی میزان دستمزد کارگران و کارمندان با سایر کشورها نمی کنند و هنوز هم ایران، در زمره کشورهایی تلقی می شود که ارزانترین نیروی کار را داراست.

در میان برخی انتقادات، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا اخیرا در توئیتی خطاب به رئیس دولت سیزدهم نوشته است: «آقای رییسی! باید چه بلایی به سر اقتصاد مملکت بیاید تا متوجه شوید که شما و دولت تان این کاره نیستید؟!»

او در عین حال از هشتگ #دولت_علیل نیز برای انتقاد از دولت فعلی استفاده کرده است.

آنچه مسلم است وضعیت فعلی هیچ گونه سازگاری با وعده های دولتمردان در ایام انتخابات ندارد و با اینکه برخی حامیان رییسی به کنایه از مردم خواسته بودند که تا رسیدن بادمجان های دولت صبر کنند، اما شیب افزایش قیمت ها به قدری تند است که بسیاری از مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

در این میان، مشخص است مسئولی که برای زندگی اش اجاره خانه نمی دهد و از قیمت محصولات در فروشگاه ها نیز به دلیل بی نیازی از خرید بی خبر است، رنج طبقات متوسط و فقیر جامعه را درک نمی کند.

دستمزدهای ناچیز کارگران و کارمندان، تنها می تواند برای یک دهه اول ماه، بخشی از نیازهای خانوارهای ایرانی را تامین کند و اکثریت مردم با مشکلات اقتصادی رنج آوری دست و پنجه نرم می کنند.

به نظر می رسد که مجلس اصولگرا هم در این مدت تنها به فکر خفه کردن صدای انتقادات از طریق پیشبرد طرح های مسدود کننده فضای مجازی است و درباره گرانی های اخیر سکوت پیشه کرده است.

بنابراین مشخص نیست که دولت اصولگرایان چه راهبردی برای مقابله با افزایش بی رویه قیمت ها در پیش خواهد گرفت، اما به طور حتم ادامه این وضع، موجی از نارضایتی های عمومی را در پی خواهد داشت.

متاسفانه، ناکارآمدی ها و سوءمدیریت ها در جامعه به بحران های ناشی از تحریم ها و کمبودها دامن زده است و در این میان، مسئولین به جای اقدامی ملموس و موثر، تقصیرات را به گردن دولت سابق و حتی اصلاح طلبانی می اندازند که سالهاست از داشتن قدرت موثر در کشور محرومند.

برای نمونه، امام جمعه یزد امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر، تخصیص ارز ترجیحی به گروهی از کالاها را در دولت سابق، به پوست موزی تشبیه کرده که زیر پای دولت کنونی انداخته شده است. این در حالیست که دولت ها می بایست با چنگ و دندان هم که شده، قیمت کالاهای اساسی و ضروری را ثابت نگه دارند تا به اقشار ضعیف جامعه، فشاری غیرقابل جبران وارد نیاید.

معلوم نیست روند گفتار درمانی اصولگرایان برای توجیه ناکارآمدی های مدیریتی شان چه زمانی روبه کاهش می گذارد، اما ممکن است که تب بالای انتقادات اقشار جامعه از این وضعیت، تحلیل های این جناح سیاسی را به واقعیت نزدیک تر کند.