اختصاصی؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به‌هر صورت آقای تاجزاده تصمیمی گرفتند که وارد انتخابات شوند، پیش از این وقتی با دوستان‌شان مشورت کردند هم موافق و هم مخالف وجود داشت، درواقع یک بحث بینابینی بود، ولیکن باتوجه به‌نحوه اعلام حضور ایشان و انشالله تداوم این حضور، من باتوجه به شناختی که از مرام و سبک سیاست ورزی که از آقای تاجزاده سراغ دارم بسیار به این حضور امیدوار هستم.

صبح ما | با فرا رسیدن فضل انتخابات یک‌بار دیگر گفت‌وشنودها درباره سرنوشت این انتخابات نقل محافل شده است. کارشناسان درحال نقد و بررسی هستند و کنشگران درحال اتخاذ تصمیم برای رسیدن به گزینه مناسب برای اعلام حضور در عرصه انتخابات. در این میان البته برخی از چهره‌های سیاسی نه‌تنها شفاف اعلام کاندیداتوری کردند بلکه فعالیت انتخاباتی خود را در بستر فضای مجازی هم شروع کردند. مثلاً شب گذشته سیدمصطفی تاجزاده در اتاقی با عنوان «چرا نامزد شدم؟» با مشارکت بالای شرکت کنندگان در کلاب هاوس مانند همیشه شفاف مواضع انتخاباتی خود را بیان کرد.

مواضعی که چکیده آن در اعلامیه حضور ایشان هم آمده بود. اما با وجود این‌که زیرساخت‌هایی مانند پلتفرم‌های فضای مجازی این روزها پیش‌روی عرصه انتخابات قرار گرفتند، همچنان در لایه‌های متنوع جامعه و در خیابان‌های شهر، انتخابات هنوز موضوعیت چندانی پیدا نکرده است. دراین‌باره گروهی از کارشناسان چنین وضعیتی را به‌دوش متهم این روزها یعنی کرونا می‌اندازند و معتقدند مباحث انتخاباتی که در میان اصحاب رسانه و کنشگران سیاسی درحال پیگیری است به زودی درون جامعه هم سرریز می‌کند به‌ویژه با حضور چهره‌هایی مانند مصطفی تاجزاده در عرصه انتخابات.

در این خصوص سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به صبح ما می‌گوید: «باتوجه به‌شرایط کرونایی ارتباط چهره به چهره با جامعه برای ارزیابی درست این‌که انتخابات در لایه‌های جامعه چقدر موضوعیت پیدا کرده بسیار دشوار شده است. حتی نظرسنجی‌ها به‌دلیل همین مسائل یعنی توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی نمی‌تواند دقیق مشخص کند که انتخابات برای عموم مردم چقدر موضوعیت پیدا کرده است. اما برخلاف آن‌چه که تصور می‌شود من به‌عنوان یک فعال سیاسی وقتی مباحث انتخاباتی را میان نخبگان در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و اخیراً کلاب هوس دنبال می‌کنم احساسم این است که توجه به مسئله انتخابات در این لایه از جامعه یعنی اصحاب رسانه و سیاست یک رونق مضاعف نسبت به گذشته پیدا کرده است.»

با این وجود یکی از چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌ها از عدم مشارکت مردم پای صندوق رای است. مسئله‌ای که تقریباً در هیچکدام از ادوار گذشته انتخابات به این پررنگی نبوده است، شریعتی ضمن اشاره به این مسئله درخصوص امکان برون رفت از چنین وضعیتی به خبرنگار سیاسی صبح ما می‌گوید: «توجه کنید صحبت من درباره توجه نخبگان رسانه و کنشگران سیاسی به مسئله انتخابات لزوماً به‌معنای مشارکت بیشتر مردم پای صندوق رای و در نهایت رای دادن بیشتر نیست اما معتقدم مشارکت ارزشمندی وجود دارد، چراکه با توجه به استفاده از این زیرساخت‌ها و فضای مجازی در این خصوص احساس می‌کنم مشارکت در سطح نخبگان خیلی پر رونق‌تر از گذشته است، بنده در عمر فعالیت سیاسی خودم به‌ویژه در سال‌های اخیر که فضای مجازی اهمیت زیادی پیدا کرده است هیچ دوره‌ای را به‌یاد ندارم که هرشب درفاصله دو ماه مانده تا انتخابات مباحث انتخاباتی در این بستر (فضای مجازی) این شکل که اکنون دارد دنبال می‌شود مورد توجه قرار بگیرد. شما الان در اتاق‌های کلاب هوس هرشب ۲هزار، ۳هزار، برخی مواقع ۸هزار نفر هم مباحث مربوط به سیاست و انتخابات را به‌شکل مستقیم دنبال می‌کنند. معتقدم این نشان دهنده موضوعیت پیدا کردن انتخابات در لایه‌های کنجکاو و جست‌وجوگر جامعه است. اگر همین شرایط ادامه پیدا کند و وضعیت کاندیداها مشخص شود این توجه در سطح نخبگان، دامنه اجتماعی پیدا می‌کند و تاثیرخودش را در سایر لایه‌های جامعه هم خواهد گذاشت.»

شاید به‌گفته شریعتی بامشخص شدن چهره‌های اصلی انتخابات یک‌بار دیگر توجه مردم به‌صندوق‌های رای وزارت کشور بیشتر شود اما همان‌طورکه مشخص است چهره‌های نهایی باید آورده‌های جدیدی برای مردم داشته باشند تاکه این خواسته محقق شود بی‌تردید مصطفی تاجزاده یکی از همان چهره‌های سیاسی است که بسیاری معتقدند می‌تواند سبب اقناع مردم برای مشارکت در عرصه انتخابات شود. سعید شریعتی درباره اهمیت حضور تاجزاده در انتخابات عنوان می‌کندک «به‌هر صورت آقای تاجزاده تصمیمی گرفتند که وارد انتخابات شوند، پیش از این وقتی با دوستان‌شان مشورت کردند هم موافق و هم مخالف وجود داشت، درواقع یک بحث بینابینی بود، ولیکن باتوجه به‌نحوه اعلام حضور ایشان و انشالله تداوم این حضور، من باتوجه به شناختی که از مرام و سبک سیاست ورزی که از آقای تاجزاده سراغ دارم بسیار به این حضور امیدوار هستم. باتوجه به تمام سال‌های گذشته که درکنار ایشان بودم بسیار امیدوارم که آورده سیاسی ایشان در تصمیمی که اتخاذ کردند حتما به سبد جبهه اصلاحات خوهد افزود و به اصلاحات کمک خواهد کرد، و می‌تواند سبب افزایش مشارکت مردم پای صندوق رای شود.»

وی ادامه داد: «البته به‌دلیل نوع شفاف و صریح اعلام موضع آقای تاجزاده که در آن اعلامیه حضور ایشان هدف گذاری شد، گروهی به این خیال افتادند که ممکن است کنش بعدی آقای تاجزاده پیوستن به موج تحریم انتخابات باشد، اما من مطمئن هستم و در گفت‌وگوهای شخصی که با آقای تاجزاده داشتم این را تایید می‌کنم که ایشان اجازه نخواهند داد که این اعلام حضور به برنامه جبهه اصلاحات ایران آسیب وارد کند و همه هدف ایشان تقویت جبهه اصلاحات است. ما امیدواریم این درایت وجود داشته باشد که ایشان توسط مراجع نظارتی تایید صلاحیت شوند، اما اگر هر اتفاقی دیگری هم بیفتد آقای تاجزاده جریان اصلاحات و حرکت در این مسیر را تقویت خواهند کرد.»