اختصاصی؛

در پی سفر رئیس جمهور به استان مازندران طی ماه های اخیر، تصمیمی مبنی بر ساخت یک واحد پتروشیمی در تالاب میانکاله گرفته شد که حاشیه های آن هنوز هم در فضای عمومی جامعه جریان دارد.

 

به گزارش صبح ما، در پی سفر رئیس جمهور به استان مازندران طی ماه های اخیر، تصمیمی مبنی بر ساخت یک واحد پتروشیمی در تالاب میانکاله گرفته شد که حاشیه های آن هنوز هم در فضای عمومی جامعه جریان دارد.

به دنبال این دستور رییس جمهور، حامیان محیط زیست و حتی برخی چهره های مشهور کشور از ساخت چنین سازه ای در تالاب بین المللی میانکاله انتقاد کردند و همین امر موجب شد تا رئیس جمهور دستور توقف آن را صادر کند.

اما انگار متوقف سازی این پروژه ضد محیط زیستی به مذاق برخی ها خوش نیامده است. برای نمونه، استاندار مازندران که باید خودش حامی زیستگاه های طبیعی استان باشد به یکی از طرفداران ساخت پتروشیمی در میانکاله بدل شده است و در جریان توقف این پروژه، از برخی سلبریتی ها و شخصیت ها به دلیل مخالفت با ساخت این سازه به شدت انتقاد کرده است.

از سوی دیگر، حجت الاسلام جباری، امام جمعه بهشهر نیز گفته است: «مخالفان پتروشیمی میانکاله خائن و مخالف رهبری هستند!»

او در ادامه با لحنی تند علیه مخالفان ساخت پتروشیمی در تالاب بین المللی میانکاله اظهار داشته که «کور خوانده اید چرا که ما پای این مجتمع پتروشیمی ایستاده ایم و پتروشیمی حق مسلم ماست!»

مخالفت ها با حفظ محیط زیست مازندران در حالی شکل و شمایل جدید به خود می گیرند که این تالاب، زیستگاه فصلی پرندگانی چون اردک سرسبز و سرحنایی، اردک تاج‌دار، مرگوس‌ها، غاز خاکستری و پیشانی سفید است.

همچنین قوها و پلیکان‌ها جزو آخرین پرندگانی هستند که در فصل مهاجرت به میانکاله می‌رسند. از دیگر پرنده هایی که ممکن است در زمان حضور در تالاب میانکاله با آنها مواجه شویم، اردک تاجدار، باکلان کوچک، اردک سرسفید، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، زنبور خوار، سنقر خاکستری، دلیجه، سنگ چشم، طاووسک، غاز پازرد، عروس غاز، گیلانشاه، قار، پرلا، کاکایی، پرستوی دریایی، بحری، پیغوی کوچک و چرخ‌ریسک دم‌دراز هستند.

سوال اصلی اینجاست که چه منافعی در پشت ساخت این پروژه وجود دارد که حامیانش حاضرند طبیعت زیبای مازندران را قربانی آن کنند؟ و یا حتی مخالفت ها با ساخت پتروشیمی در این تالاب را مخالفت با نظام جلوه دهند؟!