داود سلیمانی نماینده اسبق مجلس گفت: قبلاً هم ظریف را در مجلس مورد سوال‌های گوناگون قرار دادند، چراکه اصطلاحاً قصد دارند او را بزنند و با این اقدام جدید در صدد تقویت نیت‌شان هستند. اما این‌که چرا چنین می‌کنند مشخص است، روابط ایران با جهان در حال عادی شدن است و در این شرایط منافع یک مجموعه بزرگی از رانت خواران به خطر می‌افتد. بنابراین، آنها با تحریک نیروهای‌شان در مجلس و برخی نیروهای راست افراطی دیگر هدف تخریب ظریف را دنبال می‌کنند.

 

انتشار فایل صوتی صدای وزیر امور خارجه حواشی زیادی به‌دنبال داشت. گفت‌وگویی که محمدجواد ظریف در آن به نکاتی درباره عملکرد میدان در برابر دیپلماسی در ایران اشاره کرد اما آن‌ها را از هم جدا نکرد همچنین توضیحاتی درباره نوع ارتباط‌ش با شهید قاسم سلیمانی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران، جنگ یمن و مواردی دیگر ارائه داد.

با این وجود دلواپسان داخلی از مجموع صحبت‌های ظریف در یک فایل سه ساعته تنها ۱۰ دقیقه آن را مورد توجه قرار دادند تا با کمک آن بتوانند حملات گسترده‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان داشته باشند. آن هم در شرایطی که تیم مذاکره وزارت خارجه در حال سپری کردن یکی از حساس‌ترین روزهای خودش در وین است تا شاید بتواند با قدرت دیپلماسی و پشتوانه میدان سایه تحریم‌ها را بردارد.

اما این‌که چرا دلواپسان با رویکردی گزینشی درخصوص فایل منتشر شده در پی تخریب محمدجواد ظریف هستند پرسشی بود که آن را با داود سلیمانی، نماینده سابق مجلس درمیان گذاشتیم.

او معتقد است: برخورد گزینشی با هرچیزی ریشه در هدفی دارد که یک فرد یا گروه در جست‌وجوی آن است. قاعدتاً جناح افراطی و کسانی که سال‌های سال خواسته‌اند تقابلی میان دیپلماسی از یک رو و نظامی‌گری از سوی دیگر ایجاد کنند و برخلاف نگاه سیستماتیک میدان و دیپلماسی را به‌عنوان دو رکن مقابل هم تلقی کنند برای رانت‌های ثروتی است که پشت این ماجرا قرار دارد. در چنین وضعیتی آن‌ها مجبور هستند که انتخاب‌شان یک انتخاب گزینشی باشد. از این رو دائم جست‌وجو می‌کنند و در کل یک متن یا سخنرانی آن‌ بخشی را گزینش می‌کنند که با آن بتوانند هدف‌شان که همان تحریم است را تقویت کنند.

عده ای در صددند تا نهاد دیپلماسی را در مقابل نهاد نظامی قرار دهند

سلیمانی ادامه داد: در این فایل با وجود نقدی که ظریف به برخی از مواضع دارد اما تعاملی که ایشان با شهید سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده میدان دارد را مطرح می‌کند البته نقدهایی هم وارد می‌کند، حالا عده‌ای فقط نقدها را می‌گیرند و آن سخنان تعاملی را رها می‌کنند چرا که به این ترتیب در صدد این هستند تا نهاد دیپلماسی را در مقابل نهاد نظامی قرار دهند.

روابط ایران با جهان در حال عادی شدن است و منافع رانت خواران به خطر می‌افتد

این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: البته می‌دانید که آن‌ها قبلاً هم ظریف را در مجلس مورد سوال‌های گوناگون قرار دادند، چراکه اصطلاحاً قصد دارند او را بزنند و با این اقدام جدید در صدد تقویت نیت‌شان هستند. اما این‌که چرا چنین می‌کنند مشخص است، روابط ایران با جهان در حال عادی شدن است و در این شرایط منافع یک مجموعه بزرگی از رانت خواران به خطر می‌افتد. بنابراین، آنها با تحریک نیروهای‌شان در مجلس و برخی نیروهای راست افراطی دیگر هدف تخریب ظریف را دنبال می‌کنند تا این واقعیت که ایران در جهان دنبال صلح است شکل نگیرد، در حالی‌که چنین رویکردی فاجعه بار است، چرا که نوعی همنوایی با اسرائیل است که از ادامه مذاکرات ناراحت است.

وی افزود: امروز، تندروهای خارجی مانند طرفداران ترامپ و اسرائیلی‌ها و افراطیون راست داخلی که نگرش‌های غیر تعاملی دارند به عنوان دو تیغه خارجی و داخلی عمل می‌کنند تا دیپلماسی به شکست بینجامد و تحریم‌ها ادامه داشته باشد.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش جماران که آیا صحیح است در مقطع کنونی و حساس مذاکرات ایران با اعضای موسوم به گروه ۵+۱ این چنین دستگاه دیپلماسی یک کشور مورد هجمه قرار بگیرد، عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی نماد اصلی روابط در هرکشوری است که می‌خواهد با جهان ارتباط داشته باشد. مسلماً پیشانی این تعامل با جهان وزارت امور خارجه و شخص وزیر آن است.

او بیان کرد: مخصوصاً در شرایطی که دستگاه دیپلماسی دارد تلاش می‌کند تا اثبات کند در جهت برقراری صلح حرکت می‌کند، در این شرایط اگر عده‌ای برعکس ادعاهایی را به وزیر خارجه نسبت دهند، این یک نوع جفاست، به تعبیر دیگر هدف قرار دادن دستگاه دیپلماسی از پشت سر است. مانند دشمنی که تیر از پشت می‌زند و این ناجوانمردی است.

دستگاه دیپلماسی بدون مشورت با بزرگان نظام کاری را جلو نمی‌برد

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: قطعا دستگاه دیپلماسی ایران بدون مشورت با بزرگان نظام، شخص رهبری، شورای امنیت، کاری را جلو نمی‌برد، آن‌ها کارهایی را در دستور خود قرار می‌دهند که بتوانند فشاری را از روی ملت کم کنند. شما می‌دانید که تحریم‌ها تا حالا بسیار شکننده بوده، آمار تورم، رشد بیکاری به ویژه در دوران شیوع کووید ۱۹ را توجه کنید، این مشکلات کشور نیاز به راه حل دارد، یکی از راه حل‌ها که فشار را کم می‌کند و در مسیر عادی‌سازی امور پیش می‌رود اقدام برای برداشتن تحریم‌ها است تا به‌کمک آن فروش نفت و کشتیرانی میسر شود.

عده‌ای با ادامه داشتن تحریم‌ها همنوایی می‌کنند

سلیمانی اظهار داشت: البته برداشتن تحریم‌ها به‌شکلی که منافع ملی ایران در آن لحاظ شود اهمیت دارد، در چنین شرایطی با شکل‌گیری ارتباط صلح آمیز با جهان و رها شدن پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها فشار معیشتی، اقتصادی و روانی از بالای سر مردم برداشته می‌شود. در این شرایط که دستگاه دیپلماسی کشور دارد تلاش می‌کند که بتواند به این هدف برسد حالا عده‌ای که از پشت سر خنجر بزنند یک اقدام ناجوانمردانه است.

وی تأکید کرد: بدون تردید در وضعیت اکنون شرایط بسیار سخت شده است و عده‌ای با ادامه داشتن تحریم‌ها همنوایی می‌کنند.

تحریم یکی از محفل‌های بزرگ فساد است

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چرایی تمایل گروهی به ادامه‌دار شدن تحریم ها تصریح کرد: آن‌ها از این رفع تحریم‌ها ضرر می‌کنند اما در پوشش نفع کشور مواردی مطرح می‌کنند. یعنی به‌جای اینکه بگویند رفع تحریم به‌نفع باندهای ثروت و قدرت نیست می‌گویند که به نفع ملت نیست. منافع آن گروه در تحریم تامین می‌شود. تحریم یکی از محفل‌های بزرگ فساد است، این فساد به انحاء گوناگون می‌تواند خودش را نشان دهد در دولت آقای احمدی نژاد چه فسادهای بزرگی شروع و گسترش پیدا کرد، اموال این ملت به غارت رفت و کسانی هم در این میان واسطه‌هایی برای قاچاق بودند. قاچاق اموال مردم مانند نفت بالا گرفت و به واسطه آن رانت‌های زیادی به جیب گروهی رفت، حالا این شیرینی زیر دندان‌شان مزه کرده و به‌راحتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

نوع زندگی خاصی برای عده‌ای شکل گرفته که به قاچاق مربوط است

سلیمانی افزود: توجه کنید امروز در مناطق شمالی تهران و کشور، حتی در خارج از کشور نوع زندگی خاصی برای عده‌ای شکل گرفته که مستقیم و غیرمستقیم به قاچاق مربوط است. درحالی‌که تمام این اتفاقات با رفع تحریم‌ها از میان می‌رود و منابع به جیب ملت برمی‌گردد؛ بنابراین یک جنبه بسیار بزرگی که علت مخالفت‌ها با رفع تحریم است حذف همین رانت‌ها است، به هرصورت مدافعان تحریم در جهت قدرت و ثروت در هنگام تحریم منافع بیشتری دارند. انحصارهای اقتصادی همگی در شرایط تحریم ایجاد می‌شود و گروهی از این وضعیت بهره خواهند برد.

منبع: جماران