اینکه چه پروتکل‌های سختگیرانه‌تری می‌توان اعمال کرد تا جلوی پیک بعدی پس از انتخابات را گرفت، موضوعی است که بخش اجرایی باید درباره آن نظر دهد اما آنچه می‌توانم بگویم، این است که هم‌اکنون کشور با واریانت‌های هندی، آفریقایی و برزیلی مواجه است.

 

حمید عمادی-عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نوشت: آغاز پیک جدید یا گسترش شیوع کرونا پس از برگزاری انتخابات و تجمع‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری، موضوعی نیست که من به آن اشاره کنم، همه می‌دانند؛ هم مردم و هم مسئولان که این تجمع‌ها چه پیامدهایی دارد. مشکلی که ما در کشور برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم، نبود قوانین نیست بلکه عمل‌نکردن به آن است. یک‌جاهایی افراد به‌دلیل منافعی که دارند، این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، منظور شخص خاصی نیست اما باید بدانیم که شیوع کرونا تمام نشده است و از همه اینها مهم‌تر ما هنوز در کشور واکسیناسیون را به‌طور کامل انجام نداده‌ایم.

تنها درصد کمی از جمعیت آن هم از گروه‌های پرخطر و خاص، واکسینه شده‌اند که به هیچ وجه برای ایمن‌شدن جمعیت کفایت نمی‌کند. در بسیاری از کشورهایی که واکسیناسیون گسترده‌تر از ایران انجام شده همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و تجمع‌ها ممنوع است. بنابراین در کشور ما با این میزان از ایمن‌شدن جمعیت، این تجمع‌ها به‌شدت خطرناک است.

نکته دیگر اینکه، هر بار میزان ابتلا کاهش پیدا می‌کند و پیک شیوع کرونا، کمی آرام می‌شود، تصور می‌شود که بیماری کنترل یا تمام‌شده است، درحالی‌که ما با واریانت‌ها و جهش‌های جدیدی مواجه هستیم که به شکل‌های مختلف و با قدرت بیماری‌زایی بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و از همه اینها مهم‌تر در برابر داروها، مقاوم‌اند. به همین دلیل بر همه واجب و لازم است که پروتکل‌ها رعایت شود تا دامنه گسترش بیماری، بزرگ‌تر نشود.

ما هم‌اکنون با ماجرای تجمع‌های انتخاباتی مواجه هستیم، یک زمان، درگیری‌مان سفرهای نوروزی و تعطیلات است، یک دوره، دورهمی و مهمانی‌های عید و دید و بازدیدهاست. بنابراین هر دوره با چالشی مواجه هستیم که بعد از آن پیک جدیدی شروع شده و میزان ابتلا هم بالا رفته است. به هر دلیلی که بیماری شایع شود، افراد بیشتری درگیر می‌شوند و بعد هم مسببان باید پاسخگو باشند. پیش از این سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم نسبت به این موضوع هشدار داده بودند.

اینکه چه پروتکل‌های سختگیرانه‌تری می‌توان اعمال کرد تا جلوی پیک بعدی پس از انتخابات را گرفت، موضوعی است که بخش اجرایی باید درباره آن نظر دهد اما آنچه می‌توانم بگویم، این است که هم‌اکنون کشور با واریانت‌های هندی، آفریقایی و برزیلی مواجه است و در کشور به‌ویژه در استان‌های جنوبی گزارش‌هایی در این‌باره داده شده است، پس از انتخابات این واریانت‌ها در قالب پیک جدیدی می‌توانند خودنمایی کنند. تجربه نشان داده که هر تجمع و مراسم با پیک همراه است و احتمال شیوع گسترده‌تر کرونا و آغاز پیک پنجم پس از برگزاری انتخابات وجود دارد.

 

منبع: همشهری