در گفت وگو با صبح ما؛

دبیرکل مجمع ایثارگران به صبح ما گفت: اگر شائبه هایی که به جهت برخورد با بعضی مفاسد در جامعه به وجود آمده و دقت نظری که باید در خصوص آنها وجود می داشت، به درستی اجرا می شد، تغییرات نگرشی ملموسی را در میان افکار عمومی نسبت به رویه قوه قضائیه شاهد بودیم.

 

جواد امام در گفت و گو با صبح ما به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه گفت: با روی کار آمدن آقای اژه ای به عنوان رئیس قوه قضاییه، برخی شعارها در کنار پاره ای اقدامات باعث شدند تا امیدها نسبت به انجام اصلاحات در این قوه افزایش یابد.

وی افزود: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر بهشتی و شهدای فاجعه هفتم تیر ؛ باید گفت که در این مسیر، بازدیدهای سرزده ای هم از برخی زندان ها و برخوردهایی با گروهی از قضات متخلف صورت گرفته که قابل توجه است اما تا زمانی که نظارتی دقیق بر اقدامات ضابطین قضایی ، آموزش و عدم دخالت آنها و همچنین ساماندهی وضعیت زندان ها وجود نداشته باشد، اصلاح قوه قضاییه با پرسش های جدی روبروست.

دبیرکل مجمع ایثارگران در ادامه گفت: سخنان آقای محسنی اژه ای به عنوان رییس دستگاه قضا، تاکنون خوب بوده است اما تا مادامی که برنامه های وی اجرایی نشود، نمی توان انتظار تغییر نگرش افکار عمومی نسبت به عملکرد این قوه و اجرای عدالت را داشت.

او بیان کرد: بی تردید اگر شائبه هایی که به جهت برخورد با بعضی مفاسد در جامعه به وجود آمده و دقت نظری که باید در خصوص آنها وجود می داشت، به درستی اجرا می شد، تغییرات نگرشی ملموسی را در میان افکار عمومی نسبت به رویه قوه قضائیه شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اصل تغییر نگاه عمومی نسبت به عملکرد یک مجموعه امری زمان بر است، افزود: متاسفانه با تشدید برخوردها علیه فعالان صنفی و مدنی نظیر معلمان، بازنشستگان و کارگران، وضعیت به گونه ای شده که انتقادهای زیادی نسبت به نوع رفتارها و احکام صادر شده علیه این اقشار صورت می گیرد و علیرغم اینکه آقای اژه ای دست کم در کلام مخالف این نوع رویکردهاست، به نظر می رسد که راه دشواری پیش روی انجام اصلاحات قضایی قرار داشته باشد.
امام در ادامه گفت: انتصاب آقای اژه ای بر منصب ریاست دستگاه قضا با توجه به شناخت و سابقه ای که دارند، باعث بالارفتن انتظارات از او شده است که امیدواریم ایشان بر شعارهایشان در راستای اعمال تغییرات در روند قوه قضاییه است، جامه عمل بپوشاند.

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: در ماجرای برخورد با فعالین صنفی، عدم تعامل صحیح دولت و پاسخگویی به آنها نباید منجر به برخورد قهرآمیز با این اقشار و ایجاد هزینه برای سایر دستگاهها و تشدید فضای منفی نسبت به قوه قضائیه گردد.

وی با بیان اینکه تغییر فاحشی در قوه قضائیه صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه عملکرد قوه قضاییه در دوره ریاست جدید، حاکی از تحقق شعارهای آقای اژه ای نیست و به نظر می رسد که برخورد با فساد، علاوه بر این قوه، هماهنگی سایر قوا را نیز می طلبد و آقای اژه ای به جهت سوابق و تجربیاتی که داشته، توانایی برقراری هماهنگی با سایر قوا و اجرای عدالت را می‌توانند فراهم سازند.

جواد امام گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی های آقای اژه ای نسبت به روسای پیشین قوه قضائیه این است که او مانند اسلاف خود نه از خارج از قوه منصوب و نه برنامه های تبلیغاتی برای رسیدن به جایگاه های دیگر دارد. از این رو، می تواند توفیقات بیشتری پیدا کند و دست به تغییرات قابل مشاهده ای در سیستم قضایی بزند. متاسفانه آقای رییسی با دورنمای ریاست جمهوری وارد منصب ریاست قوه قضاییه شد و همین نگاه، آسیب های زیادی به نوع عملکردها وارد کرد.

وی در ادامه با انتقاد از ایجاد سازمان حفاظت و اطلاعات در قوه قضائیه گفت: اگر این قوه بجای ایجاد سازمانی موازی با نهادهای اطلاعاتی، به ایجاد و تقویت پلیس قضایی بپردازد و نظارت دقیق تری بر عملکرد ضابطین خود اعمال نمایند ، می‌توان گفت در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت . چرا که می بینیم قوه قضاییه با این حجم از گستردگی، پاسخگوی عمل ضابطین خود نیست.

وی افزود: اینکه قوا به دنبال ایجاد سازمان های اطلاعاتی برای خود باشند، با اصل تفکیک قوا منافات دارد. برای برخورد با فساد در قوه قضائیه، تقویت سیستم صیانت و حفاظت از کارکنان این دستگاه ضرورت بیشتری نسبت به پرداختن به مسائلی دارد که سایر نهادهای اطلاعاتی درگیر آن هستند.

جواد امام با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی گفت: این حقوق به ویژه در زندان ها در موارد متعددی خصوصا نگهداری زندانیان سیاسی رعایت نمی شود و همین امر می تواند روند تغییر در دستگاه قضایی را با مشکلاتی جدی مواجه کند. از سوی دیگر باید از تضعیف اصل استقلال قوه قضائیه در پرونده های سیاسی و حساس جلوگیری کرد.

او همچنین با اشاره به اصل استقلال کانون وکلا بیان کرد: اگر قوه قضائیه بخواهد مورد نقدی سازنده قرار گیرد و تقویت شود، باید نهاد وکالتی مستقل از آن وجود داشته باشد. به نظر می رسد که تاکید وکلای خوشنام و با سابقه نیز تاکنون به همین خاطر بوده است.

جواد امام در ادامه به اصل علنی بودن دادگاه ها و محاکمه متهمین سیاسی با حضور هیئت منصفه که در قانون به صراحت بر آن تاکید شده است نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که امروز به جای علنی بودن دادگاه ها، این اصل به مواردی استثنایی محدود شده است. باید دید آقای اژه ای که رویه ای مثبت را در بازنگری برخی احکام صادر شده توسط تعدادی از قضات متخلف در پیش گرفته است، تا چه اندازه بر اصلاح این گونه موارد همت خواهد گمارد.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه اظهار داشت: ساز و کار دادگاه های ویژه روحانیت نیز یکی دیگر از مسائل مهم است. به نظرم این دادگاه ها باید مستقیما زیر نظر قوه قضاییه و درون ساختار آن قرار گیرند و چنین تغییری، هم به نفع یکپارچه شدن سیستم قضایی کشور و هم شفاف کننده وظیفه ای است که در راستای صیانت از شأن روحانیت وجود دارد.

وی با تاکید بر این نکته که جای بسی امیدواری است که آقای اژه ای از درون قوه قضاییه به ریاست رسیده است، گفت: در طول همین مدت کوتاه ریاست وی بر این منصب، بازتاب انتخابش در جامعه نسبت به روسای پیشین خود مثبت تر بوده است.
دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: انتظار این است که وقتی شعارها اجرایی شدند، نظر افکار عمومی نسبت به عملکرد دستگاه قضا تغییر کند و در این مسیر، استفاده از همه صاحبنظران در حوزه های حقوقی، جامعه شناسی و روانشناسی و متعاقب آن تشکیل کارگروه های ویژه در این خصوص ضروری می نماید.

وی در پایان با بیان اینکه، اصلاح ساختارها و قوانین یکی از بحث های جدی در قوه قضاییه است، گفت: اینکه با چه سازوکاری قرار است روندهای فعلی قوه قضائیه تغییر کنند، نیازمند مشورت با صاحب نظران است. قطعا اگر قوانین ما اصلاح نشوند، نمی توان انتظار تغییر در نگرش افکار عمومی داشت.