اختصاصی؛

تقریباً دو سال پس از همه‌گیری ویروس کرونا، «چارلز» و «جنی چانگ» رؤیای فرار از خانه خود در هنگ‌کنگ و سفر را دارند. اما ازآنجایی‌که سفر به خارج از کشور به دلیل شرایط سخت قرنطینه متوقف شده است، این زوج راهی متفاوت برای استراحت و بازگرداندن مجدد انرژی خود پیدا کرده‌اند: پنج ساعت در اتوبوس عمومی.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، تقریباً دو سال پس از همه‌گیری ویروس کرونا، «چارلز» و «جنی چانگ» رؤیای فرار از خانه خود در هنگ‌کنگ و سفر را دارند. اما ازآنجایی‌که سفر به خارج از کشور به دلیل شرایط سخت قرنطینه متوقف شده است، این زوج راهی متفاوت برای استراحت و بازگرداندن مجدد انرژی خود پیدا کرده‌اند: پنج ساعت در اتوبوس عمومی.
«تور خواب اتوبوسی» که توسط یک شرکت محلی به نام Ulu Travel سازمان‌دهی‌شده است، به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر اتوبوس در هنگ‌کنگ با ۸۳ کیلومتر محسوب می‌شود. این برنامه که توسط یک راهنما به زبان کانتونی روایت می‌شود، شامل توقف‌هایی در تعدادی از مکان‌های مناسب و به‌دور از آسمان‌خراش‌های مرکز شهر است. اما مسافران همچنین می‌توانند از این تور برای بستن چشم‌هایشان و استراحت که در هنگ‌کنگ امری است که به‌سختی به آن دست می‌یابند، استفاده کنند.
بر اساس یک نظرسنجی تلفنی که سال گذشته توسط دانشگاه چینی هنگ‌کنگ انجام شد، نزدیک به ۷۰ درصد از ساکنان هنگ‌کنگ مشکل خواب دارند. «وینگ یون کواک»، پروفسور و مدیر واحد ارزیابی خواب دانشگاه، گفت که جمعیت هنگ‌کنگ جزو کم‌خواب‌ترین افراد در جهان هستند. او اظهار کرد: شهروندان هنگ‌کنگی تمایل دارند خیلی دیر، بیشتر بعد از ساعت ۱۲ یا ۱ بامداد، بخوابند اما صبح خیلی زود از خواب بیدار شوند. به همین دلیل است که هنگ‌کنگی‌ها در مقایسه با سایر نقاط آسیا مدت خواب نسبتاً کوتاهی دارند.
وینگ گفت که فرهنگ موفقیت محور اهمیت خواب را کم می‌کند. وی افزود که آلودگی نوری و غذا خوردن در اواخر شب نیز ممکن است به کم‌خواب شهروندان دامن زنده باشد. مانند سایر شهرها، حمل‌ونقل عمومی هنگ‌کنگ اغلب مملو از مسافرانی است که چرت می‌زنند.
چارلز چانگ گفت: هر کس در هنگ‌کنگ حداقل یک‌بار این کار را انجام داده است. من ۱۵ دقیقه در اتوبوس چرت می‌زنم و احساس شادابی می‌کنم، و احتمالاً در اتوبوس بهتر از خانه می‌خوابم. در یک یکشنبه در ماه نوامبر، خانواده چانگ و ۴۰ مسافر دیگر در رستورانی در نواحی جدید هنگ‌کنگ پذیرایی شدند. هنگامی که آنها سوار اتوبوس دوطبقه شدند درحالی‌که همه ماسک‌هایی مطابق با قوانین همه‌گیری کرونا بر صورت داشتند به هرکدام گوش‌گیر و ماسک خواب ارائه شد. سپس اتوبوس در امتداد بزرگراهی در امتداد ساحل با منظره‌ای از دریای چین جنوبی حرکت کرد.
چارلز چانگ گفت: این بزرگراه به‌خاطر اثرات خواب‌آلودش شناخته شده است. وقتی در این جاده می‌رانیم، همه دوستانم به خواب می‌روند.
بااین‌حال، این زوج آن‌طور که انتظار داشتند نخوابیدند، زیرا اتوبوس تقریباً هر ساعت یک‌بار توقف می‌کرد: ابتدا در بندر کانتینری هنگ‌کنگ، یکی از شلوغ‌ترین بندرهای جهان، سپس در یک نقطه محبوب در نزدیکی فرودگاه، جایی که مسافران می‌توانند پروازهای رفت و برگشتی را ببینند.
اتوبوس همچنین در ساحل پروانه، نزدیک‌ترین ساحل به سرزمین اصلی چین توقف کرد. توقف نهایی اتوبوس در دریاچه‌ای الهام‌بخش و مصنوعی در کنار دیزنی‌لند هنگ‌کنگ بود.
چارلز گفت: هر بار که اتوبوس توقف می‌کند، من باید دوباره بیدار شوم. کارول مک، ۳۹ ساله، قبل از خرید بلیط که از ۱۲۹ دلار هنگ‌کنگ (۱۶٫۵۰ دلار) شروع می‌شود، در مورد تور اتوبوس مطمئن نبود. کرایه اتوبوس معمولی‌تر به‌ندرت بیش از چند دلار است. او گفت: اگر بخواهم در اتوبوس چرت بزنم، می‌توانم یک خط نسبتاً طولانی اتوبوس پیدا کنم و بخوابم.
اما پسر ۶ ساله او، دیکسون، علاقه‌مند به حمل‌ونقل است و دوست دارد اتوبوس‌های طولانی را صرفاً برای سرگرمی سوار شود.
مک گفت که در پایان تور می‌توانست بفهمد چرا برای افرادی مانند پسرش این اتوبوس‌ها جذاب است.
او در پایان این تور گفت که متوجه شدم که چرا برای افرادی مانند پسرم این تور جذاب است.
مک گفت که در مقایسه با اتوبوس‌های تور سنتی‌تر، زمان صرف شده در یک مکان دیدنی کوتاه‌تر است، اما زمانی که در اتوبوس می‌گذرانیم بسیار طولانی‌تر است، بنابراین فکر می‌کنم برای افرادی که دوست دارند اتوبوس سوار شوند، عالی است.
ساکنان هنگ‌کنگ عاشق سفر هستند و طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، این کشور در سال ۲۰۱۹ در رتبه دوازدهم جهان از نظر هزینه برای گردشگری خارج از کشور قرار گرفت.
اما هنگ‌کنگی‌ها مجبور بودند در طول همه‌گیری کرونا خلاقیت به خرج دهند. آنها جزایر دورافتاده هنگ‌کنگ را کاوش می‌کنند و مسیرهای پیاده‌روی صدها مایلی شلوغ هستند و تورهای خواب اتوبوسی پر شده است.
این ماجراجویی‌های محلی تا حدی امکان‌پذیر است زیرا بسته‌شدن مرزها و قرنطینه اجباری تا ۲۱ روز هنگ‌کنگ را عملاً عاری از کووید نگه‌داشته است. این شهر با ۷ میلیون نفر جمعیت کمتر از ۱۳ هزار مورد ابتلا و ۲۱۳ مرگ را ثبت کرده است. اما ازآنجایی‌که بقیه جهان ویروس کرونا را به‌عنوان آندمیک می‌پذیرند و محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند، هنگ‌کنگ از چین پیروی می‌کند تا به رویکرد «کووید صفر» خود پایبند باشد و انتقاد شرکت‌های چندملیتی با دفاتر محلی را برانگیخته است که می‌گویند این کار اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است. بر اساس گزارش هیئت گردشگری هنگ‌کنگ، بخش مهم گردشگری به‌شدت آسیب‌دیده است، به طوری که تعداد بازدیدکنندگان از ژانویه تا سپتامبر بیش از ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش‌یافته است.
«کنت کنگ»، یکی از کارمندان Ulu Travel، وقتی دید که یکی از دوستانش در فیس‌بوک می‌گوید که در خانه بی‌خوابی دارد اما بعد از کار در اتوبوس خواب خوبی دارد، ایده «تور خواب اتوبوسی» به ذهنش خطور کرد.
کنگ می‌گوید: ما باید فقط یک‌بار تلاش می‌کردیم. ما می‌توانیم واکنش‌های مردم را تماشا کنیم تا ببینیم آیا واقعاً ارزشش را دارد یا نه و این‌طور بود.

ترجمه: گلناز سادات غفاری