فریدون مجلسی

در چنین وضعیتی با داد و بیداد کردن نمی‌توان مسأله را حل کرد. باید مذاکرات صریح برای حل مسأله صورت گیرد و با چنین نگاهی به برجام و FATF قطعا هیچ کاندیدایی نمی‌تواند در آینده به موفقیت برسد.

 

فریدون مجلسی نوشت: قاعده کلی در شرایطی که ایران در آن گرفتار شده است این است که هر کشوری که در رنج است باید تلاش‌های خود را انجام دهد و دلایل رنج بردن ملت را از بین ببرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که ایران همانند کشوری شکست خورده نیست که در جنگ سخت و نظامی زمین خورده و مجبور به امضای هر قراردادی باشد.

بنابراین باید تلاش خود را برای خارج شدن از این شرایط ادامه دهد. در زمان دولت دهم خطایی انجام شد که پس از آن ناچار شدیم از خود نرمش نشان دهیم و محدودیت‌های دیگری بر ایران تحمیل شد و سرانجام نیز برجام امضا شد. باید بدانیم برجام به‌دستور کل نظام امضا شد. باید به این نکته دقت کرد که چرا طرف‌های غربی با کشورهای دیگر چنین قراردادی را امضا نکردند. مشخصا به این علت که آن کشورها بی‌احتیاطی‌های زمان دولت دهم ایران را انجام ندادند.

امروز به دنبال همان سیاست اشتباه اقتصاد ایران فلج شده و این پول ملی ایران است که ارزش خود را از دست داده، لذا در چنین وضعیتی با داد و بیداد کردن نمی‌توان مسأله را حل کرد. باید مذاکرات صریح برای حل مسأله صورت گیرد و با چنین نگاهی به برجام و FATF قطعا هیچ کاندیدایی نمی‌تواند در آینده به موفقیت برسد و این نگاه در میان ۵ کاندیدا در مناظره اول وجود داشت و به وضوح قابل مشاهده بود. این ۵ نفر همان تیمی هستند که با شلیک به برجام که به خوبی در حال پیشرفت بود، مانع تداوم آن شدند.

آنها تفکری را دنبال می‌کنند که فقط خودشان از آن مطلع هستند و تصور می‌کنند با چنین تفاهم‌هایی ایران سرنوشت خوبی نخواهد داشت. مشخصا در سال‌های اخیر آنچه که به مردم و اقتصاد ایران کمک شایانی کرد برجام بود که در یک سال و چند ماه پس از آن ثمرات آن را اقتصاد ایران مشاهده کرد و بدترین اتفاق نیز در سال‌های اخیر برای ایران، برهم خوردن همان تفاهم بود. مشخصا نپیوستن به FATF نیز مکمل این اتفاق بد بود که هنوز هم تمام جهان جز ایران آن را پذیرفته‌اند. نپذیرفتن و عدم تصویب این لوایح به جهان این پیام را انتقال می‌کند که ایران خواهان دنبال چیز دیگری است.

آن بهانه‌ای هم که همواره مطرح می‌شود که ایران در صورت پیوستن به این پیمان نمی تواند به هم پیمانان خود کمک کند نیز محلی از اعراب ندارد، زیرا ایران هیچ گاه از طریق سیستم بانکی به آن گروه‌ها کمک نکرده است و در این عرصه نیز وقفه‌ای به وجود نخواهد آمد، بنابراین اگر نگران ایران و توسعه اقتصادی ایران هستند باید این لوایح را تصویب کنند و ایران را از لیست سیاه مالی و بانکی خارج کنند اگر به آرامش و رفاه مردم اهمیت می‌دهند.

 

منبع: آرمان