محمدتقی فاضل میبدی

متاسفانه سیستم اداری کشور، رانت‌پروری است و این موضوع نیز مولود همین تحریم‌هاست. چرا که جامعه‌ای که تحریم شده باشد و معاملات به طریق طبیعی انجام نشود و مذاکرات در کار نباشد در نتیجه کارکرد غیر شفاف در آن جامعه افزایش یافته و شفاف سازی کاهش می‌یابد.

 

محمدتقی فاضل میبدی نوشت: وضع معیشت مردم بیش از هر چیز دیگری امروز درگیر تحریم‌هاست و هر زمان که این مساله به نتیجه برسد؛ توافق حاصل شود و تحریم‌ها برداشته شود وضع معیشت مردم نیز بهتر خواهد شد.

به هر حال برای همه واضح شده که تحریم‌ها تاثیر بد و منفی بسیاری در معیشت مردم داشته است. نکته دیگر بحث سرمایه‌گذاری خارجی است. اگر در کشور سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد و سرمایه‌های خارج از کشور به داخل کشور بیاید و با موانعی روبه‌رو نشوند قطعا بر وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم تاثیر می‌گذارد.

از همه مهم‌تر تعامل و گفت‌وگو با دنیاست که اگر با همه کشورها یک رابطه دیپلماتیک بر اساس حفظ منافع وجود داشته باشد طبیعتا به جهت روحی و روانی در زندگی مردم موثر خواهد بود.

اما ‌ای‌کاش این مذاکراتی که اینگونه با پیشرفت جلو می‌رود و چراغ سبزهایی که برای توافق داده می‌شود و دنبال رفع تحریم‌ها هستند در دولت آقای روحانی به نتیجه می‌رسید. چرا که می‌شد مذاکره به همین نحو در همان زمان نیز جلو برود. حال اینکه چرا عده‌ای نگذاشتند که در دولت روحانی این اتفاق رخ دهد و زمان را گذراندند تا به امروز برسد و با اینهمه خسارت‌هایی که وارد شد آنهایی باید جواب بدهند که برجام را در مجلس آتش زدند.

در عین حال جلوی ضرر از هر کجا و زودتر گرفته شود، منفعت است. امید می‌رود که این مذاکرات و برجام هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد تا وضعیت معیشت مردم نیز درست شود. الآن که وضع اقتصاد بسیار خراب است، عامل اصلی آن مساله تحریم‌ها، عدم ارتباط با دنیا و عدم سرمایه‌گذاری خارجی است.

متاسفانه سیستم اداری کشور، رانت‌پروری است و این موضوع نیز مولود همین تحریم‌هاست. چرا که جامعه‌ای که تحریم شده باشد و معاملات به طریق طبیعی انجام نشود و مذاکرات در کار نباشد در نتیجه کارکرد غیر شفاف در آن جامعه افزایش یافته و شفاف سازی کاهش می‌یابد. طبیعتا جامعه‌ای که اقتصادش باز نیست و شفافیت ندارد، اختلاس، رانت و فساد در آن به وجود می‌آید.

هر چند که از همه اینها بدتر ناکارآمدی و فامیل‌سالاری است. مجموع این مسائل موجب می‌شود که اقتصاد سالمی در کشور وجود نداشته باشد. اقتصاد سالم هم که وجود نداشته باشد، بروز فساد اجتناب ناپذیر است. اما اگر اقتصاد سالمی در کشور باشد، جامعه شفاف باشد و در کنار آن مطبوعات و احزاب آزادی وجود داشته باشد، مشکلات ساختاری خود به خود بهبود پیدا می‌کند. ما گرفتار یک سیاست خارجی بدی شدیم که طبیعتا روابط با دنیا نیز چندان روابط مثبتی نخواهد بود.

 

منبع: آرمان