اختصاصی؛

حزب مجمع ایثارگران ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات مدنی و بحق این قشر عظیم و دلسوز از دولت و مسئولان می‌خواهد به مطالبات قانونی فرهنگیان توجه مضاعف نمایند تا ضمن ارزش‌نهادن به منزلت معلمان، فضایی به دور از تنش برای آموزش نسل آینده‌ساز کشور فراهم شود.

 

به گزارش صبح ما،  حزب مجمع ایثارگران در حمایت از مطالبات قانونی فرهنگیان بیانیه ای صادر کرده، که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
در ماههای اخیر کشورمان شاهد ظهور نارضایتی و بروز اعتراض فرهنگیان و معلمان زحمتکش در ارتباط با تصویب لایحه‌ «نظام رتبه‌بندی معلمان» در مجلس شورای‌اسلامی بوده است؛ موضوعی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و بارها مطرح شده‌است و متاسفانه هربار بجای انجام گفتگو با نمایندگان معلمان و یافتن راهی برای تامین حقوق آنان، با انتساب این حرکت اعتراضی به احزاب و گروههای سیاسی، با واکنشهایی از جنس شنیده نشدن و سرکوب مواجه شده و در نهایت تبدیل به آتش زیر خاکستر شده‌است.
در وضعیتی که نظام آموزش و پرورش با کاستی‌های فراوانش، چشم‌انداز نگران کننده‌ای داشته و نیازمند تغییر و تحول اساسی است و در حالی که کم‌توجهی به جایگاه رفیع معلم، به منزلت اجتماعی این قشر تاثیرگذار آسیب جدی زده‌است، بی‌پاسخ گذاشتن مطالبات و دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان، پیامدهای غیرقابل جبرانی برای کشور و نظام خواهد‌داشت و آثار تخریبی آن نه ‌تنها جامعه‌ی‌ فرهنگیان را دچار مشکل خواهد کرد بلکه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را نیز در معرض بی‌اعتمادی گسترده‌تر قرار خواهد‌داد.
معلمان همواره تلاش کرده‌اند با برجسته‌کردن وجه معنوی کار معلمی، مشکلات معیشتی و عدم امنیت شغلی خود را در مقابل دیدگان دانش‌آموزان کتمان نمایند اما با توجه به عدم تأمین نیازهای اولیه‌ی‌ زندگی مجبور به انتخاب مشاغل دوم و بعضا سوم شده‌اند و بدین ترتیب علاوه بر کاهش وجهه‌ اجتماعی معلمان، دانش‌آموزان نیز عملا با افت کیفی آموزش مواجه شده‌اند.
معلمان بر خلاف سایر کارکنان دولت، مجبورند اوقات فراغت خود را صرف اموری کنند که مرتبط با آموزش است (مطالعه و پژوهش، تهیه جزوات و محتوای درسی برای تدریس، رسیدگی به تکالیف دانش‌آموزان، تهیه سؤالات آزمونها و تصحیح آنها و…) اما هیچ‌جا دیده نمی‌شود و این قشر زحمتکش، علاوه بر عدم بهره‌مندی از حق «رتبه بندی» حتی از حقوقی مانند «سختی‌کار» که بسیاری از مشاغل از آن استفاده میکنند، برخوردار نبوده‌است.
دردناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین مسئله برای فرهنگیان، نوع برخورد مسئولین ذی‌ربط در خصوص تعداد زیاد فرهنگیان است که بدون توجه به مسئولیت خطیر انسان‌سازی و تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان در ایران و عدم رعایت استانداردهای کلاس آموزش در مقایسه با سایر کشورها، مطرح می‌کنند به‌گونه‌ای که گویی فرهنگیان مازاد بر نیاز کشور بوده و به دولت تحمیل شده‌اند.
«حزب مجمع ایثارگران» ضمن حمایت از مطالبات قانونی و معقول معلمان و فرهنگیان کشور پیشنهاد می کند :
الف – از نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان و نیز کارشناسان و صاحب‌نظران برای حضور در کمیسیون‌های مربوطه و تنظیم قوانین و بودجه مربوط به فرهنگیان دعوت به‌عمل آید و مسیر گفتگو و تعامل با نمایندگان این قشر تاثیرگذار اجتماعی هموار شود.
ب- در تبصره ۳ ماده ۶ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان عبارت «منوط به تامین بودجه» حذف شده و دولت «مکلف» یا «موظف» به اجرای رتبه‌بندی می‌باشد، جایگزین شود.
ج- حداقل دستمزد معلمان بگونه‌ای تعیین شود که هیچ معلمی زیر خط فقر نباشد.
د- بحث حقوق و دیون معلمان را از طرح رتبه‌بندی جدا کرده و با توجه به ماهیت متفاوت هر کدام، برای عملی کردن همه مطالبات اقدام شود.
ه- معلمان رنجدیده‌ای که تنها به‌دلیل اعتراض مدنی به اوضاع کنونی و معیشتی زندانی هستند هر‌چه سریع‌تر آزاد شوند.
و- سندهای بالا دستی نظیر برنامه توسعه، سند چشم‌انداز و سند تحول به‌صورت دقیق و کامل و در زمان معین اجرایی شود.
ز- توجه ویژه به مقوله عدالت آموزشی با تمرکز بر مناطق کم برخوردار، عشایری، مرزی و… صورت پذیرد.
ح- شرایط استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی فراهم شود.
ط-طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، آموزش رایگان در تمام مناطق کشور، ساری و جاری گردد.

در انتها «حزب مجمع ایثارگران» ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات مدنی و بحق این قشر عظیم و دلسوز از دولت و مسئولان می‌خواهد به مطالبات قانونی فرهنگیان توجه مضاعف نمایند تا ضمن ارزش‌نهادن به منزلت معلمان، فضایی به دور از تنش برای آموزش نسل آینده‌ساز کشور فراهم شود.

حزب مجمع ایثارگران
۲۶ دی ماه ١۴٠٠