اختصاصی؛

فریاد بلند آن امام که میزان را در تمام شئون حکومتی، رای مردم می‌دانست و دردمندانه بر این باور بود که خدشه در جمهوریت، آسیبی جدی بر اسلامیت نظام است، هیچگاه نباید از ذهن و ضمیر مردم ایران پاک شود.

 

به گزارش صبح ما، حزب مجمع ایثارگران به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
نیمه خرداد سال ۱۳۶۸ روزهای پایانی عمر سراسر مبارزه امام خمینی(ره) در راه رسیدن به استقلال و آزادی ملت شریف ایران، از تلخ‌‌‌ترین روزها در ذائقه‌ی ملت شریف ایران به‌شمار ‌‌‌می‌رود. ملت قهرمان ایران با تمام فراز و نشیب‌‌‌ها، به‌رغم فقدان یاوران صدیق انقلاب و سپری کردن جنگ تحمیلی، و نیز با امیدواری به فرصت‌‌‌های توسعه و پیشرفت کشور در آینده‌ای بدون جنگ و محنت‌‌‌هایش، هرگز تصوری از آینده‌ی بدون امام در ذهن‌‌‌هایشان نمی‌گنجید؛ تا اینکه در روز ۱۴ خرداد در کمال ناباوری با فراق یار، دریایی مواج از جماران تا بهشت زهرا، نا آرام و متلاطم شد و ملت ایران سوگمندانه رهبر بزرگ خود را با شکوه‌تر از هر تشییع دیگر و در بدرقه‌ای که نه در حافظه‌ی تاریخی مردم ایران مسبوق به سابقه بود و نه هرگز دیده شد، تا خانه‌ی ابدی مشایعت کرد. «شب فراق که داند که تا سحر چند است» و از این پس «کدام سرو به بالای دوست مانند است» (سعدی)
در آن روزهای پایانی، مردم دست به دعا برده و امام در حالی که رنجور از درد بیماری در بیمارستان بودند، ولیکن به گواه تاریخ‌نگاری‌‌‌های آن روزها، ایشان موکداً نگران مسئله بازنگری قانون اساسی بوده و فرمان به تسریع در کامل شدن آن می‌دادند. افسوس که عمر ایشان کفاف نداد تا سرنوشت مردم ایران، با تغییراتی در قانون اساسی ‌‌‌به گونه دیگری رقم بخورد. متاسفانه تا به امروز هنوز آن فرصت طلایی فراهم نیامده است که با حضور خبرگان منتخب واقعی و حقیقی ملت و به اقتضای شرایط امروز و خواست مردم و نسل جدید، سرنوشت کشور به سمت توسعه پایدار و پیشرفت و حصول آزادی‌‌‌های مصرح در قانون اساسی و تحقق آرمان‌‌‌های اولیه انقلاب و استقلال میهن با قرائت منطقی و عقلانی راه یابد.
به زعم امام و مشی حکومتی وی، رعایت قانون اساسی در رأس همه امور قرار داشت و قرار بر این نبود که میزان رای ملت نباشد! امام در آذر سال ۱۳۶۷ تصریح ‌‌‌می‌کند: «تصمیم دارم در تمام زمینه‌‌‌ها وضع به صورتی در آید که همه طبق قانون اساسی حرکت کنیم. آن چه در این سال‌‌‌ها انجام گرفته است در ارتباط با جنگ بوده است. مصلحت نظام و اسلام اقتضا ‌‌‌می‌کرد تا گره‌‌‌های کور قانونی سریعاً به نفع مردم و اسلام باز گردد.»
امام در یک سخنرانی در جمع نمایندگان منتخب مجلس خبرگان قانون اساسی (مورخ ۲۷ مرداد ۱۳۵۸) در قم، صراحتاً ‌‌‌می‌فرماید : «اکثریت هرچه گفتند آراءشان معتبر است، ولو بر خلاف و ضرر خودشان باشد. شما ولیّ‌شان نیستید که بگویید این بر خلاف و ضرر شما هست ما نمی‌خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید ولیّ آنها نیستید.» و در ادامه همانجا تاکید ‌‌‌می‌کنند که «اگر ممکن است یک وقت یک چیزی را بر خلاف مسیر ملت طرح بکنند، اصلاً از اول طرح‌اش نکنند» و از خبرگان ‌‌‌می‌خواهد که «شما مسیری را بروید که ملت ما (قصد) دارد و صلاح ‌‌‌می‌داند.» امام همواره بر حجیت رای اکثریت در یک انتخابات آزاد سفارش نموده است. با تکیه بر همان تعالیم است که معتقدیم رویکردی که در سالیان اخیر در مورد انتخابات‌‌‌های مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، اساساً بر خلاف قانون اساسی و حتی رویه‌ی سالیان گذشته بوده و به هیچوجه مورد پسند ملت ایران نبوده و نخواهد بود.
متأسفانه امروز نسل جدید که دوران امام را درک نکرده، این رویه‌‌‌های جاری را نظاره‌گر است. این نسل وضع موجود در ضدیت با آزادی‌‌‌های اساسی و انتخابات‌‌‌های آزاد را ‌‌‌می‌بیند و بی‌توجهی به عقلانیت، حکمت‌ها و مصلحت‌ها در روابط خارجی را ملاحظه ‌‌‌می‌نماید؛ لذا اینها را از اساس و بنیان با گذشته همسان فرض ‌‌‌می‌کند و بی‌تدبیری‌‌‌ها در رفتارها و ناکارآمدی‌‌‌ها و ساختارهای معیوب کنونی و گزینش مشی انزواگرایی و عدم تعامل حکیمانه و مصلحت‌اندیشانه با مجامع بین‌المللی و … را میراث عصر امام تصور می‌نماید. نسل جوان ما حق دارد این وضعیت را نتیجه ساختارهای غلط پیشین و برون‌داد قانون اساسی فعلی بداند چون به او این اجازه داده نشده که با آن دوران گوهربار به‌درستی رودررو و در عمل آشنا شود؛ دورانی که نخست وزیرش مهندس میرحسین موسوی بوده و در بدترین شرایط کشور در جنگ و نابسامانی‌‌‌های دوران پس از انقلاب، توانست ارزش پایه پول ملی را حفظ کند، از نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی و ناپایداری در اقتصاد خرد و کلان پیشگیری کند، اجازه وجود ذره‌ای اختلاس و دزدی و غارت بیت‌المال را ندهد و از طرف دیگر با ایجاد همبستگی و انسجام ملی و محبوبیت فرهنگی و تحکیم تعلق خاطر آن نسل با ریشه‌‌‌های اسلامی و انقلابی، بدون تعارض منافع و تناقض افکار، جنگ و کشور را به نحو احسن اداره نماید.
پس از آن هم یکبار دیگر ملت فهیم ایران توانست در تبلور قانون اساسی و در بستر انتخاباتی آزاد، با آغاز دوره‌ای درخشان و بالنده از دوم خرداد ۱۳۷۶ با ایجاد فرصت‌‌‌های طلایی رشد و پیشرفت و توسعه باثبات در عین تعامل عقلانی با دنیا و داعیه‌داری گفتگوی بین تمدنها و بهبود شاخص‌‌‌های اقتصادی از جمله دستیابی به نرخ تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی ۸ درصدی و جامعه پویا از نظر توسعه فرهنگی و سیاسی و حیات علمی و فکری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و … به تثبیت نظام بیندیشد.
متاسفانه آن روند ادامه نیافت و پس از آن جریانی بر کشور و دولت غالب شد و امروز نیز به مدد پشت کردن به قانون اساسی بر قدرت مسلط است که نسبتی با اندیشه و عمل امام خمینی‌(ره) ندارد. امروز پس از گذشت ۳۳سال از رحلت امام خمینی، ملت ایران، دردمندانه مشاهده ‌‌‌می‌کند که مسئولین کشور از آرمان‌‌‌ها و دستاوردهای انقلاب به شدت فاصله گرفته‌اند. امروزه آزادی و استقلال در کشور بسیار کم‌رنگ‌‌‌ و کم‌رنگ‌‌‌تر شده و میزان، رای ملت نیست. انتخابات تحت لوای نظارت استصوابی و بدون حضور همه سلایق سیاسی و با قهر مردم برگزار میشود که قطعا مخالف باورهای عینی بنیانگذار انقلاب است. متأسفانه حضور نظامیان در سیاست و اقتصاد و فرهنگ که همیشه بر خلاف نظرات امام خمینی بود، اکنون به رویه‌ی همیشگی تبدیل شده‌است. به این فهرست تلخ ناسازگار با اندیشه امام میتوان بسیاری از موارد دیگر را نیز افزود.
حزب مجمع ایثارگران معتقد است این وضعیتِ فراموش شدن مردم و نادیده انگاشتن نظرات نخبگان و نمایندگان سیاسی مردمی و انزوای بخش بزرگی از یاران و نزدیکان امام را نباید به نام امام خمینی نوشت زیرا نام معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) برای ملت ایران یادآور مبارزه با استبداد، استعمار و تحجر دینی و تاسیس جمهوریت و تجربه‌ی مردمسالاری دینی است. فریاد بلند آن امام که میزان را در تمام شئون حکومتی، رای مردم می‌دانست و دردمندانه بر این باور بود که خدشه در جمهوریت، آسیبی جدی بر اسلامیت نظام است، هیچگاه نباید از ذهن و ضمیر مردم ایران پاک شود. جامعه‌ی جوان ما حتما می‌تواند با شناختی عمیق و عاری از تعصب و با درکی صحیح از شرایط زندگی امام بزرگوار، او را به عنوان رهبری آزادی‌خواه، استقلال‌طلب و دوران‌ساز بشناسد. به اعتقاد ما اگر نبود انحرافات و تحریفات عامدانه و یا سهوی از خط اصیل امام، آنچه امروز جامعه با آن مواجه است، چنین تلخ و گزنده نبود.
«حزب مجمع ایثارگران» ضمن بزرگداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی و ادای احترام به شهدای پانزده خرداد و همه بزرگان و شهیدانی که در بالندگی این انقلاب نقش داشته‌اند، بار دیگر با آرمان جاوید انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تجدید بیعت می کند و با این دغدغه‌ی ایشان در وصیت‌نامه همراه است که فرمود: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش ‌‌‌می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند.»
غم دل با که بگویم که مرا یاری نیست
ماییم و یکی خرقۀ تزویر و دگر هیچ  (امام خمینی)
والسلام علی من اتبع الهدی
حزب مجمع ایثارگران/۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱