در گفت و گو با صبح ما؛

یک تحلیلگر اقتصادی به صبح ما گفت: ما با مسئله‌ای به‌نام حجم دلار مواجه هستیم، یعنی الان هیچ پولی نمی‌تواند در دنیا به‌اندازه دلار معاملات جهانی را انجام دهد.

 

صبح ما | تحریم‌ها سبب شده اقتصاد کشور نوسانات زیادی را ببیند و به‌دنبال آن سفره زندگی مردم کوچکتر شود. سفره‌ای که اگر روزی قرار بود نفت بر سر آن بیاید اما حالا جای خالی نان و برنج در آن احساس می‌شود. با این وجود اگرچه چند ماهی از روی کار آمدن دولت جدید نمی‌گذرد اما روند افزایشی قیمت‌ها بلکه با سرعت بیشتری ادامه دارد طوری‌گه برخی کارشناسان معتقدند در دولت فعلی نوسانات قیمت حفظ شده و ثبات قیمت نداشته‌ایم. درهمین‌باره آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان به پایگاه خبری صبح ما می‌گوید: «به نظرم اگر نتیجه عملکرد اقتصادی دولت را روی قیمت‌ها بررسی کنیم؛ وخیم شدن اوضاع را بیشتر می‌بینم تا بهبود وضعیت را، حالا شاید دولت هنوز به‌خوبی مستقر نشده و هنوزم افراد دارند برای مسئولیت‌ها تعیین می‌شود، اما با این وجود بهبودی نمی‌بینم و ثبات قیمت نداشته‌ایم.»

حالا با وجود این‌که تغییرات نرخ دلار و تحریم‌ها سبب شده سفره زندگی مردم کوچکتر شود اما دولت فعلی از این صحبت می‌کند که می‌خواهد اقتصاد ایران را از دلار جدا کند. بغزیان با اشاره به این مسئله بیان می‌کند: «یک موقع هست که دنیا می‌خواهد از دلار رها شود بنابراین نفت و طلا را برحسب یورو قیمت گذاری می‌کند، البته اقداماتی دراین‌باره شده که به نتیجه نرسید، چراکه ما با مسئله‌ای به‌نام حجم دلار مواجه هستیم، یعنی الان هیچ پولی نمی‌تواند در دنیا به‌اندازه دلار معاملات جهانی را انجام دهد، اگر قرار باشد معاملات نفت با یورو باشد اروپایی‌ها باید بپذیرند که حجم پول‌شان را زیاد کنند تا این قبیل معاملات انجام شود، بنابراین منظور برخی از این‌که می‌گویند می‌خواهند اقتصاد را از دلار جدا کنند روشن نیست.»

وی ادامه می‌دهد: «شاید منظور آقایان از جدا کردن اقتصاد از دلار، مسئله‌ دلاریزه شدن اقتصاد است. یعنی وقتی دلار می‌شود ۳۰ تومان، تولید کننده لبنیات، شیر را گران می‌کند، مسکن و خودرو و حتی دستمزد کارگر گران می‌شود، چنین وضعیتی به مدیریت نرخ ارز بانک مرکزی برمی‌گردد. وقتی چیزی را شما مدیریت نکنید برای‌تان تبدیل به معضل می‌شود.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان می‌کند: «شاید منظور دیگرشان از رها شدن اقتصاد از دلار این است که می‌خواهند درآمدهای ارزی را به دلار دریافت نکنند، که بیشتر نگرانی من اینجا است، دلارهای ما در کره‌جنوبی، هندوستان، امارات و کشورهای دیگر بلوکه شده که آن‌ها نمی‌توانند دلار را از طریق مجاری قانونی به‌دلیل مباحث مربوط به FATF، سوئیفت، وجود تحریم‌ها به‌دست ما برسانند، بنابراین دلارهای ما را به چیز دیگری تبدیل می‌کنند، درچنین وضعیتی هزینه معاملات ما افزایش پیدا می‌کند، گاهی مجبور می‌شویم به‌جای دلار یک مشت کالا تحویل بگیریم که آن هم صرفاً برای دور زدن ماجرای تحریم است. لذا وقتی عملاً ما با دلار سروکار داریم و چیزی جایگزین آن وجود ندارد نمی‌توانیم از نوسانات آن خلاصی پیدا کنیم، تنها راهش مدیریت نرخ ارز است، نه این‌که قیمت آن دائم بالا و پایین شود و نتایج آن بر سر سفره مردم مشخص شود.»

از طرفی چند روز قبل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان در دیدار با مقامات یک بار دیگر بیان کرد که اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، بغزیان در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اقدامی ممکن است می‌گوید: «مگر می‌شود اقتصاد ما به مذاکرات هسته‌ای گره نخورده باشد، حتی نتیجه این مذاکرات به اقتصاد کشورهای اروپایی و امریکا هم مربوط است، چراکه مانعی برای مبادلات سایر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی با ایران است و سود آن‌ها را تهدید می‌کند، اما باید گفت این مسئله به سفره مردم در آن کشورها وارد نمی‌شود. اقتصاد ایران به مذاکرات گره خورده است، اگر اوایل کار بود می‌توانستیم با نظارت و مدیریت مناسب ارز، با حیف و میل نکردن ارزهای ۴۲۰۰تومانی، با مدیریت کالاهای داخل کشور درباره احتکار آن‌ها مسئله را مدیریت کنیم. بنابراین اقتصاد به مذاکرات گره خورده است اما اگر قرار است تلاشی دیگری داشته باشیم باید خود تحریمی‌ها را حذف کنیم، یعنی مثلاً احتکار کالا که دارد انجام می‌شود را کنار بگذاریم، وقتی نهاده‌های دامی در گمرک باقی مانده که به تحریم ربطی ندارد. این موارد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که باید برای آن هرچه زودتر و بهتر برنامه داشت.»