مسئله بسیار ساده است؛ یا رئیس‌جمهور از انتصاب‌های فامیلی در دولت خبر ندارد و اعضای دولت به او راست نمی‌گویند و جناب‌شان را در جریان امور قرار نمی‌دهند یا این رسانه‌ها اسامی کذبی را منتشر می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت رفاه و گردشگری تامین برای دختر خود حکم مسئولیت صادر کرده است، دستور فوری برای لغو این حکم صادر شد. علاوه بر این با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، دستور عزل این مدیرعامل که از دوره‌های گذشته به این سمت منصوب شده بود صادر شد. ظاهرا آش انتصاب‌های فامیلی در دولت سیزدهم آن اندازه شور شده که مجبور به برکناری پدر و دختر شدند! روایت انتصاب‌های فامیلی در دولت به داستان دنباله‌داری تبدیل شده است. آنچه را تکذیب می‌کنند که هر روز اخبارش در رسانه‌ها منتشر می‌شود و حکم انتصاب‌هایی به نام همسر یا دختر و حتی مادرزن مسئولان مهر و امضا می‌شود. نکته قابل تامل آنجاست که رئیس‌جمهور هم ظاهرا این تکذیب‌ها را باور کرده چنان که چندی قبل در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسئول دولت پی‌گیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ما در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم. ملاک انتصابات، شایسته سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.» پیش از رئیس‌جمهور، رئیس دفتر ایشان یعنی اسماعیلی چنین به آنانی که به افشای انتصاب‌های فامیلی در دولت می‌پرداختند، انتقاد کرد: «طرح این مسائل با ذهنیت سازی غیر واقعی و مجعول، نشانگر آن است که عده‌ای به دنبال جفا به این دولت هستند. این در حالی است که مصادیق مطرح شده بر خلاف واقعیت‌ها است. نقطه قوت این دولت این است که انتصابات فامیلی نداریم.» اما انتصاب‌ها واقعیت داشت و دارد. با مرور انتصاب‌های اخیر در دولت و شهرداری لیست بلندی از انتصاب‌های فامیلی تهیه می‌شود که چند روز پیش برخی رسانه‌ها این لیست را منتشر کردند. مسئله بسیار ساده است؛ یا رئیس‌جمهور از انتصاب‌های فامیلی در دولت خبر ندارد و اعضای دولت به او راست نمی‌گویند و جناب‌شان را در جریان امور قرار نمی‌دهند یا این رسانه‌ها اسامی کذبی را منتشر می‌کنند. عصر ایران به حضور تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق هم اشاره کرده و نوشته است: «حضور این همه مشاور و مدیر از یک دانشگاه در دولت، مصداق همین ناامیدی است. کار به جایی رسید که می‌گفتند برای رسیدن به دولت باید سه قطعه عکس داشت و یک مدرک از دانشگاه امام صادق (ع) و لاغیر.»
 مروری بر انتصاب‌های فامیلی
در این گزارش به برخی از این انتصاب‌های فامیلی منتشر شده اشاره می‌شود: خبرآنلاین آورده میثم نیلی که از سوی وزیر ارشاد حکم عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را دریافت کرده، برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است زینب کدخدا با حکم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سمت رئیس دانشکده دندانپزشکی منصوب شد. این درحالی است که برخی رسانه‌ها خبری حاکی از اینکه او دخترخاله همسر ابراهیم رئیسی است، منتشر کردند که تکذیبی درپی نداشت. مسعود فیاضی، برادر داماد زاکانی و معاون زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس، از سوی رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش معرفی شد که البته پشت سد «بهارستان» ماند و نتوانست رأی اعتماد بگیرد. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با صدور حکمی، محمدمهدی رحیمی، باجناق فریدالدین حدادعادل را به سمت «مدیرکل روابط عمومی» منصوب کرد. سایت تابناک وابسته به محسن رضایی خبر داد که «سیدمحمدمهدی احمدی (داماد محسن رضایی) به‌عنوان مدیرعامل بانک شهر برگزیده شد؛ خبری که ظاهراً به مذاق عده‌ای خوش نیامده است.» درپی واکنش‌های اعتراضی، او اعلام کرد که «زمانی که از او درباره این موضوع سؤال کردند او در پاسخ عنوان کرد که استخاره کرده و بد آمده در نتیجه از این سمت انصراف داده است! البته احمدی هم‌اکنون قائم‌مقام بانک شهر است و آن پست در استخاره بد نبوده است! الهام اکبری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور آموزش‌های شهروندی، همسر احمد نادری نماینده مجلسی است که اخیرا رفتنش به ورزشگاه رئال مادرید را برای «مردم‌شناسی»دانسته بود، جنجالی شد. سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری پسر محمدحسین صفارهرندی- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام. حسین عامریان فرزند لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجلس درست یک هفته بعداز آنکه مشی دولت رئیسی را مشی پیامبر توصیف کرده بود، به سمت ریاست موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد رسید. جواد اوجی وزیر نفت در حکمی پیام کهتری انور از نزدیکان سعید جلیلی را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد.
 هویت حامیان انتصاب‌های فامیلی
 البته برخی هم به دلیل نزدیکی به دولت رئیسی به دفاع از انتصاب‌ها پرداختند مانند فریدون عباسی که زمانی در دولت روحانی بود اما ترجیح می‌دهد حامی دولت سیزدهم باشد. او می‌گوید: «بعضی از افراد با مسئولان رده بالاتر، حداقل نسبت فامیلی یا آشنایی دور دارند که این موارد را نباید بزرگ کرد… نباید جامعه را از خدمات افراد شایسته محروم کرد.» هویت خبرگزاری ایرنا یا خبرگزاری دولت هم مشخص است و خواسته یا ناخواسته چاره‌ای ندارد جز اینکه بنویسد: «انتقاد و یا حتی اعتراض به انتصابات در دولت سیزدهم از مهم‌ترین و البته مبهم‌ترین موضوعاتی است که از همان زمان آغاز به کار رسمی دولت در مرداد در رسانه‌های داخلی و خارجی مورد توجه و تحلیل قرار گرفت. منتقدان، دولت و اعضای کابینه را به سبب انتخاب همکاران و همراهان خود در مسئولیت جدید مورد انتقاد قرار می‌دهند و عمده این انتقادات در دو جبهه متفاوتی پیگیری می‌شود که در تیترها و تحلیل‌ها گرچه در یک دسته قرار می‌گیرند اما دو نوع متفاوت هستند.»
منبع: آرمان