اختصاصی؛

بر اساس گزارش‌های اخیر، تقریباً به نظر می‌رسد که روس‌ها دوست دارند فرصتی برای جنگیدن ( داگ فایت) با جنگنده‌های آمریکایی داشته باشند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از ۱۹۴۵، آیا روسیه در حال تلاش برای شروع جنگ با ایالات متحده است؟ خلبانان نظامی احتمالاً تمام دوران حرفه‌ای خود را برای آموزش نبرد‌های هوایی صرف می‌کنند، فقط هرگز این شانس را ندارند که واقعاً مهارت‌های خود را محک بزنند.
این امر مسأله خوبی است اما خلبانان روس تلاش می‌کنند تا با ایالات متحده در «داگ فایت» (اصطلاحی است که به نبرد هوایی بین هواپیما‌های جنگنده اطلاق می‌شود که از فاصله نزدیک انجام می‌شود) بر فراز آسمان سوریه شرکت کنند.
روسیه چه می‌کند؟
بر اساس گزارش هفته گذشته وال استریت ژورنال، هواپیما‌های جنگی مسلح روسیه بار‌ها با پرواز‌های خطرناک در نزدیکی جنگنده‌های جت آمریکایی و همچنین بر فراز نیرو‌های آمریکایی بر روی زمین، توافقات دیرینه با ایالات متحده را نقض کرده‌اند. در گزارش اشاره شده است که علاوه بر این پهپاد‌ها بار‌ها نیرو‌های آمریکایی را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند که خطرات جدیدی تنها با یک اشتباه محاسباتی مرگبار بین دو ابرقدرت نظامی ایجاد می‌کند.
از آغاز ماه مارس، جت‌های روسی دست کم ۸۵ بار «پروتکل‌های خلع درگیری» را نقض کرده‌اند، از جمله ۲۶ مورد وجود داشته است که هواپیما‌های کرملین خیلی نزدیک به پایگاه‌ها و نیرو‌های ائتلاف در سوریه پرواز کردند. در حال حاضر حدود ۹۰۰ پرسنل آمریکایی برای مشاوره و کمک به گروه‌های شورشی که اکنون با نیرو‌های دولتی می‌جنگند، در سوریه حضور دارند. علاوه بر این، پنتاگون همچنان به حملات هوایی و حملات خود در سراسر منطقه خاورمیانه به عنوان بخشی از ماموریت یک دهه‌ای خود برای مهار داعش ادامه می‌دهد. مسکو از تلاش‌های دولت سوریه برای سرکوب شورشیان ضد دولتی حمایت می‌کند. به این دلایل، مقامات نظامی ایالات متحده و روسیه به طور منظم از طریق تماس‌های تلفنی در جهت رفع درگیری که امکان به اشتراک‌گذاری جزئیات مربوط به ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده، از جمله علائم تماس هواپیما و کد‌های انتقال الکترونیکی هواپیما‌ها را فراهم می‌کند، ارتباط برقرار می‌کنند. هدف از این کار این است که اطمینان حاصل شود که هواپیما‌های آمریکا و روسیه با یکدیگر درگیر نشوند.
طعمه قرار دادن ایالات متحده در جنگ؟
بر اساس گزارش‌های اخیر، تقریباً به نظر می‌رسد که روس‌ها دوست دارند فرصتی برای جنگیدن ( داگ فایت) با جنگنده‌های آمریکایی داشته باشند.
«ژنرال الکسوس گرینکویچ»، رئیس فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با مارکوس ویزگربر از دیفنس وان گفت: خلبانان روسی بسیار خصمانه در نحوه نزدیک شدن به ما عمل کرده‌اند. آن‌ها به شدت علیه ما مانور می‌دهند، در حالیکه پروتکل‌های ما حاکی از آنند که ما باید چندین مایل از هم فاصله داشته و فقط یکدیگر را زیر نظر داشته باشیم.
گرینکویچ افزود: آن‌ها تجاوزکارانه مانور می‌دهند، تقریباً مثل این که در حال تلاش برای داگ فایت هستند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است.
در ماه مارس، یک پهپاد جاسوسی MQ-۹ Reaper نیروی هوایی ایالات متحده پس از اصابت با یک جت جنگنده روسی سوخو-۲۷ (با نام گزارش ناتو \”فلانکر\”) بر فراز دریای سیاه سرنگون شد. مقامات نیروی هوایی، اقدامات خلبانان روسی را \”ناامن و غیرحرفه ای\” خواندند و هشدار دادند که ممکن است باعث سقوط هر دو هواپیما شود.
کرملین متعاقباً جوایز دولتی را به خلبانان جت‌های روسی اعطا کرد.
در همان ماه، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، جمعی را در هند به خنده درآورد، زمانی که تلاش کرد ادعا کند که تهاجم روسیه به اوکراین واقعاً علیه تهاجم به کشورش انجام شده است. وی همچنین اظهارات عجیب و غریبی کرده است که تجاوز ناتو همان چیزی است که اکنون در پشت جنگ در اوکراین است.
شاید خلبانان واقعاً این اظهارات را باور داشته باشند و معتقدند جنگ با غرب در حال حاضر در جریان است. اگر چنین باشد، می‌تواند درگیری‌های بسیار خطرناکی در آسمان ایجاد کند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری