علی بیگدلی

باید درعرصه سیاست خارجی رفتاری معقولانه و مبتنی‌بر منافع ملی و براساس حقوق و روابط بین‌المللی داشته باشیم. این مساله ضرورت اصلاحاتی را در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد.

 

علی بیگدلی نوشت:

خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود؛ اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند. بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم. این امر را معاون بانک مرکزی در روزهای گذشته تایید و عنوان کرده که میلیاردها دلار از منابع مالی ایران در اروپا آزاد شده اما عدم‌تصویب FATF به مانعی در این مسیر بدل شده است. باید توجه داشت که عاقبت راهی که با عدم‌پیوستن ایران به FATF شروع شده، تبدیل شدن ایران به کشوری مانند کره‌شمالی است. ما باید انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم با کشورهای مختلف دنیا مبادله آزادانه مالی داشته باشیم یا خیر، آیا می‌خواهیم کالاهای خود را فروخته و پول آن را دریافت کنیم، آیا می‌خواهیم از کشورها و شرکت‌های مختلف خارجی کالاهایی بخریم یا خیر. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، باید عضو FATF شویم. فکر می‌کنم با دستوری که رهبری داده و موافقتی که ایشان با درخواست دولت برای بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت داشتند، راه پیوستن ایران به FATF نسبت به گذشته هموارتر شده است و شاید در دولت آینده محقق شود.
قطعا این موضوع تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود لوایح FATF  با نگاه مثبت‌تری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال در دوره قبلی، لوایح FATF در شرایطی مورد بررسی قرار می‌گرفتند که آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت ترامپ نیز هر روز تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد. باید متوجه باشیم که شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. باید درعرصه سیاست خارجی رفتاری معقولانه و مبتنی‌بر منافع ملی و براساس حقوق و روابط بین‌المللی داشته باشیم. این مساله ضرورت اصلاحاتی را در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد. باید یادمان باشد نگاه سیاسی؛ نه حقوقی و فنی به FATF در دوره قبل چگونه موجب قفل شدن روابط بانکی شد. قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند و حساب ایرانیان مقیم چین و حتی تجار و دانشجویانی که سال‌هاست در آن کشور حضور دارند، بسته شده و برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود. این موضوع موجب شده است ایران نتواند مطالبات خود را از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، هند، عراق و اروپا دریافت کند. بنابراین برای رفع این مشکل باید در خصوص FATF تصمیم متفاوتی اتخاذ کنیم.
منبع: آرمان