در گفت وگو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم به صبح ما گفت: شورای نگهبان تمام حرف‌هایی که درباره آقای لاریجانی گفته برخلاف قانون انتخابات است و براین اساس حق یک نامزدی مانند آقای لاریجانی که شخصیت معتبر اصولگرایی محسوب می‌شود را نقض کرده است.

 

صبح ما| درپی رسانه‌ای شدن دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته یک‌بار دیگر عملکرد شورای نگهبان مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

دراین‌باره، حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم شورای اسلامی به پایگاه خبری صبح ما می‌گوید: «قانونی‌ که در مجلس تصویب شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل اختلاف مجلس و شورای نگهبان مجدد مورد تصویب قرار گرفت بیان می‌کند که رسیدگی به صلاحیت نامزدها در انتخابات باید بر اساس اطلاعاتی باشد که از چهار مرجع قانونی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، ثبت احوال و اداره تشخیص هویت، چهار مرجعی هستند که اطلاعات مربوط به کاندیداها را به شورای نگهبان ارسال می‌کنند. و شورای نگهبان در چارچوب اطلاعات همین چهار مرجع قانونی و اطلاعات رسمی آن‌ها می‌تواند به صلاحیت نامزدها انتخابات رسیدگی کند.»

انصاری راد بیان می‌کند: «بعد از نظر شورای نگهبان اگر رد صلاحیتی برای یک نامزد اتفاق افتاد، این شورا باید دلایل رد صلاحیت را به صورت کتبی به کاندیدا اعلام کند و همچنین آن نامزد حق شکایت به دادگستری را دارد. بنابراین در هنگام بروز اختلافِ نظر، مرجع نهایی حل اختلاف دادگاه است و نظارت استصوابی شورای نگهبان هم نقض کننده این قانون نیست، درحالی‌که شورای نگهبان قانون را کاملاً نقض کرده است.»

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم ادامه می‌دهد: «آقای جنتی با صراحت می‌گوید ما اطلاعات خودمان را داریم، برهمین اساس ۳۰۰هزار بازرس به مراکز انتخاباتی ارسال می‌کنند که برای همین اقدام بودجه زیادی از دولت می‌گیرند و بازرس‌ها در حوزه‌های انتخابیه از گوشه و کنار اطلاعاتی جمع می‌کنند و به شورای نگهبان می‌دهند، آقای جنتی معتقد است بر اساس تحقیقات خودمان رای به صلاحت یا عدم صلاحیت می‌دهیم که این رفتار غیرقانونی است. من از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب که نقدی به عملکرد شورای نگهبان دارند تعجب می‌کنم که قانونِ روشنِ مجمع تشخیص مصلحت را فراموش می‌کنند. قانون مجمع حاکم بر نظر شورای نگهبان است.»

وی یادآوری می‌کند: «بنابراین شورای نگهبان تمام حرف‌هایی که درباره آقای لاریجانی گفته برخلاف قانون انتخابات است و براین اساس حق یک نامزدی مانند آقای لاریجانی که شخصیت معتبر اصولگرایی محسوب می‌شود را نقض کرده است. شورای نگهبان فقط براساس اطلاعاتِ آن چهار مرجع که اسم بردم می‌تواند نظر بدهد و اگر خارج از آن باشد درست نیست. برخی خیال می‌کنند نظارت استصوابی یعنی شورای نگهبان هرکاری که توانست انجام بدهد، درحالی‌که این‌گونه نیست، اگر دستگاه قضایی عادلانه بررسی کند در این موارد شورای نگهبان محکوم است چراکه خارج از قانون حرف می‌زند. ضمن این‌که اگر چهار مرجعی که اسم بردم اطلاعاتی درباره نامزد انتخابات ارائه دادند که موجب رد صلاحیت او شود، باید آن اطلاعات را به خود کاندیدا هم ارجاع بدهند تا در صورت تمایل کاندیدا بتواند به دادگاه شکایت کند؛ و این عین قانون است.»