اختصاصی؛

تعداد کمی از اوضاع کشور راضی هستند و این نشان می‌دهد که رأی دهندگان ممکن است در هنگام انتخاب افرادی که به آنها در کنگره خدمت می‌کنند، تغییراتی بخواهند که نشانه بدی برای مجلس نمایندگان و سنا تحت کنترل دموکرات‌ها است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از وبگاه نشنال، رأی دهندگان ایالات متحده برای انتخابات میان‌دوره‌ای این هفته پس از یک سال که شاهد گسترش خشونت مسلحانه، ظهور بزرگ‌ترین جنگ اروپا در دهه‌های اخیر، نبرد تاریخی تورم و لغو حکم «رو علیه وید» بودند، به‌پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

این مسائل به ذهن بسیاری از رأی دهندگان، زمانی که می‌خواهند انتخاب کنند چه کسی نماینده آنها، نه فقط در کنگره، بلکه در فرمانداری‌ها و دفاتر ایالتی در سراسر کشور شود، خطور خواهد کرد.

نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه همه به این امید که در قدرت باقی بمانند یا حریف فعلی خود را از میدان به در کنند، ماه‌ها را صرف تنظیم پیام‌های خود کرده‌اند.

در اینجا چند مسئله وجود دارد که آمریکایی‌ها را در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ با تعداد بی‌سابقه به‌پای صندوق‌های رأی می‌کشاند:

 

به دنبال پول باشید

تورم که اکنون به ۸٫۲ درصد رسیده است، بر بودجه خانوارهای آمریکایی تأثیر گذاشته است؛ در نتیجه، بسیاری از رأی دهندگان ایالات متحده امسال با درنظرگرفتن امور مالی رأی خواهند داد.

داده‌های گالوپ نشان می‌دهد که بحث اقتصاد در میان ۴۹ درصد از کل رأی‌دهندگان ایالات متحده «بسیار مهم» است که بالاترین میزان برای یک دوره انتخابات میان‌دوره‌ای در تمام سال‌ها از سال ۲۰۰۲ است.

جو بایدن با استفاده از ذخایر استراتژیک نفت، تصویب قانون کاهش تورم و جار زدن تعداد استخدام‌ها در ایالات متحده، تلاش کرده است تا نگرانی‌های تورمی را از بین ببرد.

سقط جنین و جرم و جنایت نیز در میان نگرانی‌های رأی دهندگان ایالات متحده قرار دارد. در همین حال، کنترل اسلحه و مهاجرت همچنان «مسائل درجه سوم» هستند.

 

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر سر اقتصاد و سقط جنین اختلاف‌نظر دارند

درحالی‌که مسئله اقتصاد برای همه رأی دهندگان ایالات متحده بسیار مهم است، این امر برای رأی دهندگان جمهوری‌خواه موضوع مهم‌تری است که می‌تواند به نحوه رأی دادن آنها اشاره کند.

۶۴ درصد از رأی دهندگان جمهوری‌خواه در مقابل ۳۳ درصد دموکرات‌ها، اقتصاد را «بسیار مهم» می‌دانند.

یک نظرسنجی جداگانه که توسط ABC/Ipsos انجام شده است، نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها به جمهوری خواهان برای مدیریت اقتصاد اعتماد بیشتری دارند. در همین حال، حقوق باروری زنان همچنان موضوع اصلی رأی دهندگان دموکرات است، پس از آنکه دادگاه عالی اوایل سال جاری، حکم «رو علیه وید» را لغو کرد.

بایدن و دیگر رهبران برجسته دموکرات از تصمیم دادگاه عالی برای تشویق رأی دهندگان برای انتخاب سیاستمدارانی که برای تدوین حقوق باروری در قوانین فدرال تلاش می‌کنند، استفاده کرده‌اند. کاخ سفید و دیگران هشدار داده‌اند که جمهوری‌خواهان می‌توانند ممنوعیت فدرال سقط جنین را اعمال کنند، اگرچه جمهوری‌خواهان در این موضوع در کنگره دودستگی دارند.

در همین حال، روابط با روسیه که برای اولین‌بار مورد نظرسنجی قرار گرفت، ادامه جنگ در اوکراین سومین مسئله برای جمهوری خواهان و دموکرات‌ها است.

 

«کوین مک‌کارتی»، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، از حزب جمهوری‌خواه، گفت که اگر حزب محافظه‌کار مجلس نمایندگان را باز پس گیرد، دیگر «چک سفید» برای کشور جنگ‌زده وجود نخواهد داشت.

دموکرات‌ها زمانی که اعضای برجسته آن نامه‌ای به آقای بایدن فرستادند و از او خواستند مستقیماً با روسیه تعامل داشته باشد، به خود ضربه زدند. پس از مواجهه با انتقادات شدید، این هیئت به‌سرعت نامه خود را پس گرفت.

تغییرات اقلیمی، جرم و جنایت و مهاجرت همچنان مسائل جناحی باقی‌مانده است.

 

آمریکایی‌ها از آینده نگران هستند

تعداد کمی از اوضاع کشور راضی هستند و این نشان می‌دهد که رأی دهندگان ممکن است در هنگام انتخاب افرادی که به آنها در کنگره خدمت می‌کنند، تغییراتی بخواهند که نشانه بدی برای مجلس نمایندگان و سنا تحت کنترل دموکرات‌ها است.

از لحاظ تاریخی، کسانی که از وضعیت کنونی ناراضی هستند (جمهوری خواهان با ۶ درصد) بیش از آن دسته از رأی‌دهندگانی که نسبتاً از اوضاع راضی هستند (۳۱ درصد برای دموکرات‌ها) در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

بااین‌حال، داده‌های رأی‌گیری اولیه که توسط سی‌ان‌ان جمع‌آوری شده است نشان می‌دهد که دموکرات‌ها با تعداد بیشتری نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۸ در سه ایالت کلیدی، جورجیا، اوهایو و پنسیلوانیا به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند. درحالی‌که در مورد دموکرات‌ها این قضیه مثبت است رأی دهندگان این حزب به طور سنتی بیش از جمهوری خواهان از رأی‌گیری زودهنگام حمایت می‌کنند. این در حالی است که جمهوری خواهان بیشتری در روز رأی‌گیری انتخاب خود را می‌کنند.

علاوه بر این، گردآوری داده‌های نظرسنجی FiveThirtyEight در ۵ نوامبر نشان می‌دهد که ۴۶٫۵ درصد از رأی دهندگان آمریکایی از کنگره جمهوری‌خواه در مقابل ۴۵٫۳ درصد برای کنگره دموکرات حمایت می‌کنند.

 

ازبین‌بردن اعتماد به کنگره آمریکا

 

اعتماد به قوه مقننه در ایالات متحده، یا همان کنگره، پس از سال‌ها سطح اعتماد مشترک یکپارچه میان احزاب در کشور، به طور فزاینده‌ای جناحی شده است.

دو حزب سیاسی بزرگ ایالات متحده تا سال جاری هرگز اختلاف ۱۰ درصدی را در بی‌اعتمادی نقض نکردند.

نظرسنجی گالوپ تفاوت ۳۰ درصدی بین دموکرات‌ها (۵۴ درصد) و جمهوری خواهان (۲۴ درصد) را در سطح اعتماد آنها به کنگره نشان می‌دهد. در مقابل زمانی که هر دو حزب در دوره گذشته قانون‌گذاری ۳۸ درصد اعتماد مشترک داشتند.

شکاف حزبی‌تر در اعتماد به کنگره، نشان خوبی از فضایی که شاهد افزایش سطح اطلاعات نادرست، انکار انتخاباتی و خشونت سیاسی (جنبش ۶ ژانویه که بر اساس دروغی مبنی بر دزدیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به خشونت کشیده شد تا حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) است.

 

نظرسنجی نیویورک‌تایمز در اکتبر نشان داد که ۲۸ درصد از کل رأی دهندگان، از جمله ۴۱ درصد جمهوری خواهان، به صحت نتایج رقابت‌های میان‌دوره‌ای اعتماد چندانی ندارند.

 

جو بایدن: رئیس‌جمهور منفور

 

درحالی‌که ریاست‌جمهوری ربطی به صندوق‌های رأی این انتخابات ندارد، چگونگی نظر رأی‌دهندگان آمریکایی به بایدن می‌تواند نشان دهد که حزب دموکرات او در میان‌دوره‌ای چگونه عمل کرده است.

چگونگی سقوط قدرت در کنگره تا حد زیادی تعیین کننده بقیه دوره ریاست جمهوری او خواهد بود.

ازآنجایی‌که آقای بایدن، با ۵۳ درصد مخالفت، رتبه‌بندی پایینی دارد، انتخابات میان‌دوره‌ای ممکن است پاسخی به رسیدگی او به بزرگ‌ترین مسائلی باشد که ذهن رأی‌دهندگان را به خود مشغول کرده است، درحالی‌که رئیس‌جمهور تأکید می‌کند که انتخابات برای نجات دموکراسی نیز انجام می‌شود؛ اما رأی‌دهندگان آن را یک اولویت نمی‌دانند.

 

بایدن با محبوبیت کم خود، تا همین اواخر از مسیر مبارزات انتخاباتی دورمانده است و مشخص نیست که حضور او چه مقدار رأی برای نامزدهای دموکرات به همراه خواهد داشت.