اختصاصی؛

ازدواج کودکان در مکان‌های مختلف دلایل مختلفی دارد، اما اغلب اشتراکاتی وجود دارد که به فقر و فرصت‌های محدود برای دختران مرتبط است. نابرابری جنسیتی، کلیشه‌ها، قوانین ضعیف و ترس از بارداری خارج از ازدواج نیز در این امر نقش دارند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف)، اعلام کرده است که تعداد ازدواج‌های کودکان در سراسر جهان در حال کاهش است، اما با وجود سرعت بسیار پایین این روند، ‌امیدی برای از بین رفتن این رویه در این قرن وجود ندارد.
در گزارش جدید، یونیسف به طور تلویحی از این کاهش استقبال کرده است، اما هشدار داده به هیچ وجه به هدف توسعه پایدار خود یعنی خلاص کردن جهان از این معضل تا سال ۲۰۳۰ نزدیک نیست.
«کلودیا کاپا»، مؤلف اصلی این گزارش بیان کرد: خبر خوب این است که ازدواج کودکان در سراسر جهان رو به کاهش است. در ۱۰ سال گذشته، درصد ازدواج‌های کودکان از ۲۳ درصد به ۱۹ درصد [از کل ازدواج ها] کاهش یافته است. با این حال، سرعت این روند برای دستیابی به هدف حذف ازدواج کودکان تا سال ۲۰۳۰ کافی نیست، زیرا سالانه بیش از ۱۲ میلیون دختر زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کنند. بنابراین، اگر همه چیز تغییر نکند، ما به حدود ۳۰۰ سال دیگر نیاز خواهیم داشت تا ازدواج کودکان را به طور کامل حذف کنیم.
سازمان ملل تخمین می‌زند که ۶۴۰ میلیون دختر و زنی که امروزه در قید حیات هستند، قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند و سالانه ۱۲ میلیون دختر به عنوان «کودک همسر» تبدیل می‌شوند.
کاپا اظهار کرد: ازدواج کودکان در مکان‌های مختلف دلایل مختلفی دارد، اما اغلب اشتراکاتی وجود دارد که به فقر و فرصت‌های محدود برای دختران مرتبط است. نابرابری جنسیتی، کلیشه‌ها، قوانین ضعیف و ترس از بارداری خارج از ازدواج نیز در این امر نقش دارند.
این گزارش هشدار داده است که بحران آب و هوایی می‌تواند در ازدواج کودک همسران تأثیر‌گذار باشد.
کاپا گفت: بحران‌های بهداشتی، درگیری‌ها و بلایای طبیعی خطر را برای دختران افزایش می‌دهد زیرا آن‌ها ترک تحصیل می‌کنند و استرس مالی را به خانواده‌های خوداضافه می‌کنند. برخی از خانواده‌ها در این شرایط سخت سهوا ازدواج را راهی برای محافظت مالی، اجتماعی و جسمی از دختران خود می‌دانند. در حالی که ما همیشه نمی‌توانیم این بحران‌ها را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم تا بفهمیم چگونه ممکن است بر دختران تأثیر بگذارد.
کاهش نرخ ازدواج کودکان در جنوب آسیا که محل سکونت ۴۵ درصد از عروس‌های زیر سن قانونی جهان است، پشتوانه این روند کلی است. کشور هند به ویژه در حال پیشرفت در کاهش ازدواج کودکان است. اما در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا، از هر سه دختر یک دختر قبل از سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کند. نرخ ازدواج کودکان در غرب و مرکز آفریقا بالاترین میزان را داراست، که هفت کشور از ۱۰ کشور دارای بالاترین میزان در سطح جهان را دارند.
کاپا در بیانات خود اظهار کرد: علیرغم پیشرفت‌هایی که در ۲۵ سال گذشته انجام شده، تنها به نفع ثروتمندترین افراد بوده است، زیرا ازدواج کودکان در میان فقیرترین افراد افزایش یافته است. آفریقای جنوب صحرا همچنین با چالش خاصی روبرو است: علاوه بر درگیری، شوک‌های آب و هوایی و کووید ۱۹، جمعیت آن سریع‌تر از هر جای دیگری در جهان رشد می‌کند و از پیشرفت خود برای پایان دادن به ازدواج کودکان پیشی می‌گیرد.
ازدواج کودکان و داشتن رابطه جنسی در سنین پایین باعث مشکلات سلامتی بی‌شماری می‌شود و خطر مرگ در هنگام زایمان و عوارض جدی در بارداری را به همراه دارد.
کاپا افزود: اما ما می‌دانیم که پیشرفت در آفریقا امکان‌پذیر است و این گزارش رواندا و‌اتیوپی را به عنوان نمونه ذکر کرده است. پایان دادن به ازدواج کودکان با درآمد و مداخلات اقتصادی امکان‌پذیر است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری