عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح جامع برای مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها خبر داده است. این در حالی است که سال گذشته طرح اقدام راهبردی با همین تفکر و برای مقابله با تحریم‌‌ها تدوین که در نهایت به ادامه تحریم‌ها منجر شد. قانونی که به گفته روحانی مانع به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات […]

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح جامع برای مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها خبر داده است. این در حالی است که سال گذشته طرح اقدام راهبردی با همین تفکر و برای مقابله با تحریم‌‌ها تدوین که در نهایت به ادامه تحریم‌ها منجر شد. قانونی که به گفته روحانی مانع به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین شد، در حالی که اگر این قانون نبود قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ بخش عمده تحریم‌ها لغو و مردم اثرات مثبت آن را در سال جدید در زندگی خود احساس می‌کردند؛ اما بهارستان‌نشینان که در دولت روحانی ید طولایی در مخالفت با مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها داشتند، قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند تا این‌گونه سد محکمی در برابر نتیجه‌بخشی مذاکرات احتمالی ایجاد کنند.

در این مسیر موفق هم بودند؛ اما بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری روحانی مواضع نمایندگان اصولگرای مجلس تغییر کرد و تلویحا حامی مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها شدند. در این بین حتی بحث اصلاح قانون اقدام راهبردی هم چندی‌پیش مطرح شد؛ زیرا با قانون فعلی امکان موفقیت در وین ناممکن است و مردم از شرایط سخت اقتصادی برآمده از شدت بی‌سابقه تحریم‌ها خسته شده‌اند و غم نان مهم‌ترین چالش این‌ روزهای اکثر مردم ایران است.

در راستای تغییر مواضع اصولگرایان به‌تازگی شاهد توافق با سازمان انرژی اتمی بودیم؛ اتفاقی که در دولت روحانی به‌شدت مذموم بود، در دولت رئیسی با حمایت بهارستانی‌ها همراه شد تا نشان دهد توافق اگر در دولت اصولگرایان باشد تابو نیست، ولی در دولت روحانی گناهی نابخشودنی است. ازاین‌رو انتظار برای ازسرگیری مذاکرات وین و تلاش برای رفع تحریم‌ها قوت گرفت. حال با سخنان اخیر زهره الهیان برای تدوین طرح خنثی‌سازی تحریم‌ها ماجرا پیچیده‌تر از قبل شده است.

اگر نیاز به قانون برای مقابله با تحریم‌هاست که سال گذشته مجلس طرح‌نویسی خود را انجام داده است و نیازی برای صرف وقت و هزینه کلان در بهارستان نیست. هرچند قانون اقدام راهبردی هم‌اکنون هم قابلیت اجرای صددرصدی ندارد و نیاز به اصلاح آن است و اگر قرار بر نگارش طرح جدید است، باید با طرحی به اصلاح‌ واقع‌گرایانه در قانون اقدام راهبردی برای نتیجه‌بخش‌شدن مذاکرات احتمالی پرداخت، وگرنه نوشتن قانون جدید چه الزامی می‌تواند داشته باشد، آن‌هم قانونی که به جای کمک به رفع تحریم‌ها قرار است ایران را بیش از گذشته به دامن چین و روسیه بیندازد؛ زیرا دلیل نگارش این طرح به گفته الهیان، عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است. زهره الهیان در این رابطه گفته است: نمایندگان اخیرا به وزیر امور خارجه گفتند که در مقابل طرح کلان آمریکا مبنی بر انزوای اقتصادی ایران، طرح خنثی‌سازی تحریم‌ها را تدوین کنند.

زهره الهیان در گفت‌وگو با مهر، درباره آینده مذاکرات هسته‌ای توضیح می‌دهد: سیاست دولت رئیسی اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی است و در این راستا، شروع مذاکرات وین در دستور کار است و منعی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد. وی با بیان اینکه مذاکرات فرسایشی و بی‌نتیجه به‌هیچ‌وجه مد‌نظر دولت سیزدهم نیست، می‌افزاید: در دولت روحانی صرفا انجام مذاکره و بازبودن باب مذاکرات مطرح و مهم بود که در نهایت مذاکرات طولانی و فرسایشی شد و نتیجه‌ای هم نصیب ملت ایران نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرده است: در مقابل، مذاکرات مبتنی بر نتیجه در دولت سیزدهم دنبال خواهد شد و در این دولت مذاکرات به گونه‌ای ادامه خواهد یافت که منجر به لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران شود. الهیان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم باب جدیدی در عرصه دیپلماسی اقتصادی و مذاکرات باز خواهد شد، تصریح می‌کند: قاعدتا در دولت رئیسی همه ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در مسیر مذاکره با غرب تعریف نخواهد شد، بلکه توجه به فرصت‌های مهم تعامل اقتصادی و سیاسی با همسایگان و کشورهای آسیایی مدنظر است. وی ادامه می‌دهد: نمونه این مسئله را در عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای دیدیم که یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید و قطعا فصل جدیدی در روابط اقتصادی ایران با همسایگان رقم خواهد خورد و این اقدام حتما در خنثی‌سازی تحریم‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفته است: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هم از حضور جمهوری اسلامی ایران در این سازمان استقبال خوبی داشتند و این همکاری، دورنمای خوبی را در مسیر دیپلماسی اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال خواهد داشت.

الهیان با تأکید بر ضرورت خنثی‌سازی تحریم‌ها اظهار کرد: ما در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی داشتیم، تأکید کردیم در قبال طرح کلان و استراتژیک آمریکا برای انزوای اقتصادی ایران، وزارت امور خارجه باید طرح جامع، کلان و استراتژیک خود برای مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها را تدوین کند. وی تأکید کرد: قاعدتا ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، همه فرصت‌ها را در مذاکره با غرب نمی‌بینیم و افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در دستور کار دولت سیزدهم خواهد بود.

 

منبع: شرق