سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: برخی اقتدارگرایان همت خود را در این انتخابات به کار گرفته‌اند تا مشارکت به حداقل کاهش یابد در صورتی که انتظار می‌رود اشخاصی که ادعای پیروی از رهبری دارند، در اجرای فرامین ایشان باید پیش گام باشند.

 

اسماعیل گرامی مقدم درخصوص آخرین فعالیت‌های حزب اعتماد ملی برای انتخابات،‌ اظهار کرد: حزب اعتماد ملی در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مشارکت خواهد کرد ضمن اینکه نسبت به این دو سوم آرا که در جبهه اصلاحات به تصویب رسیده نقدهایی داشتیم اما در انتخابات حاضر خواهیم شد و تصمیم گرفتیم که نامزد حزبی نداشته باشد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: در حال بررسی گزینه‌ها هستیم و حزب بررسی کارشناسی نامزدها را به کمیته تعامل و دفتر سیاسی محول کرده است.

وی بیان کرد: نامزدهایی که حزب اتحاد و کارگزاران اعلام کرده‌اند باید بررسی شوند و دو سوم آرا کسب شود. علت اینکه فعالیت‌مان مقداری به تعویق افتاد این بود که ما نامزد حزبی داشتیم اما نامزد حزبی ما مخالف سازوکار دو سوم آرا بود و با این سازوکار اعلام آمادگی نکرد. تمامی اعضای حزب نیز با این سازوکار موافق نبودند.

گرامی مقدم اضافه کرد: در این چند روزی که فرصت است، نامزدها بررسی خواهند شد و نظرات خود را ارائه خواهند داد و ما نیز بررسی خواهیم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه حزب اعتماد ملی براساس واقعیت‌‌ها برخورد خواهد کرد نه براساس رویاها، گفت: ما می‌توانیم امروز نامزد اعلام کنیم اما چون مشخص است که افراد ردصلاحیت خواهند شد، شورای مرکزی اعلام چنین نامزدهایی را نه به صلاح حزب و نه به صلاح کشور می‌داند بنابراین ما منتظر هستیم که تمامی اشخاصی که قصد کاندیداتوری  دارند، ثبت نام کنند و پس از اینکه از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند،‌ مقبولیت‌شان توسط نظرسنجی در میان مردم سنجیده شود و سپس به نامزدی اصلح برسیم اما چون این پیشنهاد رد شد و ما خود را متعهد می‌دانیم که در جبهه اصلاحات حضور یابیم و برای اینکه به اختلافات دامن زده نشود و شکاف میان جبهه ایجاد نشود، از معرفی نامزد حزبی خودداری کردیم و فعلاً‌ در حال بررسی نامزدهای معرفی شده هستیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معیارهایی را تعریف کرده که یکی از آن معیارها، سلامت شخصیتی فرد است یعنی فرد در سابقه خود هیچ‌گونه نقطه تاریکی نداشته باشد و به لحاظ اخلاقی و مالی از سلامت برخوردار باشد و به عنوان یک شخص پاکدست شناخته شده باشد. همچنین فرد از احتمال بالایی از تأیید توسط شورای نگهبان برخوردار باشد. سرمایه گذاری بر نامزدی که مورد تأیید واقع نشود، آب در هاون کوبیدن است.

وی ادامه داد: سومین معیار شورای مرکزی این است که کمیته تعامل نامزدی را انتخاب کند که در بین مردم شناخته شده باشد و دارای مقبولیت عمومی باشد و از میزان رأی بیشتری برخوردار باشد.

گرامی مقدم در خصوص رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهر نیز بیان کرد: خیزی که هیأت‌های نظارت برای رد صلاحیت اعضای شورای فعلی برداشتند، نشان دهنده این است که همچنان تفکر اقتدارگرا در مجلس حاکم است و به رقیبان خود میدان نمی‌دهد. این افراد مطلق‌گرا هستند و به دموکراسی اعتقاد ندارند. صرفاً با نگاه‌ها و سلیقه‌های سیاسی افراد را رد صلاحیت کرده‌اند. این رفتار به مصلحت کشور نیست چرا که انتخابات شوراهاست که می‌تواند مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: ظاهراً اقتدارگرایان همت خود را در این انتخابات به کار گرفته‌اند تا مشارکت به حداقل کاهش یابد و کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ و شکسته شدن ویترین جمهوریت بر عهده این افراد است. هر نهادی که در جهت محدود کردن انتخابات اقدام کند، قطعاً در خدشه وارد شدن به جمهوریت نظام نقش دارد. ما این رفتارهای غیرقانونی را محکوم می‌کنیم و آنها را بر خلاف مصالح ملی می‌دانیم. البته این موضوع وابسته به این است که گوش شنوایی برای مشارکت حداکثری باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری به مشارکت حداکثری تأکید می‌کنند، انتظار است اشخاصی که ادعای تبعیت از فرامین رهبری دارند، در اجرای آن پیش گام باشند.

 

منبع: ایلنا