نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه ابلاغیه شورای نگهبان در جهت افزایش مشارکت نخواهد بود و تأثیر منفی بر نظر مردم خواهد گذاشت، گفت: اگر انتخابات آزاد برگزار شود و این محدودیت‌ها کنار گذاشته شود، اصلاح طلبان با امید پیروزی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

 

حسین کمالی در ارزیابی ابلاغیه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: مدت‌هاست که ما تقاضا می‌کنیم شورای نگهبان با سازوکاری که در گذشته پیش گرفته بود و ما آنها را گزینشی می‌دانیم، فاصله بگیرد و اجازه دهد تا یک انتخابات رقابتی و آزاد برگزار شود.

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران افزود: اینکه شرایطی را در نظر بگیرند که طبق آن شرایط، عده‌ای از شهروندان از حقوق اساسی خود محروم شوند، حرکتی مخالف مشارکت حداکثری است. اگر فرض را بر این بگذاریم که مشارکت حداکثری برای برگزارکنندگان انتخابات مهم نیست و حفظ موقعیت خودشان در اولویت است، باز هم باید آنها را به حفظ مقبولیت و مشروعیت نظام اسلامی دعوت کنیم تا این مهم را بر حفظ خود ترجیح دهند.

وی بیان کرد: اگر برگزارکنندگان انتخابات کرونا را بهانه‌ای برای میزان کم مشارکت مردم در انتخابات قرار دهند، لازم است یادآوری کنم که این بهانه‌ها قابل پذیرش نیست؛ میزان کرونا در آمریکا و در زمان انتخابات آمریکا بیشتر از همه کشور های دیگر بود. بود اما ۷۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند؛ توجیه کاهش مشارکت به دلیل بروز بیماری کرونا توسط مردم غیرقابل پذیرش است. باید باور کرد که محروم کردن مردم از حقوق اساسی‌شان پسندیده نیست اما ظاهراً‌ کاری است که برخی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی در خصوص شرایط سنی مطرح شده در این ابلاغیه نیز گفت: در حالی که سایر کشورها در حال جوانگرایی هستند و اشخاصی با سن پایین در حال اداره کشورها بویژه کشور های پیشرفته و توسعه یافته هستند، ما در کشور به افراد زیر ۴۰ سال میدان نمی‌دهیم. محدودیت ایجاد کردن برای اینکه اشخاص خاصی نتوانند در عرصه انتخابات حاضر شوند، و یا تعیین سقف برای کاندیدا توری امر پسندیده‌ای نیست و به نظر می رسد کار شورای نگهبان در جهت افزایش مشارکت نخواهد بود و تأثیر منفی بر نظر مردم خواهد گذاشت. این رفتارها شاید باعث شود که گروهی در وضعیت حداقلی بتوانند به نتایج حداقلی دست یابند، اما نظام اسلامی آسیب می‌بیند.

کمالی درباره احتمال موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات، اظهار کرد: اگر انتخابات آزاد برگزار شود و این محدودیت‌ها کنار گذاشته شود، اصلاح طلبان با امید به پیروزی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به جمهوریت نظام، افزود: ما باید به قانون اساسی بازگردیم. در زمینه‌های مختلف ما از قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم. قانون اساسی در بخش های مختلفی اجرا نشده است در صورتی که قانون اساسی، سند وفاق ملی ماست یعنی ما بر اساس قانون اساسی، با یکدیگر تعامل و زندگی می کنیم. اگر قانون اساسی به بهانه‌های مختلف اجرا نشود و با قوانین عادی و مقررات غیرعادی از اعمال قانون اساسی جلوگیری شود، شاهد تضعیف نظام خواهیم بود.

وی ادامه داد: در علوم سیاسی تقسیم‌بندی حاکمیت و دولت وجود ندارد دولت به مجموعه سه قوه گفته می شود. نه تنها قوه مجریه. برای حرکت دولت، هر سه قوه باید با یکدیگر در جهت تأمین منافع ملی و حقوق مردم هماهنگ باشند.

 

منبع: ایلنا