در گفت وگو با صبح ما؛

امیدواریم که زمینه‌ای فراهم شود تا در ماه‌های آینده نشانه‌هایی از افق روشن برای بهبود شرایط کشور دیده شود، اما با این اقداماتی که در این صد روز از عمر دولت گذشته است چندان زمینه روشنی دیده نمی‌شود.

 

یک فعال سیاسی گفت: امیدواریم که زمینه‌ای فراهم شود تا در ماه‌های آینده نشانه‌هایی از افق روشن برای بهبود شرایط کشور دیده شود، اما با این اقداماتی که در این صد روز از عمر دولت گذشته است چندان زمینه روشنی دیده نمی‌شود. امیدواریم خود دولت این صد روز را بازنگری کند تا ایرادات برطرف شود.

صبح ما | صد روز از آغاز به‌کار کابینه سید ابراهیم رئیسی گذشته است. طبق یک قانون نانوشته معمولاً با گذشت صد روز اول، عملکرد دولت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکردی که می‌تواند چراغ را ه آینده باشد و مشخص کند سکان هدایت دولت به‌کدام سمت و سو گرایش دارد.

درهمین‌باره حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «امروزه حکمرانی خوب از مسائل مهم است، ما موقعی می‌توانیم از حکمرانی خوب صحبت کنیم که نیروهای توانمند، با دانش و با تجربه‌ای به‌کار گرفته باشیم، به‌خصوص این‌که در وضعیت مناسب سیاسی و اقتصادی هم قرار نداریم. اگرچه نمی‌خواهیم در این صد روز ارزیابی دقیقی از دولت داشته باشیم ضمن این‌که امیدواریم همه‌چیز بهتر شده باشد اما آن‌چه که در این مدت گذشته است می‌تواند نشان دهنده‌ی افق آینده باشد، درحالی که خیلی افق روشنی دیده نمی‌شود.:»

وی ادامه داد: «زمینه‌ای فراهم نشده که بتوانیم با امیدواری به فردای بهتر نگاه کنیم، چراکه با شعارها و مسائل احساسی تغییری در وضع موجود ایجاد نمی‌شود، باید برنامه وجود داشته باشد و این برنامه‌ها هم باید بتوانند نقاط قوت گذشته را پیدا کنند و معطوف به آینده باشند. اداره یک کشور با برخوردهای شعاری و احساسی ممکن نیست، وقتی مردم مشکلات مختلفی دارند نمی‌شود که مدیران فقط بگویند حتماً در آینده همه چیز خوب می‌شود درحالی‌که باید زمینه این خوب شدن را فراهم کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: «باید فکر کنیم چرا به این روزها رسیدیم، یکی از مهمترین مسائل عدم توجه به نیروی انسانی است. وقتی منزلت و جایگاهی که باید برای نیروی انسانی قائل باشیم، قائل نمی‌شویم، به‌خصوص برای نیروی تحصیل کرده کشور، این نیروها وارد کشورهای دیگر می‌شوند و حتی مورد استقبال هم قرار می‌گیرند. ما باید بستر مناسب برای استفاده از این نیروها را فراهم کنیم؛ بسترهایی که با آن بتوانیم وقتی نیروهای انسانی ما برای کسب تجربه و علم از کشور خارج شدند مجدد به ایران برگردند، موقعی این زمینه برگشت برای آن‌ها حاصل می‌شود که انگیزه‌ای داشته باشند و بدانند به آن‌ها توجه می‌شود. لذا یکی از مواردی که می‌گوییم آیا در آینده افق روشنی دیده می‌شود توجه به این است که آیا زمینه‌ای فراهم کردیم که نیروی‌های انسانی خودمان را حفظ کنیم یا خیر؟»

کاشفی عنوان کرد: «علاوه بر مسئله نیروهای انسانی بحث سرمایه است تا بتوانیم چرخه تولید را به حرکت دربیاوریم، بخشی از این سرمایه باید توسط دولت تامین شود اما آیا دولت با وجود تحریم‌ها می‌تواند این سرمایه را تامین کند؟ دست دولت خیلی باز نیست. از طرفی مردم باید زمینه‌های امید به آینده را ببینند تا بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، همچنین شرکت‌ها و سرمایه‌گذارها باید بتوانند با دیدن زمینه مناسب در کشور اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین در وضعیت کنونی برای خروج از مشکلاتی که وجود دارد دو مسئله بسیار اهمیت دارد همانطورکه گفتم یکی استفاده از نیروهای انسانی کارآمد در بخش‌های مختلف و دیگری همین مسئله جذب سرمایه است، اما متاسفانه الان چشم‌انداز روشنی در این دو مسئله مهم دیده نمی‌شود.»

عضو حزب اتحاد ملت گفت: «دولت باید بتواند مشکل بیکاری را حل کند و حل این مشکلات در گروی استفاده از نیروی انسانی توانمند و تزریق سرمایه است، همین تحریم‌ها در گذشته مشکلات زیادی ایجاد کرده است که دولت باید آن را برطرف کند، کسانی‌که دیروز می‌گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره است و کسانی که با برجام برخورد غلط کردند باید جوابگو باشند، مسائلی که سبب شد ما زمان را از دست بدهیم و از دست دادن این زمان فشارهای زیادی به مردم وارد کرد، مردم در تنگنای اقتصادی هستند. الان امیدواریم که زمینه‌ای فراهم شود تا در ماه‌های آینده نشانه‌هایی از افق روشن برای بهبود شرایط کشور دیده شود، اما با این اقداماتی که در این صد روز از عمر دولت گذشته است چندان زمینه روشنی دیده نمی‌شود. امیدواریم خود دولت این صد روز گذشته را بازنگری کند تا ایرادات برطرف شود.»