اختصاصی؛

محمد مهاجری گفت: به‌نظرم اسم این پروژه را باید «قالیباف گیت» گذاشت، طوری‌که یک رسوایی برای مجلس و رئیس مجلس محسوب می‌شود. یعنی بدون اطلاع نمایندگان مجلس تغییراتی در مصوبه تصویب شده بودجه انجام می‌دهند. به‌طور جدی از شورای محترم نگهبان سوال دارم، آیا واقعاً تغییر دادن ردیف‌های بودجه بعد از این‌که بودجه به‌تصویب نمایندگان مجلس رسیده است قانونی است یا نه، آقای کدخدایی درباره این سوال جواب دهند.

 

صبح ما| کمیسیون تلفیقِ مجلس یازدهم شورای اسلامی در یک اقدام فرا قانونی مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ را تغییر داد. اقدام نامتعارف و بی‌سابقه‌ای که سبب شد برخی کنشگران سیاسی آن را «قالیباف ‌گیت» نامگذاری کنند.

اگرچه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از همان ابتدا تبدیل به میدان نزاع میان دولت و مجلس یازدهم شد اما بالاخره بعد از رفت و برگشت لایحه میان این دو نهاد و برگزاری جلسات متعدد توافق نهایی میان آن‌ها حاصل شد. لایحه‌ی توافقی در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت تا خط و مشی اقتصادی یک سال آینده کشور به‌تصویب اعضای خانه ملت برسد. با این وجود مدتی قبل خبرهایی از دست‌کاری کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه بودجه‌ی تصویب شده به‌گوش رسید. این مسئله چنان برخورنده بود که حتی تعدادی از نمایندگان مجلس سعی کردند با نوشتن نامه‌ای به هیئت رئیسه و رئیس مجلس صدای اعتراض خود را بلند کنند. در این میان خبرگزاری ایرنا نیز با انتشار جداول دستکاری شده ابعاد جدیدتری از این اقدام نامتعارف مجلس انقلابی روشن کرد.

آن‌طورکه این خبرگزاری از تغییر اعداد و ارقام دست‌کاری شده‌ در مصوبه بودجه گزارش داده نشان می‌دهد مسئله فراتر از چند تغییر ساده است. طوری که مثلاً اگر برای صندوق ذخیره بسیجیان، بودجه‌ای درنظر گرفته نشده بود در دستکاری کمیسیون تلفیق ۳۰میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است. بقیه موارد هم همین‌طور، ۲هزار و ۴۶میلیارد تومان به بودجه ۲هزارو ۱۲۱میلیاردی سازمان بسیج اضافه شده است تا بودجه این سازمان به ۴هزارو ۱۶۷میلیارد تومان برسد. ۱۰۲میلیارد تومان بیشتر از مصوبه مجلس توسط کمیسیون تلفیق به بودجه شورای عالی حوزه علمیه اضافه شده است. ۵٫۲میلیارد تومان به بودجه دانشگاه اهل بیت اضافه شده و سهم جامعه المصطفی العالمیه از این دست‌کاری ۲۰میلیارد تومان است. همچنین برای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ۵۰میلیارد تومان و درحالی‌که در مصوبه مجلس هیچ بودجه‌ای برای فعالان فضای مجازی صدا و سیما مصوب نشده بود کمیسیون تلفیق در اقدامی نامتعارف و فراقانونی بودجه این سازمان را یک هزارو ۵۰۰میلیارد تومان افزایش داده است.

حالا این اقدام مجلس یازدهم با نقدهای زیادی همراه شده است. در واکنش به تغییرات مصوبه بودجه، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا به خبرنگار سیاسی صبح ما می‌گوید: «به‌نظرم اسم این پروژه را باید «قالیباف گیت» گذاشت، طوری‌که یک رسوایی برای مجلس و رئیس مجلس محسوب می‌شود. یعنی بدون اطلاع نمایندگان مجلس تغییراتی در مصوبه تصویب شده بودجه انجام می‌دهند. به‌طور جدی از شورای محترم نگهبان سوال دارم، آیا واقعاً تغییر دادن ردیف‌های بودجه بعد از این‌که بودجه به‌تصویب نمایندگان مجلس رسیده است قانونی است یا نه، آقای کدخدایی درباره این سوال جواب دهند.»

مهاجری درباره انگیزه چنین اقدامی عنوان می‌کند: «آدم‌هایی که چندان علاقه‌ای برای انجام کارهای قانونی ندارند به‌نظر می‌رسد کارهای غیرقانونی برای آن‌ها کم هزینه‌تر است، و راحت‌تر به مقصود و مقصد می‌رسد. این خیلی بد است که کسی در هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق مجلس نوعی مدیریت داشته باشد که بتواند اصطلاحاً به سایر نمایندگان مردم کلک بزند.»

آن‌طورکه مشخص است این اقدام فراقانونی و نامتعارف مجلس انقلابی دیر یا زود مشخص می‌شد با این وجود برخی گمانه‌زنی‌ها معتقدند همزمانی انتشار فایل صوتی محرمانه گفت‌وگوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، که در روزهای گذشته بحث برانگیز شده است ربط نزدیکی با ماجرای دست‌کاری مجلس در مصوبه بودجه دارد. چراکه این اقدام رئیس و کمیسیون تلفیق مجلس انقلابی چنان غیرقانونی‌ست که باید بیشتر به آن پرداخته شود و افراد خاطی به آن جواب دهند اما حالا با انتشار فایل صوتی گفتوگوی وزیر خارجه  بخش زیادی از تمرکز رسانه‌ها، فعالان سیاسی و فضای مجازی به آن جلب شده طوری‌که توجه‌ها به تغییر غیرقانونی اعداد و ارقام بودجه را تحت تاثیر قرار داده است.