امروز درحالی برایتان می‌نویسیم که دانشجو و قلمش در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از هر زمان دیگری در یک قرن اخیر، در سختی و تنگنا قرار گرفته است.

 

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نامه ای به رییس‌جمهور از بی قانونی و نقض مکرر حقوق دانشجویی در این دانشگاه انتقاد کرد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای سید ابراهیم رئیسی
باسلام
امروز درحالی برایتان می‌نویسیم که دانشجو و قلمش در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیش از هر زمان دیگری در یک قرن اخیر، در سختی و تنگنا قرار گرفته است. رسانه‌ها و نشریه‌های‌مان را در این چند هفته در دانشگاه توقیف یا تعلیق از فعالیت کرده‌اند و انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی تبریز با بیش از ۶ دهه قدمت را به لغو مجوز ۹ ماهه محکوم کرده‌اند. در این دانشگاه با کسانی رو به رو هستیم که نه حکم به «آزادی احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی می‌دهند» (اصل ۲۶ قانون اساسی) و نه در آن «نشریات و مطبوعات را در بیان مطالب آزاد می‌دانند.» (اصل ۲۴ قانون اساسی)

جناب آقای رییس جمهور
پس از ماه‌ها مسمومیت گسترده مدارس که «اقدامی جنایتکارانه» بوده و هست، ما دانشجویان علوم پزشکی بنا به رسالت پزشکی خود که سوگند یاد کرده‌ایم در مقابل تهدید سلامت جامعه سکوت نکنیم، به این مسمومیت‌ها اعتراض کردیم؛ اما پاسخی که در قبال آن دریافت کردیم چه بود؟ در اقدامی ناباورانه، بالغ بر ۴۰ نفر را به کمیته انضباطی فراخوانده و احکام بلندمدت تعلیق از تحصیل برای‌شان صادر کردند. ما از اصل ۲۷ قانون اساسی سخن گفتیم. ما تکرار کردیم که «هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را سلب کند.» (اصل ۹ قانون اساسی). ما به آن‌ها گفتیم که «گسترش وسایل تحصیلات عالی از وظایف دولت است.» نه تعلیق از تحصیل و محدود کردن امکان تحصیلات عالی. اما به ما انگ آشوب و بلوا در دانشگاه زده و از حق تحصیل محروم کردند.

جناب آقای رییس جمهور
مگر روزگاری طالقانی‌ها دولت را موظف نکردند که «آزادی های سیاسی و اجتماعی را تامین کند.» (اصل ۳ قانون اساسی) و «امنیت قضایی عادلانه را برای همه فراهم آورده و تساوی عموم در برابر قانون را رعایت نماید.» (اصل ۳ قانون اساسی)؟ پس چطور نمایندگان دولت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با یاغی‌گری، قانون اساسی و حقوق اولیه‌مان را زیرپا می‌نهند؟ مگر در «همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق ندارند برای خود وکیل انتخاب نمایند.» (اصل ۳۵ قانون اساسی) ؟ پس چگونه هنگامی که از انتخاب وکیل برای دفاع از خود سخن گفتیم به ما ریشخند زدند؟

جناب آقای سید ابراهیم رئیسی
در بحبوحه‌ی اعتراضات ۱۴۰۱، شیوه‌نامه انضباطی را تغییر دادند تا بیش از پیش بتوانند حقوق دانشجو را زیر پا نهند. اما در عجبیم که همین اندک حقوق‌مان در شیوه‌نامه جدید هم رعایت نمی‌شود. اجازه‌ی مطالعه محتویات پرونده را ندادند که در تناقض با ماده ۷۴ همان شیوه‌نامه است. فردای روز تفهیم اتهام، شورای بدوی انضباطی برگزار کردند که ناقض تبصره ماده ۶۹ و ماده ۷۸ شیوه‌نامه است. پرونده ۱۰ نفر از دانشجوها را به کمیته انضباطی مرکزی وزارت ارسال کرده و هیچ ابلاغ کتبی‌ای نکردند(نقض ماده ۹۳). حتی بسیاری از احکام انضباطی‌مان را هم شفاها ابلاغ کردند(نقض تبصره ۱ ماده ۱۰۲) و با ایراد اتهام آشوب و بلوا در دانشگاه، کلمات را به تمسخر گرفتند. چه آشوب و بلوایی؟ اگر به مسالمت آمیزترین شکل اعتراض، نام آشوب و بلوا بگذاریم، دیگر امکانی برای اعتراض و مطالبه باقی می‌ماند؟
بنا به شهادت بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشجویان، تجمعات انجام شده، اخلالی در آسایش، تحصیل و نظم دانشگاه به وجود نیاورده‌است. چگونه است که منصوبان شما در جایگاه مدعی‌العموم، دانشجویان و دانشگاهیان را به ایجاد آشوب و بلوا متهم می‌کنند در حالی که عموم دانشگاهیان اعلام انزجار خود را از چنین احکامی اعلام می‌کنند؟ اگر این رویه استبداد نیست پس چه نامی می توان برآن نهاد؟ شما به عنوان ریاست جمهوری و مجری قانون اساسی، موظف هستید از آزادی‌های مصرح و حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی دفاع کنید. تجمع و کنش سیاسی، حق مسلم شهروندان و دانشجویان است. امروز باید عملکرد وزارتین بهداشت و علوم مورد نقد قرار گیرد و ایشان بابت زیر سوال رفتن قوانین و حقوق ملت را پاسخگو باشند نه اینکه دانشجویان به خاطر اعتراض به حق و وضعیت کشور مورد برخورد های گازانبری قرار گیرند. وضعیت به جایی رسیده که در یکی از جلسات دانشگاه به اینکه برخلاف قانون حقوق دانشجویان را پایمال کرده افتخار و در برابر دانشجویان گردن فرازی می‌کنند.

رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران
ما نه خارجی هستیم و نه تابعه کشوری دیگر، ما در این مملکت زاده شدیم و حقوق خودمان را مطالبه می‌کنیم.  در زمانه‌ای که نمایندگان اسرائیل، اقدامات خود در خصوص آذربایجان را علنا اعلام می‌کنند و راست برانداز نیز همپای آن‌هاست؛ بستن آخرین امکان‌های حق‌طلبی و فعالیت مدنی، معنایی جز هم‌گامی با اسرائیل و تقویت جریانات غیر مدنی و بالا بردن خشونت برای‌مان ندارد. تحلیل ما این است و آن را با افتخار بیان می‌کنیم و مسببان این وضعیت دانشگاه را همگام با سیاست‌های اسرائیل می‌دانیم.

جناب آقای سید ابراهیم رئیسی
جنابعالی بارها از بخشودگی احکام انضباطی سخن گفته‌اید. اما آن‌چه که می‌بینیم، دقیقا عکس آن است. در این دانشگاه بیش از همیشه احکام انضباطی صادر می‌کنند و مصمم‌تر از قبل تحصیل دانشجو را تهدید می‌کنند. آیا روسای زیردست، دستورات شما را زیرپا می‌نهند یا اساسا دستوری مبنی بر گفته‌هایتان به ایشان صادر نمی‌گردد؟
رییس جمهور محترم
ما بنابر وظیفه‌ی دانشجویی و شهروندی‌مان، به شما به عنوان ریاست قوه مجریه، مسئول اجرای قانون اساسی و ریاست شورای انقلاب فرهنگی از بی‌قانونی‌های مکرر و سیاست‌های سلیقه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نوشتیم. ما احکام انضباطی صادر شده را به رسمیت نمی‌شناسیم چون ناقض قانون است و از شما درخواست داریم که دستور بازگشت مسئولین به چهارچوب قانون را بدهید و با ناقضان قانون برخورد نمایید که نقض قانون بی‌راهه‌ای است که پایان خوشی برای هیچ کس نخواهد داشت.