اختصاصی؛

متاسفانه در دهه اخیر، تلاش مرموز و مذمومی صورت گرفته تا دفاع مقدس از سایه برخی چهره های تاثیرگذار خود خارج شود.

 

به گزارش صبح ما، با شروع هفته دفاع مقدس، پرداختن به موضوع دفاع و رشادت های ایثارگران و نقش مسئولین بیش از پیش موضوعیت پیدا می کند و در این میان، معمولا اظهارات کسانی که تجربه حضور در جبهه ها را دارند، مخاطبان بیشتری دارد. ولیکن به شرطی که روایت های آنها صادقانه بوده و توام با سیاست زدگی نباشد.

متاسفانه در دهه اخیر، تلاش مرموز و مذمومی صورت گرفته تا دفاع مقدس از سایه برخی چهره های تاثیرگذار خود خارج شود. برای نمونه، تعدادی از سرداران سپاه و یا چهره های نزدیک به قدرت، سعی کرده اند تا از نقش آیت الله هاشمی به عنوان فرمانده جنگ بکاهند یا اقدامات او را بی اهمیت جلوه دهند. که البته این دست از اقدامات، درست بعد از موضع گیری های متفاوت هاشمی در آخرین خطبه های نمازجمعه اش شدت گرفت.

در گامی فراتر، مشاهده شده که حتی صداوسیما به همراه تعدادی از رسانه های برخط، بارها تصویر آیت الله هاشمی را سانسور و او را به طرق مختلف به کوتاهی در کمک رسانی به جبهه ها متهم کرده اند. اتهامی که اسناد تاریخی و بازماندگان جبهه ها تاکنون آن را رد کرده و دلیلش را غرض ورزی های سیاسی دانسته اند.

با این حال، انگار که قرار نیست تخریب چهره های موثر دفاع مقدس محدود به فرمانده جنگ بماند و تنها در یک مورد، موضع گیری های تندی که علیه سه چهره مشهور دولتی آن دوران صورت می گیرد، پرده از پروژه تخریب چهره های دفاع مقدس برمی دارد.

به عنوان مثال، در برخی اظهارنظرهای مشوش در خصوص جنگ، به مقطعی اشاره شده که با حکم علی اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی به عنوان رئیس ستاد، بهزاد نبوی به عنوان معاونت لجستیک و سیدمحمدخاتمی به عنوان معاونت تبلیغات جنگ منصوب می شوند.

تخریب کنندگان اما تاکنون دلیل چنین انتصابی را کوتاهی دولت در تامین امکانات جبهه ها اعلام کرده اند و افرادی نظیر محسن رفیقدوست نیز از این اقدام به عنوان انداختن توپ در زمین دولت وقت نام برده اند.

اما میرحسین موسوی پاسخ روشنی به رفیقدوست و دوستانش داده و شرایط آن دوره را به خوبی ترسیم کرده است.

مهندس موسوی در تیرماه سال ۸۹ اظهار داشت: «بعد از آنکه به تعبیر این وزیر سابق، توپ در میدان دولت انداخته شد و اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد، تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه ها ایجاد شد. بنده به دلایل گوناگونی فعلا فقط به اشاره می گویم که این توپ موقعی به زمین دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهیرنژاد در کمیته پشتیبانی جنگ “زیپ مرزها در حال باز شدن” بود و فاو و جزایر موجود در هور از دست رفته بودند و ما در موقعیتی قرار داشتیم که در نخستین جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به ریاست این جانب تشکیل شد هم جناب رحیم صفوی جانشین فرمانده سپاه وهم جناب حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی در گزارش های خود به اعضای جلسه گفتند که شما خوزستان را از دست رفته فرض کنید.»

جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه نیز به اظهارنظرها علیه نخست وزیر امام واکنش نشان داده و گفته است: «تا آنجایی که می‌دانم آقای مهندس موسوی در دوره نخست‌وزیری خود در ارتباط با جنگ کوتاهی نکرد و درعین‌حال نکته‌ای وجود داشت که همیشه صحبت بر سر این بود که ما باید کشور و درعین‌حال جبهه را نگه داریم. این نبود که تمام امکانات کشور را در جبهه بگذاریم، بالاخره آن موقع ۵۰ میلیون جمعیت بود به اضافه چهارپنجم دیگر کشور، چون یک‌پنجم کشور درگیر جنگ بود و مسائل دیگری هم داشتیم یعنی ما باید وزارتخانه‌ها را تعطیل می‌کردیم که اصلا امکان نداشت و درست نبود. علاوه بر اینکه ایشان حرف امام را هم گوش می‌کرد و این‌طور نبود که تمرد کند؛ یعنی اگر امام حرفی درباره جنگ می‌زد، ایشان عمل می‌کرد. این حرف را قبول ندارم که ایشان در زمینه جنگ کوتاهی کرده باشد.»

 

 

همچنین سردار صنیع خانی از فرماندهان اسبق سپاه در گفت و گویی، تغییر و تحریف تاریخ جنگ و کمرنگ کردن نقش میرحسین موسوی را عملی می‌داند که تاریخ جنگ را آلوده خواهد کرد و در ادامه به صحبت‌های افرادی چون محسن رضایی، محسن رفیق دوست و سردار رحیم صفوی اشاره می‌کند که در مقاطعی هریک به‌نوعی به وارونه جلوه دادن تاریخ جنگ و تاثیر دولت وقت و نقش نخست وزیر در جنگ پرداخته‌اند.

از سوی دیگر سردار عزلتی مقدم نیز به عنوان یکی دیگر از فرماندهان دفاع مقدس گفت: آقای موسوی می‌گوید «ما تا حدی که توانستیم گذاشته‌ایم؛ چون جنگ تجاوزکارنه است و اعتبار اعتقادی و سیاسی ماست و مردم هم دارند شهید می‌شوند، تمام توان‌مان را گذاشتیم». حالا چون آقایان با مشی و روش ایشان مخالفند نباید این را با آن خلط کنند. آنجایی که خدمتی کرده را نباید نادیده بگیرند.