با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس، سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایت‌های هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کند.

 

بیست و یکم فروردین‌ماه بود که چند روز پس از روز ملی فناوری هسته‌ای، خبری عجیب در رسانه‌ها منتشر شد؛ «انفجار در سایت هسته‌ای نطنز». این انفجار در شرایطی صورت گرفت که یک روز پیش از آن مقامات جمهوری اسلامی از آغاز به کار دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز خبر داد؛ نهادی که اتفاقا علت آغاز به کار دوباره‌اش، خرابی‌هایی بود که پس از انفجار روز دوازدهم تیرماه ۹۹ این مرکز صورت گرفت؛ انفجاری که با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد و علی‌اکبر صالحی از آن با تعبیر «تروریست هسته‌ای» نام برد و خواستار برخورد نهادهای بین‌المللی با رژیم صهیونیستی شد اما این همه ماجرا نبود.

چه آن‌که بسیاری از ناظران نسبت به وضعیت حفاظت از این دست اماکن حساس ابراز نگرانی کرده و    محسن رضایی نیز با تعبیر «آلودگی امنیتی» در این رابطه هشدار داد. حالا حدود یک ماه از آخرین انفجار نطنز که از قرار معلوم و براساس اظهارات رییس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، پنجمین انفجار در این موسسه بوده، گذشته و باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری وابسته به صداوسیما خبر از ورود رسمی سپاه به مقوله حفاظت از سایت‌های هسته‌ای داده است.

این گزارش به ‌نقل از یک منبع آگاه آورده است: «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس، سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایت‌های هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کند، درحالی که پیش از این حفاظت سایت‌ها برعهده سپاه نبوده است.» این خبرگزاری موضوع را همچنین از شورای عالی امنیت ملی پیگیری کرده و به نقل از روابط عمومی این نهاد آورده است: «شورای عالی امنیت ملی اگر لازم باشد تصمیمات اتخاذ شده خود را اطلاع‌رسانی کند، از طریق سخنگو و منابع رسمی این شورا اقدام خواهد کرد.» اینکه پیش از این وظیفه حفاظت از این سایت‌های هسته‌ای دقیقا بر عهده کدام نهاد بوده، مشخص نیست ولی بعید است سپاه به‌ کلی نقشی در این راستا نداشته باشد.

پیش از این حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در جریان اظهاراتش درباره انفجار نطنز به «اعتماد» گفته بود که مراکز هسته‌ای در ایران از بالاترین سطح حساسیت و مراقبت برخوردارند و وقوع حوادث تروریستی در آن نشان‌دهنده نفوذ به نهادهای امنیتی است.

 

منبع: شرق